שבת

ענייני שבת ועוד...

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב ראשית כל הכבוד לאתר הידברות אין לאתר את גודל מעלתכם!המשיכו כח,ישר כוחכם! ממש סליחה על ריבוי השאלות ואם יוכל כבוד הרב לענות על השאלות בענייני שבת ועוד כמה, כי זה ממש חשוב וזה מצר לי כבר זמן מה.אני ומשפחתי בתהליכי תשובה כבר זמן ממושך על אף שהיינו רוב הזמן מסורתים (משתדלים לשמור שבת וחגים),אבל כיום ברוך השם כל הזמן מתחזקים. כמה שאלות בעינייני שבת: 1)האם לנערות(שאינן נשואות)מעל גיל 15 מותר להדליק נרות שבת עם אמם?כלומר לברך איתה ביחד על 2 נרות שהיא מדליקה,או שאין צורך והם מברכות ברכה לבטלה? 2)האם בשבת ניתן לחמם(על הפלטה)אוכל שיש בו רוטב ולאוכלו כשיטת הרמב"ם, או שלא ורצוי ועדיף להחמיר? 3)האם מותר לצחצח שיניים בשבת או לכל הפחות לשטוף את הפה ב"מי פה" כדי להעלים את הריח משום שזה מציק? 4)ביצים ותפו"א שהוכנו מלפני שבת עבור סעודה שנייה,מותר לחממם בסיר קטן עם מים(על הפלטה)ואח"כ לשפוך את המים?ואם לא אז כיצד ניתן לחמם אותם? 5)האם כבוד הרב יוכל לפרט קצת בענייני מוקצה?(מה נחשב מוקצה,וכיצד לנהוג אם הוא מונח על השולחן ורצוני להזיזו לצורך שימוש בשולחן). 6)האם לנשים שהן בנידה מותר לערוך שולחן שבת ולהדליק נרות שבת? 7)אישה או נערה שהיא בזמן נידתה ביום השבת,כיצד אמורה לנהוג כאשר רוצה להחליף פד(תחבושת) האם אין בזה איסור "קורע"?*חשוב לציין שיש שם ניירות מודבקים בדבק והשימוש בהם כרוך בהפרדתם. 8)האם לרווקות מותר לבצע מצוות הפרשת חלה או שמצווה זו חלה רק על נשים נשואות?ואם מותר להן אז מאיזה גיל? 9)האם הזזת הוטרינה(חלון הזכוכית)והגפת התריסים מותרת בשבת?(כדי לסלק קצת את החום או בשביל לקרוא). 10)האם לבנות מותר לאסוף ולסדר (בלי לסרק רק לסדר)את שיערן בשבת כדי שיראה נאה על אף שהיא מודעת לכך שיתלשו שיערות אבל לא במכוון?*חשוב לציין שזה נניח במקרים שבאים אורחים או ללכת לבית הכנסת. 11)האם פתיחת מוצרים שיש לפותחם(קריעה,ניירות המודבקים ביחד)לצורך הסעודה כגון:שמנת,קוטג´,ייו במקרים ששכחנו לפתוח קודם שבת,ניתן להקל ולפותחם לצורך הסעודה? ואלה לא קשורים לשבת: 1)מה צריך לברך (ברכה אחרונה)לאחר אכילת פרוסת שוקלד או כל פרוסה מרוחה בממרח,שאינה משביעה ממש,האם חובה לברך ברכת מזון אחריה?*ואם במידה ואכלנו אותה מהר למשל בפחות מ5 דקות. 2)האם לנשים מותר ללמוד תורה (מקרא,משנה,גמרא ועוד..)ואם לא למה?ואם כן כיצד? תודה רבה מקרב לב ממש שימחתם אותי.

תשובה

שלום וברכה

אני שמחים לענות על כל שאלה כפי הצורך.

1. בנות ספרדיות מדליקות ללא ברכה ושומעים את הברכה מהאמא.

בנות אשכנזיות יכולות להדליק בברכה.

2. אם יש בו רק מעט רוטב. אם יש בו הרבה רוטב, הדבר אסור.

3. מותר לשטוף לכתחילה במי פה.

יש המתירים לצחצח שיניים למי שרגיל בכך כל יום, אולם אם אין צורך גדול בכך, ראוי להחמיר.

4.אסור לחמם עם מים.

יכולים לקחת מים חמים ממיחם שהם חמים מערב שבת וכך לחמם את התפו"א.

5. מעט מהלכות מוקצה כל חפץ שהאדם מקצה ומסיח דעתו ממנו בשבת מפאת היותו בלתי ראוי לשימוש בשבת (כגון כלי עבודה, כלי תפירה, כלי כתיבה, אבנים, עפר וכדומה) אסור לטלטלו בשבת. (טלטול משמעותו הזזה. כגון: הרמה, דחיפה באצבע וביד וכדומה. נגיעה ללא הזזה אינה אסורה. הזזה כלאחר יד, כלומר שלא כדרך המצויה, וכגון שמזיז את החפץ בגב היד, מותרת).

 
אולם קיים הבדל בין חפצים אשר חל עליהם שם כלי אלא שהם מיועדים למלאכת איסור (כגון כלי עבודה, כלי תפירה, כלי כתיבה וכדומה) אותם מותר לטלטל לצורך השבת (כגון פטיש לפצח אגוזים. או להרים ולקחת כלים אלה כדי להשתמש במקום שהם מונחים עליו.
align=justify> 
6. מותר.
 
>בברכה - בנימין שמואלי

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה