כשרות במעבד מזון

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום לכבוד הרב ברצוני לשאול מספר שאלות אם תוכל לענות לי בשפה פשוטה על כל אחד מהשאלות בנפרד כדי שאני אבין אחת ולתמיד ... אני אשמח מאוד אז ככה רכשתי מעבד מזון יקר (מגימיקס) שבו יש 3 קערות מפלסטיק וסכינים מלהב פלדה (מחובר לפלסטיק) : 1. האם אני חייבת לבחור שהמעבד יהיה חלבי או בשרי ? או שאני יכולה להשתמש גם לבשרי וגם לחלבי (בתנאי שהכל יהיה קר ולא חריף - ואם תוכל להסביר לי למה הכוונה חריף בכמות או בסוג החריף) 2. אם המעבד נהפך לבשרי (כי שמתי בו משהו חריף או בשר חם לטחינה) האם אני יכולה להכין בו סלט ירקות פרווה שבו אני יכולה לאכול עם גבינה ? ואם כן האם אני צריכה לחכות 24 שעות או שאני יכולה להכין מיד אחרי (כמובן לאחר ששטפתי טוב את הקערה וכל החלקים) ? 3. במידה והפכתי את המעבד לבשרי כי שמתי בו משהו חם (תפוח אדמה ישר מהסיר) או חריף (חצי פלפל חריף ירוק)האם אני יכולה להכשיר אותו איכשהו (הוא חדש לגמרי וכנראה שעשיתי טעות כי לא ידעתי את החוקים מראש כראוי) או שזה אבוד מבחינתי (יש לציין שהקערות מפלסטיק קשיח ועמיד והלהבים מפלדה אבל מחוברים לפלסטיק) 4. אם תוכל גם להסביר לי את החוקים כדי לשמור על כשרות המיקרוגל והתנור ( יש לי אחד לשניהם ואני רוצה ללמוד איך לשמור על הכשרות כמו שצריך ולא בערך) אני חונכתי בבית מסורתי ולא דתי לכן אני מכירה את הכשרות בכללי וכל מה שאני יודעת בא מהבית לכן אשמח אם תחדש לי כי אני באמת רוצה ללמוד אני מודה לך מראש וסליחה על אורך השאלות ...

תשובה

שלום וברכה

אם מקפידים תמיד שלא להשתמש בדברים חמים או חריפים, ניתן מעיקר הדין להשתמש בו גם לבשרי וגם לחלבי. אם כי לא ראוי לעשות כך, שמא הסכין לא תהיה נקיה כל הצורך או שמא בטעות ישתמשו בדבר חם או חריף ולא ישימו לב שזה הפך להיות בשרי לחלוטין.

חריף הכוונה לכל דבר חריף בצל שום לימון וכדו'.

אם המעבד נהפך לבשרי עדיין ניתן לעשות בו דברים פרווה ולהשתמש בהם כחלבי.

אם זה הפך להיות בשרי או חלבי ניתן להכשיר בהגעלה במים רותחים שעל האש {לאחר המתנה של 24 שעות} את הסכין או את הקערה וזה ישוב להיות פרווה.

4. צריך להקפיד מאוד בעניין המיקרוגל והתנור שלא להשתמש בזה אחר זה לבשר וחלב. יש להכשיר בכל פעם שרוצים להשתמש לחלב לאחר הבשר או להיפך על ידי המתנה של 24 שעות בין הבשר והחלב וניקיון יסודי וחימום למשך חצי שעה על החום הגבוה ביותר. במיקרוגל יש לחמם כוס מים.

בברכה,

בנימין שמואלי 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה