חברה והשקפה

למה החרדים לא לומדים ליב"ה?

  • ד' סיון התשפ"ג
אא

שאלה

מדוע לא מכינים את הילדים עם כלים לשוק העבודה?

תשובה

שלום וברכה

שאלה נושנת שאמיתית רק בחלקה (כולם לומדים לימודי חול בסיסיים במידה מסויימת) ויש הרבה דברים מה לומר על כך ונאיר כמה נקודות בעניין.

א. בתי חינוך אינם בתי ספר למלאכה, הם בתים שמחנכים את האדם ומעצבים את דמות האדם להיות אדם טוב שימלא את תפקידו בעולם כראוי. ברור שעיקר ההתמקדות בבית חינוך אמורה להיות לחנך לערכים נכונים ולחנך את האדם למידות טובות. יהודי יודע שעיקר התכלית בחיים היא להגיע לחיי העולם הבא מוכנים שזה עיקר התכלית בעולם ואלו החיים האמיתיים ולכן בתי חינוך של יהודים המכירים את בוראם מקדישים את עיקר הזמן של הילדות לחנך את הילדים לתורה וליראת שמים. 

היות שהמעלה הכי גדולה של גבר יהודי הוא להגיע למדרגת תלמיד חכם שדבוק בתורה הקדושה והוגה בה יומם ולילה ולכן עיקר החינוך שלנו בימי הנעורים הוא לחנך את הילד להגיע למצויינות ולדרגות הכי גבוהות בעם היהודי. לכן אנו מקדישים את עיקר החינוך לבנים לחיבור ללימוד תורה כדי שיגיעו לשיא המדרגה שיהודי יכול להגיע איליה - לימוד תורה.

גם מי שלא זוכה לכתרה של תורה, מקבל בחינוך התורני ובישיבות הקדושות, כלים לחיי יראת שמים, לחיות כיהודי ירא שמים בידיעת ההלכות ובקביעת עיתים לתורה יום ולילה ולחנך את הילדים לתורה ויראת שמים וכו'.

ב. לאחר שהתלמיד הגיע לשנות ה20, הרי שמי שזכה להגיע לכתרה של תורה מה טוב ומה נעים ומי שלא זכה ורוצה להתפרנס הרי שיש לימודי מקצוע מהירים בחלק מהמקוצעות ככגון חשמלאי אינסטלטור טכנאי גרפיקה ועוד ועוד שאין צורך בלימודי בגרות ואין צורך בפסיכומטרי ותוך כמה חדשים האדם מפרנס את עצמו בכבוד. יש רבים שהופכים להיות סוחרים יבואנים וכו' שגם שם לא צריך שום תואר, צריך קורס ייעודי להבנת השוק ומוכנים לפרנסה. 

ישנם מקצועות שדורשים בגרות פסיכמטרי וכו' כגון מי שרוצה להיות עורך דין וכיוצא בזה. הרי שלימודי בגרות בגיל בוגר מצריך מקסימום שנתיים ובדרך כלל אלו שלמדו בישיבות עושים זאת מהר יותר, ולכן אין כל הצדקה לבזבז 12 שנות לימוד בשביל לחסוך שנתיים.

מן הצדק היה שמדינת ישראל שחסכה מליארדי שקלים מכך שילד החרדי קיבל רק 50 אחוז תקציב חינוך במצב הטוב ביותר, הרי שכאשר האדם רוצה להשלים לימודי בגרות היה מן הראוי שהמדינה תשלם לו את לימודי הבגרות אבל משום מה המדינה לא עושה זאת. ומכאן לנקודה השלישית

ג. בתי ספר הכלליים מבזבזים 12 שנות לימוד על דבר שאפשר לעשות בשנתיים והסיבה היא כנראה שאין להם מה לעשות עם הנוער, ולכן מושכים את הלימודים למשך 12 שנים דבר שאפשר לעשות בשנתיים בלבד . הבטלה היא אם כל חטאת ובוודאי כאשר אין מה ללמד לא תורה ולא ערכים הרי שעדיף שילמדו מתמיקה ואנגלית למשך שנים רבות העיקר שלא יסתובבו ברחובות. אבל איך יתכן שאלו שדוחפים את הזמן עם לימודים מיותרים למשך 12 שנה באים להטיף מוסר לציבור שמחנך את הילדים לחיים האמיתיים. 

נסיים כרגע ונקווה שהדברים ברורים דיים ואין צורך להרחיב יותר בדברים מזויות ראיה נוספות.

עלה והצלח,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:פרזיטיםדת ומדינהחרדיםחינוךלימודי ליבה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה