שאל את הרב - כללי

למה שיר למעלות ולא שיר המעלות?

שאלות בנושא יהדות ודת

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום, רציתי בבקשה לדעת האם יש טעם לזה ש-15 מזמורי התהלים שיר המעלות ליום השבת מתחילים בשיר המעלות ואילו מזמור שיר למעלות אשא עיני אל ההרים מופיע בלמעלות במקום המעלות. תודה רבה

תשובה

שלום רב,

יפה שאלת. רש"י בתהלים (פרק קכא פסוק א) התייחס לשאלה זו, וכתב להסביר בשם הספרי, שיר המעלות אין כתוב כאן אלא שיר למעלות, שיר למי שעתיד לעשות מעלות לצדיקים לעתיד לבוא. והיינו המעלות העולות לצדיקים לעתיד לבוא מתחת עץ החיים לכיסא הכבוד.

בברכה,

הלל מאירס

שיר המעלות הוא ביטוי הפותח את מזמורי התהילים ממזמור קכ ועד מזמור קלד. מדובר ב-15 מזמורים קצרים. פירוש המילה "מעלות" היא "מדרגות", ועל פי המפרשים, ביטוי זה מעיד על כך שהלויים נהגו לשיר מזמורים אלו על מדרגות בית המקדש. 

במשנה מסופר שבמהלך שמחת בית השואבה שבחג הסוכות היו הלויים עומדים ומנגנים "בכינורות ובמצלתיים ובחצוצרות ובכלי שיר בלא מספר" על 15 המדרגות בבית המקדש, שבהן ירדו מעזרת ישראל לעזרת הנשים, וכי מספר המדרגות מקביל למזמורי המעלות שבספר התהילים.

על פי פירושו של רש"י, הלויים אמרו את שירי המעלות על 15 המדרגות הנ"ל. על פי פירושו של רב סעדיה גאון, המילה "מעלות" מציינת טון גבוה, ומתכוונת למזמור ששרים בלחן גבוה. על פי מפרשים נוספים, המילה "מעלות" מרמזת על זהותם של אומרי המזמור, הקשורים לעלייה, לדוגמה: שבי ציון שעלו לארץ ישראל, עולי הרגל שעלו לירושלים ועוד. 

על פי המובא בתלמוד הבבלי, שירי המעלות חוברו על ידי דוד המלך כדי להעלות את מי התהום שירדו 16,000 אמות בזמן שדוד כרה א תהשיתין. על כן, אמר דוד 15 שירי מעלות, ועל כל שיר - עלו מי התהום 1-000 אמה. כך נשארו רק 1,000 אמה מתחת פני האדמה. 

את פרקי התהילים היו שרים הלויים בבית המקדש בזמן עבודת הקרבנות.

את ספר התהילים כתב דוד המלך. עם זאת, חלק מהמזמורים שמע דוד ברוח קודשו מעשרה אנשים נוספים. ספר תהילים הוא המוכר והידוע מבין ספרי הכתובים. 

במשך כל הדורות, פרקי תהילים היו שגורים על פיהם של יהודים מכל שכבות החברה – מלמדנים מופלגים ועד פשוטי העם. תהילים התאימו גם לכל שעה ולכל צורך, ונאמרו על ידי יהודי עבור כל ישועה שהזדקק לה – מאז ימי קדם ועד סיום תהילים בצוותא אונליין בימינו. דבר זה נאמר כבר בגמרא: "כל מה שאמר דוד בספרו, כנגדו וכנגד כל ישראל אמרו, וכנגד כל העיתים אמרו".

יש דעות לפיהן אין לקרוא תהילים בין שקיעת החמה לחצות הלילה.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תהליםשיר למעלות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה