אמונה

יש מי שאחראי לבריאת העולם

  • ג' אייר התשפ"ג
אא

שאלה

אני גדלתי כדתיה אך לא בדרך היפה של הדת לצערי היום כשגדלתי אני באמת רוצה להבין ולהאמין יותר ויש לי שאלות שאני אשמח לתשובות . זה לא שאני מנסה לכפור או לעשות אנטי אני באמת רוצה לדעת .
כמי שאוהבת מדע מאמינה בכל מאודי שקימת מציאות אלוקית ניצחית והיא זו האחראית לבריאת העולם ויש מטרה בעולם איך אצליח להאמין שאות ישות אלוהית היא זו שנתנה לנו את התורה ונכון שהיא מועברת מדור לדור והילכותיה פרושות עלפני מחלוקות רבים ואין הלכה אחת סדורה . האם באמת אלוקים רוצה שנקיים את המצוות? האם לא מספיק לנו העבודה עצמית שיש לנו בכל יום ויום שזה בן אדם לחברו אמת יושר ואין ספור לעבודה זו ? אם דת היא לתקן עולם ואת הנשמות שלנו להעלות מדרגת הבהמה לדרגה של אדם האם אין מספיק שנכיר בכוח שרוצה שנשפיע טוב על הסובבים אותנו שזה כל חברה שואפת (ולא צריך לתת את דוגמת הנאצים הנאורים כיון שרובם היום מגנים את הנעשה)

תשובה

בס"ד   שלום וברכה,   יפה מאוד שאת מתעניינת ביהדותך ורוצה להבין אותה טוב יותר. אמרו חז"ל שהרוצה להיטהר - משמים מסייעים לו. את רוצה להכיר את יהדותך, ולכן יעזרו לך משמים להבין את אמונתך ולהתחזק בעז"ה.

 

"להיות טובים" הוא הבסיס, זהו המינימום. אפילו כבשים לא הורגים זה את זה, ולא מדברים לשון הרע. אפילו נמלים פועלות כל היום למען הקהילה...

אך הקב"ה ברא אותנו כדי שנהיה יותר מבעלי חיים.

בלי יהדות, מה המטרה שלנו פה בעולם הזה? רק לאכול ולשתות ולהזדקן עד שמתים? טוב מאוד שלא פוגעים זה בזה, אבל מה מעבר לכך? מה תכלית ירידתנו לעולם הזה, אם לא כדי להתחבר לקב"ה על ידי תורה ומצוות?

 

משל יפה תיאר זאת כך:

נהג משאית נשלח להעביר סחורה. לאחר שבוע, שואל אותו המעסיק: "מה עשית עם הסחורה?"

משיב לו נהג המשאית: "לא דרסתי אנשים על הכביש".

אומר המעסיק: "טוב מאוד, אבל מה עם הסחורה?"

משיב הנהג: "וגם לא עברתי ברמזור אדום".

אומר המעסיק: "מצוין, אבל מה עם הסחורה?".

משיב הנהג: "וכשראיתי תמרור האט, האטתי".

אומר המעסיק: "יופי, טוב מאוד שאתה נוהג בזהירות. אבל מה עם הסחורה?"

משיב הנהג: "איזו סחורה?"

 

זה מצבו של אדם שיורד לעולם הזה, וחושב שדי לו בכך שלא רצח ולא גנב. כל זה טוב ויפה, אך זה המינימום הנדרש מבן אדם. מהי התכלית למענה ירד לעולם הזה? מה עשה עם נשמתו? האם עבד את אלוקים והחכים בתורתו הקדושה? או שהעביר את כל זמנו בצבירת כסף ונכסים, ומרדף אחר הנאות חולפות?

  

אין ספק שהקב"ה רוצה שנהנה גם בחיים האלה, אך הוא רוצה שנהנה בצורה הטובה ביותר - בצורה נצחית שתואמת לנשמתנו הנצחית. הוא יתברך נתן לנו בחירה חופשית בין טוב לרע - עליהם נקבע מקומנו לעולם הבא. המצוות הן למעשה הוראות היצרן שמסר הבורא להדריכנו בדרך הטוב, ולהטיב לנו. העניין הוסבר בהרחבה במאמרי "למה לא מספיק להאמין בלב?":https://www.hidabroot.org/article/237113 במאמר זה תמצאי הסבר לשאלתך.   את רוב החוקים אנו מבינים, כי טובתם נראית לכל. וגם התוצאות נראות היטב. לדוגמה, חוקי הצניעות נועדו להפריד בין המינים, ולמנוע תאווה מעוורת - אשר גורמת להיקשרויות רגשיות שגויות, ואחר כך למפח נפש וצלקות (לא במקרה שיעורי הגירושין בחברה הכללית הגיעו לממדים מפחידים: כל זוג שלישי בישראל מתגרש! הסיבה לכך היא חוסר צניעות והפרדה בין המינים). הוראות היצרן של הבורא נועדו לתת לנו חיים טובים יותר גם בעולם הזה - חיי משפחה, זוגיות נאמנה, חינוך ילדים טוב יותר. עוד בתשובה הבאה:https://www.hidabroot.org/question/250494 המצוות נועדו לטובתנו, לכן מקיימי המצוות זוכים לחיים טובים יותר גם בעולם הזה, וכמובן לנצח נצחים בעולם הבא. מחקר נוסף קובע: מי מאושר יותר - חרדים או חילונים?https://www.hidabroot.org/article/1160061  

כל מה שמסרו לנו החכמים, הם מסרו על פי התורה הקדושה, ולא מדעתם האישית חלילה. התורה מספרת לנו שמשה רבינו הקים את הסנהדרין הראשונה בהיסטוריה על פי שליחות אלוקית, וזה היה מוסד הרבנות הראשון של החכמים, שהמשיכו להסמיך זה את זה מדור לדור, ולפסוק הלכה לבני ישראל. עליהם נאמר בתורה: "ועשית ככל אשר יורוך, על פי התורה אשר יורוך... לא תסור מדבריהם ימין ושמאל". בלעדי החכמים, לא היינו יודעים כיום האם מותר או אסור להדליק נורת חשמל בשבת, או לנסוע במכונית ביום השבת, ואינספור הלכות שדורשים שיקול דעת וידע נרחב במקורות. לשם כך יש לנו רבנים גדולי ישראל בכל דור שפוסקים את ההלכה. חשוב להבהיר שהחכמים לא "ממציאים" הלכות חלילה, אלא קובעים תקנות וגדרים להלכות קיימות, ולכן יש מצוות שנקראות "מצוות דרבנן" (כלומר מצוות שפסקו החכמים לשמירת התורה), ומצוות שנקראות בשם "מצוות דאורייתא" (כלומר מצוות שהצטוונו בהן כבר במתן תורה).

  

חשוב להבין שמחלוקות בהלכה - אין הכוונה שיש רב שצודק ורב שטועה. אלא ישנו מושג של מצוות שהן לקולה ולחומרה, כך שהקב"ה נתן מראש אפשרות לחכמים להקל או להחמיר באותן מצוות. יש מחלוקות רק בפרטי מצוות שבהם רצה ה' מראש שיחלקו בהם חכמים, ולכן נתן מקום לשני פירושים כדי שיוכלו להקל או להחמיר בהן. כמו להבדיל מחוקק שקובע בחוק שהעונש לגנב הוא בין 3-5 שנים, והשופטים בכל דור יכולים לחלוק ביניהם האם להעניש גנב לפי המקסימום או המינימום. כשיש ספק בגמרא או במשנה או בין רבנים, פירוש הדבר שה' רצה שיהיה את הספק הזה כדי שיהיו שתי דרכים לקיים את התורה במצוות אלה. כלומר יש אפשרות מהתורה ללמוד את המצווה לחומרה ואפשרות לקולא. ושתי האפשרויות הן רצון התורה, ומשתמעות מהתורה. ובכל דור יכלו חכמים להקל או להחמיר ע"פ התורה ודרגתו של הדור. עם ירידת הדורות נדרשו חכמים לתקן תקנות וגזירות כדי לשמור על התורה (כך נאמר ע"פ התורה "ועשיתם משמרתם למשמרתי"). רצון התורה שיגדרו גדירות כדי לשמור על מצוותיה בכל דור, כי ה' קורא כל הדורות מראש. ולכן לא שייך לומר "טעות" בענייני הלכה, ומסיבה זו לא נשמע רב פוסק מעדה אחת שאומר לרב פוסק מהעדה השנייה שהוא חוטא וכופר חלילה. אלא שניהם חברים שאומרים "אלה ואלה דברי אלוקים חיים".  

כמובן שלפני הכול, צריך לדעת שתורת ישראל אמת.

עם ישראל הוא העם היחיד בעולם שקיבל הוראות יצרן מפי אלוקים בפני עם שלם, בהתגלות אלוקית ובנסים המוכיחים את שליטתו בטבע, ואין תורה שהשפיעה יותר על העולם מתורת היהודים. גם קיומו של עם ישראל מוכיח את שליטתו הנסית של הבורא בהיסטוריה, היות ועם ישראל הוא העם היחיד בעולם שהצליח לשרוד כל כך הרבה השמדות ואנטישמיות במשך אלפי שנים, הוא פוזר בכל רחבי העולם, נותר מועט ושרד ללא שלטון וצבא בזמן שכל האימפריות והעמים הקדומים התבוללו ונעלמו - ואף לאחר כל אלה עם ישראל שב לארצו אחרי אלפיים שנות גלות, כשכל מסכת התלאות הזו כבר תוארה מראש בנבואות עתיקות יומן בתורה שמעביר העם היהודי מזה 3300 שנה. אנו יודעים מהו סוד נצחיותו!

    

יש לנו היסטוריה נאמנה בת אלפי שנים, המתעדת ומאמתת את שליטתו של בורא עולם בעשרת מכות מצרים, בקריעת ים סוף, במשך 40 שנה במדבר, בנבואות לא הגיוניות שהתרחשו לאורך יותר מאלפיים שנה כמתואר בספר הספרים, ועיקר התגלותו של בורא עולם בפני כל עם ישראל במעמד הר-סיני. הנושא הוסבר במאמר "ההוכחה ההיסטורית":https://www.hidabroot.org/article/219799  

אז אנו יודעים שהתורה היא אמת בגלל שאנו העם היחיד בעולם שזכה להתגלות ישירה של האלוקים בפני עם שלם, מה שאין לאף עם ואף דת בעולם (וזו הסיבה ששתי הדתות הגדולות בעולם, הנצרות והאסלאם, ביססו את דתותיהן על התורה שלנו).  

יש לנו אינספור סיבות היסטוריות להאמין בתורה, ולדעת בבירור שתורת ישראל אמת. לא קיימת בכל העולם תורה או דת שאפילו ינסו להתחרות עם האותנטיות ההיסטורית והנסית של תורת ישראל ועם ישראל. וכל עיקרי האמונה מבוררים בספרי רבותינו, כמו ספר הכוזרי, חובת הלבבות ועוד.   לסיכום, אמליץ לך לקרוא חוברת קצרה שכתבתי בשם "שיחה גורלית", המתארת דו-שיח עם אלוקים על שאלות רבות באמונה (הוכחות למציאות הבורא, משמעות החיים, אמיתות התורה, למה אלוקים ברא אותנו ועוד). לקריאת החוברת, נא לחפש בגוגל את המילים "שיחה גורלית".

לקריאת החוברת:http://www.gorali.122.co.il/do_siah.doc  

אשמח לעזור לך בכל שאלה בעז"ה.

 

בברכה, דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:בריאת העולםיהדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה