תפילה וברכות

תפילת שחרית ביחיד

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב. אני ברוך השם בעל תשובה ומתפלל ביחיד באמצע השבוע, ואילו בשבת מתפלל במניין בבית הכנסת. שתי שאלות בנושא: 1. מדוע תפילת יחיד פחותה במעלתה מתפילה במניין. הרי שבתפילת יחיד יוצא שאני מצליח לכוון הרבה יותר מהמהירות בה מתקיימת התפילה במניין? 2. מהו הסדר הנכון ואותם החלקים שיש לקרוא בתפילת יחיד (מעבר לתפילת שמונה עשרה), כמו כן האם יש לחזור על ,ברוך אתה השם שומע תפילה´. ומה לגבי ברכת הכוהנים?

תשובה

שלום וברכה

1. אם אתה לא יכול להתפלל מהר כמו שמתפללים במניין, ראוי שתבוא לבית הכנסת רבע שעה לפני תחילת התפילה, כך תוכל להתפלל תפילה בציבור.

ראה את דברי רבינו בעל האגרות משה אורח חיים חלק ג סימן ז ד"ה בדבר אחד

בדבר אחד שמרגיש שכשמתפלל ביחידות מכוין את לבו יותר לשמים מבשעה שמתפלל עם הצבור איך יעשה, אם תפלה בצבור עדיף או ביותר כוונה עדיף,

הנכון לעניות דעתי דאם כוונה המוכרחת לצאת יש לו גם כשמתפלל בצבור יותר טוב שיתפלל עם הצבור אף שיחסר לו כוונה הרצויה ביותר, דתפלת צבור הוא חיוב להשתדל בזה וצריך לילך עד מיל להתפלל בעשרה כדאיתא  באו"ח בסימן צ' סעיף ט"ז. ועיין בספרי אגרות משה או"ח חלק שני סימן כ"ז שהארכתי להוכיח שהוא חיוב ממש, ואף שנאמר לשון ישתדל שלכאורה משמעו שהוא רק מעלה וחשיבות, ונתתי טעם על לשון זה אף שהוא חיוב, וגם בארתי שזה שביחיד לא מובטח שתתקבל תפלתו עושה זה החיוב, משום דתפלה שידוע שלא תתקבל אינו יוצא בה מצות תפלה, ולכן כיון שבצבור נשמעת תמיד ותפלת יחיד אף של אדם גדול וצדיק אינו ברור שתתקבל יש חיוב להתפלל בצבור כדי שיקיים מצות תפלה בצבור. ונמצא לפ"ז שתפלה בצבור עדיף מיתרון כוונה על החיוב כיון שתפלה בצבור הוא חיוב בעיקר מצות תפלה ויתרון כוונה על החיוב הוא רק מחמת חשיבות ומעלה. ובפרט שאין הדבר ברור שיכוין יותר, דהא בזמננו ליכא מי שיכול לומר שהוא מכוין כראוי כדאיתא בתוספות ברכות דף י"ז ואיפסק כן בש"ע סימן ע' סעיף ג' שודאי אין יכול בשביל כוונה הנדמה לו שמכוין לדחות החיוב להתפלל בצבור.

2. לא הבנתי את כוונתך "לחזור על שומע תפילה", אין אומרים ברכת כהנים.

נוכל לכתוב בקיצור שבתפילת יחיד אומרים כל מה שהיחיד אומר כאשר הוא מתפלל בציבור ולא דברים שכל הציבור ביחד אומרים כקדושה קדיש ברכו ומודים דרבנן.

אשמח לסייע לך עוד.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תפילהתפילה בציבור

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה