שאל את הרב - כללי

הסבר מצוות הקרבנות

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בפרשת השבוע קוראים כל הזמן על קרבנות, שהיו מקריבים על מזבח, מה הטעם לזה.

תשובה

שלום וברכה

ישנן הסברים וטעמים רבים על מצוות הקרבנות, כמו על יתר מצוות התורה, גם הקבלה מסבירה את העניין באופן נעלה ביותר. והסבר אחד מני רבות אעתיק כאן.

אנו חיים בעולם של חושך, עולם שבו יתכן שאדם יחיה שמונים שנה ולא יבין שיש בורא לעולם. ובאמת זהו דבר פלא שאין לו כל מובן, אלא שכך ברא השי"ת את עולמו.

כה רבים הם האנשים אשר רואים בעיניהם עולם ומלואו... - מערכת שלימה עם מיליוני מיליארדי כוכבים וכולם מסתובבים, השמש הולכת, האצבעות עובדות והעינים רואות, המוני ידענים היודעים גם על אטומים ומולקולות, על קשרים חשמליים בין אטומים, קשרים כימיים בין מולקולות, על הכח הגרעיני והחשמלי, כח המשיכה, מחזור המים, אטמוספירה, אוזון, עין של נמלה, ועורק של עלה, וכששואלים אותם כיצד הכל פועל, איך זה התחיל, תשובתו היא : "ככה זה, אינני נכנס לחקירות". או לחילופין יספק המדען הסבר טפשי, פלפול נטול הגיון: "הכל נוצר לבד בלי כוונה במהלך התפתחותי סתמי ארוך שנמשך כבר מיליוני שנים בסדרת פיצוצים ועיוותים גנטיים".

התייחסותו של הרמב"ם לאדם כזה היא: "הוא בהמה!!!"  וזה לשון הרמב"ם (מורה נבוכים פרק נ"א):

"כל איש מבני אדם שאין לו אמונת דת וכו' , דין אלו כדין
בעלי חיים שאינם מדברים, ואינם אצלי במדרגת בני אדם, ומדרגתם בנמצאות - למטה ממדרגת האדם ולמעלה ממדרגת הקוף" - לתפוס עולם בלי בורא, בלי לראות את נשמת העולם - שהכל זועק אלוקות, פירושו לחיות
כמו בהמה - בלא דעת כלל !

השכל והתבונה שניתנו לאדם, מה שאין לשום חיה ובהמה בעולם. לאדם יש יצר טוב ויצר רע, הם ניתנו לו שיתמודד איתם לפי חוקי מוסר אלוקיים, לאדם ניתנה בינה, הגיון, תודעה ומוסר כליות, הכל בכדי שיחפש דרכם את המשמעות לחיים בעולם. הבהמה לעומת זאת פועלת ומתנהגת ללא בחירה, ללא ספק, ללא כפירה, וללא אמונה.

 זוהי הוכחה שאדם אינו עוד בעל חי נוסף בין המוני בעלי החיים, לא יצור נוסף העומד בסוף ענף מהמון ענפי התפתחות המינים, כפי שהאבולוציונים מבקשים להתפתות שהאדם אינו אלא עוד בעל חי. וגם מוסר הכליות שלו אינו אלא עוד התפתחות אבולוציונית. 

ולכן אדם שלא התנהג כפי רצון הבורא, חטא ופגם במידת מה בנאמנותו לזה שבראו, ויש בכך הידמות לבהמה הפועלת לפי יצר, ולא לפי הדעת, לכן בכדי להחזיר לאדם את הקריבה לאלוקיו, הוא מקריב בהמה הדומה לו מבחינת האברים, ונוסף על כך היא דומה גם בכוחות, הבהמה שונאת, קופצת ועושה הכל, ורק דבר אחד חסר לה - אין לה שכל ! ולכן בכדי לסמל שעבוד הגוף ויצריו למסגרת השכל, התורה והדעת ניתנו תורות הקרבנות.

בלשון חז"ל מהות הקרבן היא: "משכו ידיכם מעבודה זרה - וקחו לכם צאן של מצוה". לבטל את המבט הכפרני על העולם הזה, שהוא בבחינת עבודה זרה ממש, ולאחר מכן "וקחו לכם" - לקחת את הבהמה, את העולם הטבעי, החיים הגשמיים - ולשחוט ולבטל אותם על מזבח אהבת השי"ת !

בהצלחה - מנשה ישראל

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה