הלכות ומנהגים

מצאתי תפילין, מה עושים איתן?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום, מצאתי זוג תפילין בתוך חדר מדרגות בקומת קרקע מונחים בתוך שקע בקיר [מקום שבעבר היו שם תיבות דואר ישנות שהוצאו והשקע נשאר] בקומת הקרקע יש שתי דירות השמאלית שלי שמושכרת כרגע והשקע בקיר ממוקם בקיר המשותף שבין חדר המדרגות לדירה שלי. מדובר באזור חילוני קרוב לצומת עלית ברמת גן, בתקופה שגרתי בדירה עד לפני כמעט שנתיים הייתי האדם הדתי היחיד בבניין שהוא בן 8 דירות סך הכל. מדובר בתפילין קטנות בתוך נרתיק של תפילין שמונחות בתוך הנרתיק של טלית גדול [ללא הטלית] ורק עם כיפה שחורה בפנים. לא נראה שזה היה בשימוש לאחרונה. לי זה יותר נראה שמישהו נטש את זה מאשר אבידה. אני מתכוון בלי נדר לפרסם מודעת השבת אבידה. ברצוני לשאול: 1- כמה זמן עליי להמתין עם ההודעה של השבת האבידה. 2- מה עליי לעשות עם התפילין: האם הן מותרות לשימוש? במידה ויעברו בדיקה במכון וימצאו כשרות? האם ניתן לתרום אותן לבית כנסת? האם צריך למסור אותן לגניזה? מה קורה אם הן היו שייכות לאדם שנפטר? האם גם אז הן מותרות לשימוש? או גניזה? בברכה

תשובה

שלום רב,

1. צריך שהמודעה תהיה תלויה פרק זמן שסביר להניח שנראתה לכל (עיין השבת אבידה כהלכה פרק ג סעיף ג).

2. אם מדובר בתפילין רגילות (לא מהודרות במיוחד) מותר להשתמש בהן, בתנאי שקודם כל תכתוב בפנקס את ערך התפילין, וכן את הסימנים שיש בהן (עיין שלחן ערוך חושן משפט סימן רסז סעיף כא, וספר הנ"ל עמודים עא-עג).

3. אם ברצונך לתרום את התפילין לבית הכנסת, יש לעשות כאמור בסעיף הקודם, כדי שאם בסופו של דבר יבוא הבעלים תוכל להשיב לו אותן או את ערכן הכספי.

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:השבת אבידהתפילין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה