הלכות ומנהגים

מדוע שומרים כשרות בין בשר לחלב?

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

חבר שאל אותי למה צריך לחכות כדי לאכול חלב אחרי בשר 6 שעות. עניתי לו בגלל שככה כחמים גזרו וגם בגלל שהקיבה מעכלת את הבשר במשך שש שעות. ואז הוא שאל למה אחרי חלב אפשר מיד לשטוף את הפה ולאכול בשר? עוד שאלה: בתורה מדובר על "לֹֽא-תְבַשֵּׁל גְּדִי בַּחֲלֵב אִמּֽוֹ" וככה כתוב שלוש בעמים. מדובר על בשר בהמה וחיה לא מדובר כלל בעוף אז למה צריך לשמור גם אחרי חתיחת עוף קטנה גם שש שעות גם אם חכמים גזרו עלינו לפני שנים על חשש שאולי אנחנו נתבלבל היום זה לא אפשרי לטעות. עם זאת על פי המדע והרפואה כך גם ביררתי מפרופסורים אפילו גוים שאמרו שעוף מתעכל בקיבה תוך 3 שעות לעומת זאת בשר תוך 6 שעות. אז הינה עובדה שאפשר לאכול אחרי עוף חלב לאחר 3 שעות. לא כך? וגם איך התנאים עם כל כבודם הגדול שאינני מפקפק בו איך הם קבעו 6 שעות אם אז לא היה שעון, או אולי שעון של ימינו...? אשמח לקבל תשובה לא פשוט מעניינת. משהו שיעניין אותי ואת כל חברי שמתקרבים. תודה מראש

תשובה

שלום וברכה

בתורה כתוב שאסור לבשל בשר בחלב. איסור זה נכתב בתורה שלושה פעמים ועל כך בא הביאור בתורה שבעל פה שאיסור זה נכתב שלוש פעמים כדי לאסור לאכול בשר שבושל יחד עם חלב. איסור זה הוא רק על בשר של בהמה עם חלב אולם חז"ל אסרו על כל המכונה בשם בשר לבשל עם חלב.

חז"ל אסרו לאכול בשר המעורב בחלב אפילו לא בושל יחדיו.

עוד אסרו חז"ל לאכול חלב לאחר בשר מאחר ושמנונית הבשר עולה גם לאחר האכילה וכן מאחר ויש בשר שנתקע בשיניים וכאשר שותים חלב לאחר אכילת בשר נחשב הדבר כאילו אכלנו יחד בשר וחלב.

מותר לאכול בשר לאחר שתיית חלב אולם יש לשטוף את הפה לפני האכילה ולאכול דבר מה המפסיק בין בשר וחלב.

חז"ל אכן לא קבעו את המספר שש שעות, אלא הורו להמתין ולא לאכול עד לזמן הסעודה הבאה, דהיינו שיש להמתין מסעודה לסעודה, ובזמנם היו אוכלים בשעה השלישית של הבוקר והיו אוכלים שוב בשעה תשיעית של היום ועל כן אנו ממתינים שש שעות. אכן כתב מורינו הרב עובדיה יוסף שאין חובה להמתין בדיוק שש שעות, מאחר ולא היה שעון בזמנם והכוונה היא בערך שש שעות.

בברכה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה