חברה והשקפה

האם האדם יותר מהבורא שלו?

  • כ"ו אדר התשפ"ג
אא

שאלה

הבינה המלאכותית ''חכמה'' ומסוגלת ליותר דברים מן האדם ש''יצר'' אותה.
האם אפשר לראות מכך דוגמא לזה שאנחנו יצורים ''מפותחים'' יותר מהבורא שלנו?
מרגישים דברים, מבינים דברים וכו...

תשובה

שלום,

  

הבינה המלאכותית (Chat GPT) איננה חכמה יותר מאדם:

- את כל מאגרי הידע שהתוכנה מצטטת, היא משיגה מאתרים שיצרו בני אדם ברחבי האינטרנט. מקורות האינפורמציה שלה אינם שלה - אלא לקוחים מבני אדם שכתבו תשובות אלה. אין לתוכנה מחקר עצמאי ולא דעות משלה על העולם. 

- למעשה, התוכנה איננה מחליטה כלל מה להשיב, אלא נוצרה על ידי מאות אלפי התכתבויות עם אנשים אשר עיצבו מראש את התשובות של התוכנה, הם שקבעו מה יהיו התשובות שהתוכנה תשיב על שאלות פוליטיות ואמוניות. התוכנה מציעה למשתמש סידור סטטיסטי של מאגרי מידע על פי העדפות הקודמות שתיכנתו בה.

- לתוכנה אין באמת אינטליגנציה - היא לא חושבת בכוחות עצמה, ואין לה העדפות אישיות. אין לה תודעה, לא רצון, ולא רגשות. התוכנה הינה בסך הכול כלי המבצע פעולות חישוב עבור האדם, בדומה למחשבון.

 

האדם הינו היצור המורכב ביותר ביקום, בגופו ובנפשו, ואף כלי שיצר אינו מורכב ממנו. מוחו של האדם מפעיל יותר מ-80 מיליארד נוירונים שפועלים בתיאום, יותר מכל הכוכבים בגלקסיה. האדם הוא בעל נשמה רוחנית המאפשרת לו להרגיש ולחשוב בכוחות עצמה, לבחור בין טוב לרע, מה שלא יהיה לעולם במכונה עשויה חומר.

אין ספק שאלוקים חכם יותר מן האדם, כי הוא יצר את האדם בחוכמה אדירה, ואת כל היקום הזה שאת סודותיו המדעיים אנו עדיין מנסים לפענח. אם איינשטיין נחשב לאדם גאון בגלל שהבין משהו קטן על היקום, אז אין ספק שמי שיצר את היקום חכם עד אינסוף יותר מאיינשטיין.

 

לעצם שאלתך - אין כל עניין של יחס בין אלוקים לאדם:

אלוקים הוא אינסופי ונצחי, מעבר למקום ולזמן, ואין לו גבולות משום צורה וסוג. לכן אף משל לא מסוגל לתאר את הבורא כפי שהוא באמת. 

הידע והשכל של אלוקים הם אינסופיים - בלתי מוגבלים - כיוון שאין מאחורי הבורא שום מגביל. כל הדברים שנבראו במציאות הם מוגבלים, ולכן מחייבים מגביל שיצר והגביל אותם. האדם וגם המחשב מוגבלים ביכולות שלהם, כי הם נבראו, ותלויים במציאות קודמת, אך אלוקים הוא אינסופי וחסר גבולות, ולכן אין ליכולותיו גבולות. הוא יתברך חכם עד אין גבול, ולכן לא ייתכן חכם ממנו.

 

ניתן להוכיח זאת באופן לוגי:

הרי כל דבר שאפשר לשאול עליו "למה הוא כך ולא אחרת?" מעיד על היותו מוגבל בידי כח אחר שקבע את גבולותיו. ללא המגביל, לא היה הדבר נשאר מוגבל. כל הגבלה היא בעצם אפשרות שיצאה אל הפועל בידי מגביל מתוך אפשרויות רבות (נתאר לעצמנו בדרך משל כוס זכוכית מלאה במים. הכוס נותנת צורה למים, ובלעדי הכוס המגבילה את המים, היו המים נשפכים לכל עבר ומאבדים את צורתם). לכן נשאלות השאלות, מדוע היקום שלנו מוגבל לכמות מסויימת של חומר ואנרגיה, להתנהגות מסויימת מאוד של החומר, שהרי אפילו המרחב והזמן מוגבלים. שאלות אלו מחייבות את המסקנה שיש מגביל שקדם להם, וקבע את צורתם ואת גבולותיהם. אך אם היקום כולו מוגבל, אז נשאלת השאלה, מהי המציאות האמיתית שניצבת מאחורי כל מציאות אחרת? ובכן, המציאות היחידה שלא צריכה סיבה ומגביל, יכולה להיות אך ורק מציאות שאין בה אף גבולות כלל: מי שאינו חומר ואינו תלוי במרחב, כלומר אינסופי; ואין בו חילוק והפרדה המגבילים אותו, ולכן הוא אחד מוחלט; ואינו תלוי בזמן ושינוי, כלומר הוא נצחי ללא התחלה וללא סוף, ולכן נמצא בכל מקום ובכל זמן; ואינו מוגבל ברמת האינטליגנציה והידיעה שלו, כלומר יודע הכל ונמצא בכל, ובמילה אחת: אלוקים. מכיוון שאלוקים אינו מוגבל לאף תכונה והגבלה, אז לא ניתן לשאול עליו "מדוע הוא כך ולא אחרת". אלוקים הוא איפוא המציאות היחידה שחייבת להיות קיימת בכל מצב ומאחורי כל מציאות אפשרית אחרת. ומכאן ההוכחה הפילוסופית הגדולה ביותר, שאלוקים הוא האינסוף, הוא שורש המציאות וסיבת כל הסיבות, והינו המציאות האמיתית שמקיימת אותנו. וכמו שסיכם הרמב"ם בהלכות יסודי התורה (פרק א): "יסוד היסודות ועמוד החכמות, לידע שיש שם מצוי ראשון.  והוא ממציא כל הנמצא; וכל הנמצאים מן שמיים וארץ ומה ביניהם, לא נמצאו אלא מאמיתת הימצאו... הוא לבדו האמת, ואין לאחר אמת כאמיתו. והוא שהתורה אומרת "אין עוד מלבדו", כלומר אין שם מצוי אמת מלבדו כמותו".

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:חכמהבינה מלאכותית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה