חברה והשקפה

לימודי ליבה

  • י"ח חשון התשפ"ג
אא

שאלה

היי
מה עונים לאנשים שטוענים שילד צריך ללמוד אנגלית, היסטוריה וכו'...ניסיתי להסביר את החשיבות של לימוד התורה אבל הרגשתי שלא הצלחתי לגרום להם להבין למה שאר המקצועות פחות נחוצות ליהודי שומר תורה ומצוות.
אז למה בעצם? האם לא חשוב שידעו לדבר באנגלית? האם לא חשוב ללמוד את ההיסטוריה של ישראל מעבר ללימודי התנך? מאיפה בעצם הילדים בתלמוד תורה מקבלים ידע כללי? אני יודע כמה תלמוד תורה חדוב- אבל למה רק?

תשובה

שלום וברכה,

 

קרא בבקשה את המאמר "בורות או עומק? האמת על תלמוד התורה":

https://www.hidabroot.org/article/147565

מאמר זה ישיב על רבות מספקותיך.

  

בחיידרים לומדים גם חשבון ומקצועות חו"ל, והאדם הממוצע אינו נצרך בחייו לידע חשבוני מקיף יותר מלוח הכפל ופעולות חילוק וחיסור. למעשה, רוב האנשים שעשו בגרויות שכחו 99 אחוז מכל מה שלמדו, משוואות וגיאומטריה, לשון וגיאוגרפיה וגם היסטוריה. 

לימודי חול נועדו להכשיר את החשיבה של הצעירים, אך הידע לא נשאר עם התלמידים. נסה לערוך סקר בתל-אביב על מלחמת העולם הראשונה או המהפכה הצרפתית, ונדיר שתמצא אדם שזוכר הרבה מלימודיו בבית הספר.

 

בימינו מי שפונים לתכנות, לומדים תכנות מאפס. ומי שפונים לרפואה, לומדים רפואה מאפס. כל נושא אפשר להתחיל, העיקר שהשכל מחודד ולמדני.

כידוע, תלמוד תורה בונה אצל התלמידים חשיבה לוגית גבוהה וכשרונות לימוד גבוהות מאוד. כיום חרדים רבים יוצאים ללמוד במכללות חרדיות, ולומדים מקצועות מאפס, ומגיעים לפסגה ללא כל קושי.

 

אנגלית היא שפה קלה מאוד, וניתן ללמוד אותה בכל גיל.

 

הילדות היא התקופה הכי קריטית בחייו של אדם, כי בה מתעצבים דעותיו וערכיו, ובה לומד להבדיל בין עיקר לטפל בחיים. 

החינוך היהודי נמשך זה 3300 שנה, ומכשיר את לומדיו לאהבת התורה, למוסר ולערכים יהודיים. אם תיקח את זה מן הילד ומן הנער, נאבד את עם ישראל חלילה.

אני עצמי למדתי בישיבה תיכונית, ויכול להעיד שלימוד הגמרא היה השנוא ביותר בישיבה לאחר ספרות, ומעטים שחפצו ללמוד תורה. ברגע שעולם הערכים מכניס עיסוקים של חולין, לפתע מה שחשוב הוא הבחינות והבגרויות, וערכים ומידות טובות אינם העיקר. 

 

חשוב לזכור שלימוד התורה הוא התכלית והמטרה לשמה נברא העולם הזה, "תלמוד תורה כנגד כולם", ובנביא נאמר: "אם לא בריתי יומם ולילה, חוקות שמים וארץ לא שמתי". על התורה עולם עומד, וכל גורלו של עם ישראל (הבריאותי, הכלכלי, הבטחוני, והגאולה) תלוי בלימוד התורה. ממנה יורד שפע ואור לעם ישראל ולעולם!

אין תפקיד חשוב יותר בעולם הזה מלימוד תורה, והאברכים שממשיכים ללמוד תורה לאחר החתונה מקיימים את העולם בלימודם, מצילים ומגנים על עם ישראל.

 

התכלית בלימוד התורה הוא להכיר את רצונו של ה'. ברגע שהשכל האנושי מתחבר ללימוד התורה, הוא למעשה מכשיר את עצמו להתקרב לשכל של בורא עולם. ברגע שהתלמיד חכם זוכה לעיין בתורה הקדושה, התורה מקדשת את שכלו, ומחכימה אותו יותר מכל חוכמה אחרת. 

חוכמת התורה אינה חוכמה ככל החוכמות, אלא חוכמה שמשנה את האדם. היא יוצרת אצל הלומד "שכל של תורה", מה שנקרא גם "דעת תורה". ובשכל זה מסוגל התלמיד חכם להגיע לסברות נכונות בכל עניין, ומורה הלכה לרבים בכל נושא אפשרי.

 

מקצועות חולין מיועדים רק לפרנסה, כדי לשרוד, לאכול ולשתות. אז ודאי שצריך אותם, כי "בלי קמח אין תורה", אך הם לא המטרה והתכלית של ירידתנו לעולם הזה. הרי גם נאמר: "ואם אין תורה - אין קמח". התורה היא העיקר, ולכן חשוב שהצעירים יעסקו רק בה עד בגרותם, וכך יהיו מוכשרים להקים בתים תורניים, ולהעביר את החינוך היהודי הלאה.

עבור הפרנסה, אפשר לגשת למקצועות חול לאחר גיל 21, במכללות אקדמיות לחרדים. ועם כל החוכמה התלמודית שהשיגו הלומדים, יצליחו בכל מקצוע שיפנה אליו. אך לפחות ימשיכו לקבוע עיתים לתורה, ולא יאבדו את צור מחצבתם.

 

אברכים שבוחרים להמשיך לעסוק בתורה כל חייהם הם חוד החנית של עם ישראל, ובהם חשוב לתמוך תמיד. אך האברכים לא מחליפים את החינוך התורני שנצרך מכל יהודי, אותו מקבלים בילדות.

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אנגליתליבה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה