שאל את הרב - כללי

אם הכול לטובה,למה צריך להתפלל?

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס"ד שלום,יש לי שאלה שמציקה לחברה שלי כבר הרבה זמן,יש לי הרבה תשובות לאמר לה אבל היא רוצה משהו מוחץ השאלה היא: אם הכול לטובה למה צריך להתפלל? תזכו למצוות!

תשובה

שלום וברכה

 

אכן צדקת בדבריך שבוודאי החוסר הוא לטובתנו, אולם בכל זאת הרי התורה מצווה עלינו להתפלל אל ה' בכל עת שצר לנו.

ההסבר לכך הוא כפי שכבר התבאר פעמים רבות באתר שמהות התפילה הינה בעיקרה להפנים את הידיעה שבורא עולם הוא המספק לנו את כל צרכנו ולהכיר בכך שאנו תלויים בו, וכתוצאה מכך נתחבר איליו באמת וכאשר נתבאר בהרחבה, הרי הטוב שבחיסרון שלנו הוא, שבכך נפנים את עניין זה ונתחבר אל בוראנו בתפילה, ונזכיר לעצמנו שרק בורא עולם הוא המחייה אותנו הוא הזן אותנו והוא הנותן לנו את כל צורכנו וכך נעבוד אותו באמת.

דבר זה יוצא לנו מדברי חז"ל שאמרו (בראשית רבה מה. ד) ולמה נתעקרו האמהות ר' לוי משם רבי שילא דכפר תמרתא ורבי חלבו בשם ר' יוחנן שהקב"ה מתאוה לתפלתן וכו' עיי"ש, מבואר מדבריהם שכל מטרת החיסרון של האמהות היתה רק למטרת התפילה וכאשר התפללו נושעו מאחר והמטרה הושגה.

ומאידך הנחש נענש בחטא עץ הדעת, ועפר תאכל כל ימי חייך וביארו המפרשים שהקללה היא בכך שמזונותיו יהיו מצויים לו בכל עת ובכך לא יוכל להתחבר אל בוראו לעולם.

לפעמים סיבת החיסרון היא עקב חטא וגם כאן ההסבר שבמצב העכשווי של החטא, הטוב ביותר לאדם להיענש ולא לקבל את שפעו, אולם כאשר יתפלל וישוב בתשובה לבוראו ישתנה מצבו, ויכול לקבל את שפעו כרגיל מאחר ובמצבו העכשווי טוב לו שיקבל פרנסה חיים וכו'.

לפעמים החיסרון של האדם הוא אכן טוב אבסולוטי, ואף אם יתפלל רבות לא ייענה ועל כן אמרו חכמים שאסור להפציר בתפילה יותר מידי מאחר וכאשר התשובה מבורא עולם היא, לא, טובתו של האדם היא שיישלל ממנו דבר זה, ודוגמא לכך מצאנו אצל משה רבינו שהתפלל ולא נענה והסיבה לכך הייתה מאחר וכניסתו של משה לארץ ישראל הייתה מונעת את חורבן בית המקדש וכתוצאה מכך היתה נגרמת לכליית עם ישראל ח"ו.

 

ה' יקבל ברחמים וברצון את תפילתנו.

 

בהצלחה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה