שאל את הרב - כללי

אמונה ואהבת הבורא

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

אני מאמין בבורא עולם בקדוש ברוך הוא ואני יודע שהוא טוב ואני לא ממש מרגיש מחובר אליו או יותר נכון אני לא ממש מרגיש אותו איתי וקשה להבין שהוא תמיד מסתכל עלי וכאלה בקיצור אני רוצה להתקרב לקדוש ברוך הוא , לאהוב אותו כמה שיותר ולהרגיש אותו. יש לך המלצות? אולי הרצאה פה באתר או ספר שיעזור? התבודדות אולי?

תשובה

לכבוד השואל,

קודם כל אקדם בברכה: אשריך ואשרי חלקך שחפצך ורצונך בעולם הזה הוא להשיג את העיקר מכל; וכמו שכתב דוד המלך ע"ה: "ואני קרבת אלקים לי טוב".

כידוע לך לפנים בישראל היתה נבואה, והשראת שכינתו יתברך היתה נרגשת בחוש במקום המקדש. אבל עתה שאבדנו את אלו, אין אנו מרגישים ב5 חושים את מציאותו יתברך - ועל זה דוה לבנו ואנו מתחננים לפני בוראינו שיחזיר לנו את השראת שכינתו יתברך במהרה בימינו, אמן.

מה שבאפשרותינו להרגיש כיום - וגם זה רק לעיתים - היינו מה שנקרא "ידיעת לב".

ופירוש "ידיעת הלב" היינו, שישנם זמנים המזדמנים לכל אחד אשר בהם הוא "מרגיש" בבירור גמור בלבו את מציאותו של הקב"ה ואת קרבתו. לפעמים הדבר מתבטה דרך השכל, ולפעמים הדבר מתבטה דרך הלב - בידיעה עמוקה עמוקה בלב, עד שלפעמים נמנע האדם מלתארו במילים.

זמנים אלו באים לאדם בחשבונות שמים שונים. לדוגמא, כתוב בספר הרוקח (אחד מן הראשונים): "אין חסידות כתחילתו"; והכונה בזה, שבזמן התחלת האדם את דרכו בעבודת השם - כגון לילד (שנתגדל בחיים של תורה ומצוות) כשנעשה בר מצוה, או לבעל תשובה המתחיל לקיים תורה ומצוות בגיל מבוגר - שולח לו הקב"ה בהירות הדעת מיוחדת בדרכו, עד שאין לו שום ספק במציאות השם ובקירבתו אליו, והאדם מתחזק ע"י אותה ההרגשה (אבל אח"כ ההרגשה מסתלקת כי אין תכלית הבריאה אלא שאדם יעבוד את השם דוקא מתוך ההסתר).

ולפי המתבאר, הרי אין לאף אחד את האפשרות כיום לחוות את קרבת אלוקים באופן מוחשית, אלא רק ב"ידיעת הלב", וזו ג"כ רק לפעמים. וא"כ אין לך להצטער כלל אם אתה לא מרגיש ממש מחובר תמיד או שאין אתה מרגיש שהשם מסתכל עליך תמיד.

  ~~~

אבל עדיין אני יכול להבין את שאלתך בצורה אחרת לאור האמור: האיך אפשר לזכות מה שיותר לזמנים אלו של בהירות הדעת ו"ידיעת הלב" כזאת?

הנה כל העצות שכתבת במכתבך - לשמוע הרצאות, להנהיג התבודדות - בודאי הם טובים לזה, כי הם דברים כאלו שגורמים לבהירות שתבוא; הרבה פעמים היא באה עקב שמיעת שיעור או עקב השיחה הנפשית בהתבודדות האדם עם קונו.

  ~~~

ובכל זאת ארגיש שיש עצה אחת נוספת שאוכל לשתף אותך בו, שיש בכוחו להביא את האדם למצב של "ידיעת הלב" לעיתים עוד יותר קרובות. והיא כדלהלן:

בנוסף לכל מה שאתה מבקש בכל יום בתפלה, תתפלל ג"כ בכל יום להקב"העל דבר קטן וספיסיפי הדרוש לך באותו יום.

כי הרבה פעמים הבקשות הגדולות אינן נענות אלא בבוא זמנם; משא"כ הדברים הקטנים שנוגעים אלינו בכל יום - כגון שיבוא האטובוס בזמן כדי שלא להתאחר, שלא יהיה תור גדול לשלם את החשבון שצריכים לשלם, שיהיה הטיול שלנו  מוצלח היום ושכל אחד יהנה, וכו' - הם נענים בתוך אותו זמן קרוב שבקשנו עליהם, והתוצאה של דברים כאלו על פי רוב יכולה להגיע באותו יום.

אח"כ, אחרי שסיימת את תפילתך, אל תחשוב אודות התפלה בכלל, רק תמשיך במשך היום בלי לצפות כלל לתוצאות.

והסיבה לכך, כי מקובל אצלינו שעצם הצפייה התמידי לדבר, דוחה (באופן רוחני) את התוצאה מלבוא (מקור: גמרא ברכות לב: וסנהדרין צז.).

כלומר, אל תצפה ותחשוב שאם אכן השם באמת שמע את התפילה, אולי הולך להתגשם ברגע הבא התוצאה שבקשת - כי הצפייה האינטנסיבית לעניית התפלה דוחה את התוצאה מלבוא - ואפילו אם בשמים כבר הוחלט להעניק למתפלל את אותה התוצאה. ולכן כדאי לך להסיח את דעתך מאותה בקשה ולעסוק בשאר דברים במשך היום, וכמו שכתוב בגמרא (שם בסנהדרין צז.) שבכחינת גאולה באה דוקא ע"י היסח הדעת.

אח"כ בסוף היום, תשחזר לעצמך את מה שאירע באותו יום - ותנסה להבחין אם אכן נענה תפילתך.

וזה הכלל: אם העיקר מה שבקשת אכן נתמלאה, יש לתלות שזה הגיע כתוצאה מזו שהשם ענה לתפלתך - ואפילו אם לא הגיע התוצאה בדיוק כמו שאתה תיארת שיגיע [כי כדי לזכות שהבקשה תיענה בדיוק באותו אופן שהבן אדם תיאר שיבוא, דרוש הרבה זכויות].

וכיון שזכית להענות יום אחד, תמשיך עוד יום ועוד, ואחרי שתראה שהקב"ה עונה לך על עיקר בקשתך פעם אחר פעם, לאט לאט תתחזק הידיעה ממציאותו יתברך בקרבך באופן טבעי, וממילא גם הרגשת ההתקרבות שלך להשם תתחזק.

ואברך אותך שתזכה לכל מה שאתה שואף אליה, ושתרגיש תמיד יותר ויותר קירבה להקב"ה,

בברכה,

רב נחום


 




להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה