תורה ומדע

המגן דוד

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

הרב זמיר כהן מדבר בהרצאותיו על סוד המגן דוד על פי הקבלה ומקורות היהדות.
רציתי לשאול לגבי המקור של המגן דוד - בהיסטוריה מתועד שבמגן דוד השתמשו אלפי שנים עוד לפני דוד המלך כל מיני עמים מהמזרח הרחוק ודוד המלך אימץ את הסמל מהם.
כמו כן, המגן דוד מופיע גם בדת המוסלמית, ורק בשלב מאוחר יותר הפך לסמל יהודי מובהק. אם כן, איך אנחנו מייחסים את הסמל הזה כבעל מקור יהודי עם פירושים קבליסטיים למיניהם אם המקור כלל אינו יהודי?

תשובה

בס"ד

 

שלום רב,

 

מגן הדוד מורכב משני משולשים המונחים זה על גבי זה. מובן מאליו שהרבה תרבויות בעולם יגיעו לצורה שכזו על ידי שרטוטים של צורות וציורים לנוי. באותה מידה אפשר למצוא בכל רחבי העולם סמלים של מרובעים, צלבים וכוכבים. מגן הדוד היא לא צורה נדירה מספיק כדי שהיא תופיע רק בישראל.

השאלה האמיתית שאת צריכה לשאול היא מדוע מגן הדוד זכה ליחס קבלי מיוחד כל כך ביהדות. אחרי הכל עצם קיומה של צורה שכזו אינו פלא, כפי שקל להבין. אז מדוע זכה מגן הדוד לייצג את היהדות בכל רחבי העולם, להופיע בספרי הקודש ובבתי הכנסת?

ואם את רוצה ללכת יותר רחוק, יהיה עלייך גם לשאול כיצד הפך מגן הדוד לסמל רשמי של היהדות בכל רחבי העולם? וכיצד זכו היהודים לבעלות דתית על צורה פשוטה כל כך?

 

אני חושב שהמשמעות היהודית לסמל מגן הדוד מצוי בשמו: מגן דוד. האמונה הרווחת בעם מדורי דורות היא כי מדובר בסמלו של דוד המלך, ממנו עתיד להגיע משיח בן דוד כדי לגאול את ישראל ביד השם. קשה להבין כיצד הסמל נקשר דווקא לדוד המלך, ודווקא כמגן, אם לא היה קשר יהודי-מלכותי שכזה מדורי דורות. השם עצמו מלמד על קשר עתיק בין דוד המלך לאותו סמל יהודי.

הארכיאולוגיה שופכת מעט אור על התעלומה. בתקופה האחרונה התגלה שסמל המגן-דוד נמצא בשימוש יהודי לפני יותר מאלפיים שנה! בחפירות ארכיאולוגיות נמצא מגן הדוד בצידון. ממצאים ארכיאולוגיים גילו שסמל מגן הדוד שימש למטרה דתית גם לפני אלף ואלפיים שנה, כאשר הוא נמצא בבתי כנסת עתיקים מתקופת הבית השני. סמל יהודי נוסף שנמצא באותה תקופה היה מגן שלמה (סמל זה נראה כמו כוכב, ומשמש כיום כתות של מיסטיקנים בכל רחבי העולם).

מסתבר שמגן הדוד היה כל כך נפוץ בקהילות היהודיות העתיקות, עד שאפילו קראים רחוקים התנגדו לו בכתביהם. קראי אחד בשם יהודה בן אליהו הדסי כתב במאה ה-12 לספירה הנוצרית: "וסימן זה הנקרא מגן דוד כתוב בכל מלאך ובסוף המזוזה...".

יש חוקרים הטוענים שמגן-דוד הוא סמל עתיק אפילו יותר ממה שחשבנו, כי יתכן שצורת הפרח הטבועה מתחת לכל נר במנורת המשכן, היא בעצם בצורת מגן דוד. השימוש הרשמי הראשון במגן-דוד היה בשנת 1354 כאשר ניתנה הרשות ליהודי פראג להרים דגל משלהם, והם בחרו בסמל המגן-דוד כדי לייצג את יהדותם. למעשה הסמל היה כל כך נפוץ אצל היהודים, עד שבכנס הרבנים ברוסיה (שנת 1897) בחרו הרוסים לשאול אותם, מה מסמל מגן-דוד ביהדות.

למעשה הסמל של המגן-דוד זוהה כל כך חזק עם היהודים, עד שהוא שימש לסמל רשמי עבורם גם באירופה וגם באמריקה. באירופה, כאשר הנאצים הכריחו יהודים ללכת בטלאי הצהוב, ובאמריקה כאשר בחר הצבא לסמן קברי יהודים באמצעות מגן-דוד. מסתבר שסמל המגן-דוד זוהה בכל רחבי העולם כסמל יהודי מיוחד, המסמל יותר מכל צורה אחרת את יהדותו של הנושא אותו.

הציונות מצדה לא היתה ברורה במיוחד לגבי סמל המגן-דוד. הרצל לדוגמה רצה דגל לבן עם שבעה כוכבים בצבע זהב.

 

כפי שאת רואה, מגן-דוד היה סמל יהודי לאורך אלפי שנים, אך יחודיותו לא נובעת מצורתו הפשוטה יחסית - אלא דווקא מהחשיבות שייחסו לו היהודים והמקובלים לאורך ההיסטוריה. לפי הקבלה סמל המגן-דוד מייצג את שבע הספירות התחתונות, כשאמצעו מייצג את ספירת המלכות. נראה שסמל יהודי זה מסתיר יותר מהנגלה לעין.

 

בברכה,

דניאל בלס.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה