חישוב ימי הפרישה במחזור לא סדיר

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס"ד שלום כבוד הרב, 1) המחזור שלי לא סדיר. הוא יכול להיות כל 28 יום או 29 יום או 30 יום ופתאום לרדת ולהגיע אחרי 25 יום. היתה פעם אחת שהמחזור היה צריך להגיע ביום חמישי, ולכל המוקדם ביום שני אחה"צ, ולהפתעתי הוא הגיע ביום ראשון בבוקר, אחרי 25 יום!! רציתי לשאול- איך אדע מתי אנחנו צריכים לפרוש? הרי גם אם יקרה נס ו-3 פעמים ברציפות המחזור יגיע אחרי 28-29 יום, עדיין יש סיכוי שבפעם הרביעית הוא פתאום יגיע אחרי 25 יום, אם כן זה סיכון לחיות חיי אישות בימים האלו בין ה-25 ל-28. מצד אחד, יש סיכוי שפתאום המחזור יגיע, אבל מצד שני ייתכן גם שהוא דוקא יגיע אחרי 29 יום, ואז יוצא שאנחנו סתם פורשים. מה לעשות? 2) איך מחשבים את הימים שבין מחזור אחד לשני? אם ראיתי ביום מסוים ואחרי כמה שבועות ראיתי שוב, האם צריך לספור מיום הראיה הראשון עד יום הראיה השני, כולל את יום הראיה השני או לא כולל? למשל- ראיתי ביום ראשון בבוקר ואחרי 3 וחצי שבועות ראיתי ביום חמישי בצהריים. האם זה אומר שהזמן בין ראיה אחת לבין ראיה שניה הוא 25 יום או 26 יום? 3) קראתי כאן באתר על מסטיק תימני. מה זה? למה הוא מועיל ואיפה אפשר להשיג אותו? תודה רבה.

תשובה

שלום רב!

מחזורך קרוי 'ווסת שאינו קבוע', היא תופעה נפוצה ושכיחה. ואלה הלכותייך: 

כשיש לאישה וסת שאינו קבוע יש לחשוש שמא יופיע הוסת באופן בלתי צפוי ועל כן קבעו חכמים שלושה תאריכים בהם על בני הזוג לנהוג פרישה סמוך לוסת:

א. בתאריך העברי של החודש בו התחיל הוסת בפעם האחרונה (שמא הוסת יופיע אצלה באותו יום לפי החודש העברי). לדוגמא: אם הוסת התחילה בכ"ה בכסלו, בשעות היום, ינהגו פרישה סמוך לוסת בכ"ה טבת ביום.

ב. ביום השלושים מיום תחילת הוסת (שמא יופיע הוסת, כפי שמצוי אצל נשים רבות, ביום השלושים. ראוי לציין כי יתכן שיום השלושים הוא אף תאריך הפרישה שנזכר לעיל אות א.) לדוגמא: אם הוסת התחל ביום שני בלילה ינהגו פרישה כעבור ארבעה שבועות ביום שלישי וינהגו פרישה בלילה וביום (יש מחמירים לפרוש גם ביום הל"א).

ג. כעבור אותו מספר ימים שחלפו בין מועדי התחלת שתי הוסתות האחרונות (שמא יופיע הוסת באותו הפרש ימים בו הוא הופיע בפעם האחרונה). לדוגמא: אם אישה התחילה לראות וסת ביום ראשון בבוקר וכעבור חמישה שבועות התחילה לראות ביום שלישי בבוקר – צריכה לנהוג פרישה כעבור חמישה שבועות נוספים ביום חמישי.

אם הוסת הופיע בפעם האחרונה סמוך מיד לתופעה גופנית מסוימת יש לנהוג דין "פרישה" נוסף למה שהתבאר לעיל, במקרה שתופעה זו תחזור פעם נוספת.

אם לא הופיע דם בכל פעם מהימים הנ"ל, יש לעשות בדיקה באותו יום, כפי שהתבאר לעיל והם מותרים זה לזה עד חובת הפרישה הבאה.

נשמח לסייע עוד

ברכה והצלחה,

יעקב משה


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה