חברה והשקפה

טמטום הנפש

  • ו' כסלו התשפ"ג
אא

שאלה

לכבוד הרב דניאל בלס . קראתי שמי שאוכל מאכלים לא כשרים זה מטמטם לו את הנפש... וליבו סגור לשמוע דברי אלוק-ים. אז אם ככה איך השם מצפה מאדם כזה להתחזק ולחזור בתשובה? הרי אם אני ינסה לדבר לליבו של אדם כזה אני לא יצליח לשכנע אותו. אם ככה למה השם שם לו את ה"מחסום" הזה כקושי נוסף לעבודתו?

תשובה

בס"ד   שלום וברכה,  

אכילת מאכלות אסורים מקשה את הדרך לתשובה, אך היא לא לוקחת את הבחירה החופשית, רק מקשה לבחור בטוב. אם אדם באמת ובתמים חפץ בטוב, הקב"ה יעזור לו לשוב בתשובה שלמה.

 

אמרו חז"ל: "בדרך שאדם רוצה לילך בה מוליכין אותו" (מכות דף י, ע"ב), "בא ליטמא פותחין לו, בא ליטהר מסייעים אותו" (שבת דף קד, ע"א). 

הקב"ה רואה את עומק לבו של האדם, ואם רואה שבעומק לבו חפץ לדעת את האמת - הרי שיוליכו אליו, וישבור את כל המחיצות עד שיגיע אליו יתברך: "פתחו לי פתח כחודה של מחט ואני אפתח לכם כפתחו של אולם" (ע"פ שהש"ר ה' ב').

 

עובדה שהקב"ה הוציא את אברהם אבינו מארצם של עובדי אלילים, הקב"ה הוציא רות המואביה ממואב וצירפה לעם ישראל, וכן את רבי עקיבא ורבי מאיר אשר נולדו מבני גרים.

 

ולעצם שאלתך: 

אם הקב"ה גלגל לאדם מסוים לאכול מאכלות אסורים מילדותו, וכך הקשה בעצם על בחירתו בטוב, הרי שאין זה צירוף מקרים, אלא גזירה משמים לאותו אדם. ייתכן שיהודי זה חטא בגלגולו הקודם ברצונו החופשי, אכל מאכלות אסורים כשלא היתה לו תאווה לכך, וכעת תיקונו הוא להתגבר על מחסום זה. 

יהיה אשר יהיה מצבו, הקב"ה נותן הזדמנויות לכל יהודי לשוב בתשובה, נקודות של בחירה בחייו, צמתים ואותות להתבוננות, ואם בוחר האדם לעצור ולהקשיב, לשאול ולהתעניין, יוציאו הקב"ה גם מהתהום העמוקה ביותר, ויעלהו לשמים.

  בברכה, דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מאכלות אסורותטמטום הלב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה