אמונה

האם לכל אדם יש בחירה חופשית?

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, אני בחור דתי מבית ומשפחה דתית ב"ה. לצערי בזמן האחרון רצות לי הרבה מאוד שאלות באמונה, אחת מהן שבאמת אני נותן לה הרבה זמן למחשבה אבל עדיין איני מוצא אפילו קצה של קצה חוט כדי להגיע ואפילו לתשובה הכי פחות מספקת היא השאלה הבאה: מדוע אם אומרים כי כל בני האדם נולדים שווים (לפחות היהודים), כל אחד מגיע למה שהוא מגיע. אני חושב שהתשובה הכי הגיונית עד פה זה "בחירה חופשית", אבל עדיין, אם לכל אחד מאיתנו בחירה חופשית, הרי שהבחירה החופשית משתנה ומושפעת מאוד מהסביבה, ועוד כמה גורמים, ואפשר לומר שהאדם עצמו לא אחראי לצערו לבחירתו ה"חופשית". כלומר, אדם שנולד למשפחה דתית עם סביבה דתית ובית מאמין ב"ה בוודאי אי אפשר להגיד שזאת "בחירתו החופשית", לעומת אדם חילוני, יתום מאב ואמא בכלא. אי אפשר להגיד ולהשוות ביניהם כלל. השאלה הרבה יותר עמוקה כשאני חושב עליה מאיך שאני אומר (ועוד יותר כשאני כותב) אותה, אני מקווה מאוד שהשאלה מובנת ואקבל תשובה מספקת שתוכל לספק אותי. הסברתי את השאלה הכי טוב שיכלתי, אני מצטער מראש אם נמצאו שגיאות/השאלה לא מובנת. תודה רבה.

תשובה

לכבוד השואל,

נא למחול על האיחור בתשובה עקב רוב פניות לאתר.

שאלתך בנויה משני חלקים שאחד מהם הוא הנחה והשני הוא מסקנה לוגית.

הדבר השני שאמרת - "הרי שהבחירה החופשית משתנה ומושפעת מאוד מהסביבה, ועוד כמה גורמים, ואפשר לומר שהאדם עצמו לא אחראי לצערו לבחירתו ה"חופשית",צ כלומר, אדם שנולד למשפחה דתית עם סביבה דתית ובית מאמין ב"ה בוודאי אי אפשר להגיד שזאת "בחירתו החופשית", לעומת אדם חילוני, יתום מאב ואמא בכלא" - הוא מאד לוגי, והוא גם נכון ע"פ היהדות.

וכך כתוב במדרש: "אין הקב"ה בא בטרוניא עם בריותיו", כלומר שהקב"ה אינו בא בעלילה על בן אדם להאשים אותו בדבר שאיננו אשמתו. וכלול בזה ג"כ הסביבה, ההורים, דתי או לא דתי וכו' וכל הנתונים שבן אדם נולד אתם, שלוקחים את זה בחשבון לגבי הדיון במעשיו - שאם ממילא מצד הנתונים לא היה לו בחירה בענין מסויים, אין הקב"ה מחזיק אותו אחראי על מה שלא היה באפשרותו לדעת.

אבל ההנחה שלך טועה, דהיינו במה שכתבת: אם אומרים כי כל בני האדם נולדים שווים (לפחות היהודים)... וכו'.

איני יודע מי הם האומרים כן, אבל פשוט הדבר על פי מקורות היהדות שכל אחד נולד במצב שונה.

הרי לכל אחד תכונות שונות - וזה ידוע לך מן י"ב השבטים שהיו במדבר  - שכל אחד מהם עבד את השם באופן שונה, באופן המיוחד לו.

מקורות: ראה ספר עלי שור חלק א', שער שלישי, מערכת דעת עצמינו, פרק ג'.

ובשמים כל אחד נידון לפי המציאות המיוחד שלו וכמה שהוא זכה להתעלות באמת מתוך המצב שהתחיל בו.

מקורות: תקרא בספר "מכתב מאליהו" בקונטרס הבחירה, שמסביר האיך נקודת הבחירה שונה לכל אחד ואחד.

ואקוה שאחרי שתראה את המקורות הנזכרים לעיל, יאורו עיניך להבין את הענין יותר במישרים.

בברכה,

רב נחום

 
 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:שאלהשאמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה