אמונה

האם לאנשים ולקופים יש דנ"א זהה?

  • ב' טבת התשפ"ג
אא

שאלה

הרב זמיר כהן בסרט חידת החיים על האבולוציה מעלה את המחקר של אוניברסיטת הווארד שמצאו התאמה גנטית בין השמפנזות לבני האדם ב96% כלומר קשר ישיר בניהם
ואמר שנאמר בתלמוד שנעשו קופים אותם הנענשים בדור הפלגה בעקבות רצונם להילחם בבורא
ואם כך הדברים, ידוע מאידך שברכת משנה הבריות נאמרת על פילים וכנראה גם על שאר הקופים מלבד השמפנזות האם לא היינו אומרים להגיד שגם להם יהיה התאמה של 96% לבני האדם
ואם לא, כנראה סברה זו אינה נכונה לא?

תשובה

שלום וברכה,

 

בגמרא נאמר שחלק מאנשי דור הפלגה הפכו לקופים, אך לא נאמר שהפכו לפילים: "זו שאומרת נעלה ונעשה מלחמה נעשו קופים ורוחות ושידים ולילין" (סנהדרין דף קט, עמוד א).

היו אמנם מקובלים מאוחרים שאמרו זאת גם על הפילים כיוון שמברכים עליהם "ברוך משנה הבריות", אך לא משמע כן מפשוטה של הגמרא שהזכירה רק קופים:

https://www.hidabroot.org/question/288530

 

אגב, למרות שיש דמיון חיצוני בין קופים לבני אדם, הטענה שהדנ"א שלהם זהה הינה שקרית, כי היא מתעלמת מעובדות מדעיות אחרות: לדוגמה, הידעת שהאדם חולק עם עכבר 96 אחוז מהדנ"א? אפילו עם זבוב, האדם חולק 61 אחוז מהגנים, ועם בננה 50 אחוז מהגנים. האם אנו רואים דמיון בין אדם לעכבר, לזבוב או לבננה?

הדנ"א מורכב מדי מכדי לפענח אותו. רק לאחרונה התגלה ש-90 אחוז מהדנ"א שכונה עד היום בשם "דנ"א זבל" הוא למעשה בעל תפקיד, כך שייתכנו למעשה עוד גנים רבים שאינם ידועים לנו אשר אחראים על השוני בבעלי החיים. ביום הרחוק שבו נפענח את הדנ"א ותפקיד כל הגנים שבו, רק אז נוכל להצביע על דמיון או ריחוק בין בעלי חיים שונים (שהרי ייתכנו בעלי חיים עם אותם גנים, אלא שגנים אלה מתגבשים ופועלים בצורה שונה לגמרי ביצירת מערכות הגוף. כך לדוגמה המוח של הגבר והאישה זהים מבחינה פיזית, אולם בנויים ומתפקדים בצורה שונה זה מזה). מה שברור הוא שמספר הגנים הדומים אינו מעיד על קשר פיזי, אחרת אדם ועכבר היו צריכים להיות דומים זה לזה ב-90 אחוז, ואדם ובננה היו צריכים להיות דומים ב-50 אחוז.

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:קופיםמשנה הבריות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה