אמונה

מה עושה נחת לבורא עולם?

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

כבוד הרב שלום, רציתי לדעת איך אני יכולה לדעת האם בורא עולם מרוצה ממני? האם אני גורמת לו נחת רוח? ב"ה אני בחורה דתיה (שבת, כיסוי ראש מלא, השתדלות בצניעות וכו´...) אבל יש לי בעיה. היצר הרע מצליח להפיל אותי למחשבות שהקב"ה איננו מרוצה ממני משום שאני, ככל בני האדם, נופלת לפעמים (קצת לשון הרע, משהו קטן בשמירת השבת, ברכה ללא כוונה וכדו´) למרות שאני ב"ה מאוד משתדלת. היצר מעצים את השלילי שאני עושה וכמעט ומעלים את החיובי. בגלל המחשבות האלה אני לא מצליחה לעבוד את השם בשמחה והרבה דברים נעשים מונוטונית (לדוגמא אני מתפללת תפילה אחת ביום ואני עושה את זה רק כי חייב ובקושי מצליחה לכוון). זה משפיע ישירות על השמחה, הבטחון והאמונה שלי שנמצאים, לצערי, במצב די רדוד. אני רוצה לשמוע מהרב איך אני אדע שהשם מרוצה ממני? ומה אפשר לעשות כדי להשתחרר מהמחשבות האלה? תזכו למצוות. 

תשובה

שלום וברכה

רבים החושבים שדקדוק בהתנהגות נאותה ע"פ התורה אמורה להלחיץ, הכנסת הבית לשבת, הכנסת הבית לפסח, האתגר לכוונה בתפילה, האתגר לגבי תיקון המידות וכו', אולם רבותינו למדונו שקיום הלכה צריכה להיות מתוך שמחה ושלווה והכרה ולב, לקיים הלכה זה כמו לאחוז ביד של אבא אהוב וללכת עמו יד ביד. קיום ההלכות הוא המגע, האחיזה יד ביד. כמובן שלגבי ההלכות עצמן כאמור אי אפשר לנקוט בהן גישה פשרנית, אין לזה פתרון אלא ללמוד הלכה עד כמה שאפשר, ולשאול כשצריך, עד שיתברר מה יש לעשות. אי אפשר לקיים הלכה בלי ללמוד הלכה.

שייך לדברים אלה משלו של המגיד מדובנא (משלי יעקב) שהוא עמוק עד למאוד, על הפסוק (ישעיה מ״ג) ולא אותי קראת יעקב כי יגעת בי ישראל.

המשל בזה, לאחד שבא מן הדרך ערב שבת עם חשיכה, ויהי הוא בא אל עירו, וירץ מהרה לביתו, והחפצים הניח ביד הבעל הבית, ויבוא אל ביתו וימהר וישלח נער אחד אל הבעל הבית להביא משם את חבילתו. והנער הלך והביא ונכנס אל היכל הסוחר ויאמר הנה הבאתי חבילתך ובתוך הדברים הוא מקנח את פניו בכנף בגדו מזיעת אפו, ומדבר בקוצר רוח מאוד, ויאמר אליו הסוחר איה חבילתי אשר הבאת? ויאמר הנחתיו בחדר החיצון. ויאמר העשיר: "מה שהבאת לא שלי הבאת - מי יודע של מי הוא", ויאמר הנער: לך נא ראה בחדר, ודאי שלך הוא!, ויאמר: אין לי מהצורך ללכת ולראות כי הלא עיני רואות בך הזיעה ממשא החבילה הגדולה, הלא חבילתי חבילה קטנה וקלה אין בה במה להזיע!!!

הנמשל, מוסר חכמה נגד קצת המתחדשים ומראים בעצמם יגיעה בעבודתם אמר אליהם: "ולא אותי קראת יעקב, יען כי יגעת בי ישראל", הלא בעבודה שלי נאמר כי קרוב אליך הדבר מאד כו'. ומה זה יגעת מדוע אתה עיף ויגע כל כך???".

כדרך להתקדמות בסולם השמחה בעבודת ה', מומלץ שבתקופה הקרובה, תקבלי על עצמך כמה שעות יומיות בהן תהיי שרויה בשמחה, מבלי לחשוב על כל דבר מצער, רוחני או גשמי, בכל דבר להתרכז באותן שעות רק, ואך ורק, בחצי הכוס המלאה, ולא להתמודד בשום רגשי אשמה.

על פי הבעל שם טוב זצ"ל ראוי שהאדם בכל היום לא יתמודד בחשבון נפש השובר את רוח האדם, רק שעה קבועה יש לקבוע לעשות חשבון נפש, וכל שאר היום להיות בטוח שהקב"ה מרוצה מהילדים שלו - ואנחנו בכללם, כל עוד ואנו מנסים לעשות רצונו. את הנפילות יש להכיל, בתוך מסגרת האומרת: "לא ניתנה תורה למלאכי השרת אלא לבני אדם".

עבדו את השם בשמחה - מנשה ישראל
 

   


 

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה