תורה ומדע

למה ה’ ברא יקום גדול כל כך?

  • י"א אייר התשפ"ב
אא

שאלה

שלום וברכה לרב
יצא לי לקרוא על היקום לא מזמן ואני חייבת לשאול מספר שאלות, קודם כל בנוגע לגודל היקום, כידוע, היקום מתרחב כל הזמן והוא אינסופי. האמת שרק המחשבה על זה מכניסה אותי לחרדה, אני מנסה להבין למה השם היה צריך לברוא יקום בגודל כזה, אינספור גלקסיות וכוכבים כשהתורה אומרת שהאדם הוא תכלית היקום, אם כך למה צריך לשים אותו ביקום אינסופי כשהוא רק חלקיק פצפון מתוכו?
בנוסף לזה, יצא לי לקרוא על מכניקת הקוונטים ועל כך שיש לא מעט פיזיקאים הטוענים שתורת הקוונטים מלמדת שהיקום הוא כמו בועה ושישנם אינסוף יקומים נוספים חוץ משלנו, מה היהדות אומרת על זה?

תשובה

שלום וברכה

נכון, שלפי מה שידוע לנו, היקום מתרחב, אבל לא נכון שהוא אינסופי, חומר לא יכול להיות אינסופי, זו סתירה פנימית. רק הבורא שהוא סיבת הקיום הינו אינסופי.

מדוע ה' ברא כזה יקום גדול? 

אנחנו לא יכולים להסביר את מעשי הבורא, מה שנקרא 'מאפס', כי כל הסבר מתבסס על הנחה, על משהו שידוע לנו, והרי גם ההנחה הזו תלויה בבורא.

אבל אנחנו כן יכולים להסביר מתוך הקיים.

מתוך המצב הקיים אנו יודעים שלא ניתן לקיים את כדור הארץ לבדו, וגם לא את מערכת השמש לבדה, היקום צריך להיות מאוזן, ובשביל האיזון הזה צריכים את היקום כולו,  אם היקום היה קטן יותר הוא היה מתרחב ומתפשט עד שהכל היה נהפך לאבק קוסמי, ואם הוא היה גדול יותר הוא היה קורס לתוך עצמו. החיים הם דבר כל כך מופלא שצריכים מליארדי גלקסיות מסביב כדי להחזיק במקום את כדור הארץ שלנו.

יתכן כמובן שישנן עוד סיבות רבות לכך, ואין לנו טעם לנסות להתחקות אחריהן, כי לא מדובר במישור הפיזי בו אנחנו יכולים לבדוק בטלסקופ, אלא במחשבותיו של האל, שעליו נאמר לא מחשבותי מחשבותיכם.

לגבי מכניקת הקונטים, יש כל מיני תיאוריות שבאות להסביר מה עומד מאחורי התנהגות הקואנטים, נכון להיום אף אחד לא מוכחת או מוסכמת. אבל מה שכן ברור, שמאחורי מה שנדמה כחומר פשוט מסתתרת תעלומה, וזה אכן תואם למה שמלמדת התורה, שהעולם לא מוסבר מתוך עצמו, ומאחוריו עומדת מערכת רוחנית שהיא מקיימת אותו וקובעת את חוקיו. וכיום די ברור שאי אפשר להסביר את המבנה התת אטומי בסתם 'חומר', אלא יש משהו מסתורי וחמקמק מאחוריו, כמו הדוגמאות שציינת למשל. וראי בספר המהפך חלק שלישי שהרב זמיר שליט"א מראה איך רעיונות שהגיעו אליהם היום, מתאימים לרעיונות הכתובים בספרי הקבלה לפני שנים רבות.

בברכה הרב צוריאל כהן


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:יקוםקואנטים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה