אמונה

האם אדם יכול להמציא הלכות?

  • י"ב אייר התשפ"ב
אא

שאלה

שלום רב אני לומד עכשיו מסכת בבא קמא וראיתי בספר האשכול יז:שאדם יכול להמציא משכלו הלכה למשה מסיני וכן הסבירו שם בגמרה המנחת שלמה וקשה לי לפי זה מי אמר שהתורה לא השתנתה והתפתחה במשך הדורות הרי הגמרה לא היתה אפילו כתובה בדפוס מסודר ורואים בכל דור שינוים וגם על התורה בכתב קשה לי אמנם אי אפשר לשנות בה דברים אבל מי אמר שלא לפני אלפי שנים התגבשה בתהליך סוג של צורה ראשונית שהתקבעה במשך הזמן (זאת אומרת אף פעם לא בא מישהו והמציא אירועים או הלכות אבל בתהליך) וכן לדוגמא: כתוב שהתורה נכתבה 70 דורות לפני בריאת העולם אבל יש מחלוקת עם המילים וימת משה נכתב ע"י משה בדמע או ע"י יהושע וכדו' וגם איך יתכנו מחלוקות על דברים מציאותיים כמו מתי נברא העולם
אשמח לתשובה שמעון

תשובה

 

שלום וברכה

1. האשכול לא אומר שאדם יכול להמציא משכלו הלכה למשה מסיני, אלא שחכם יכול להבין מתוך ההלכות שנמסרו, שיש כאן הלכה שהיא למשה מסיני, גם אם זה לא נאמר בפירוש. 

2. תורה שבעל פה לובשת צורה ופושטת צורה בגלל שהיא מועברת ע"י בני אדם, אבל היא תמיד נגזרת מהעקרונות של תושבע"פ, כל דור יש שאלות חדשות, ועונים עליהם לפי העקרונות והכללים וההלכות שוהערו במסורת.

3. התורה שבכתב תמיד היתה מוגנת מפני שיבושים ושינויים משום שהיו הרבה עתקים שלה, ואחד סגור בארון הברית.

4. יתכנו מחלוקות בין חכמים, במקרה שלא היתה קבלה, לא על כל דבר יש מסורת מוחלטת, ובמקרה כזה הדברים נקבעים לפי חכמת חכמים ולכן תיתכן מחלוקת. 

בברכה

הרב צוריאל כהן


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תורה שבעל פהמחלוקותהלכה למשה מסיניאמינות המסורת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה