אמונה

מה התכלית שלנו בעולם?

  • י"א אייר התשפ"ב
אא

שאלה

שלום וברכה,
מספר שאלות בבקשה:
1) מה הכוונה במשפט:"מה ששלך שלך ומה שלא שלך לא בשבילך"?" והאם משפט זה נכון גם לגבי שידוכים? למשל, נניח שהחלטתי שאני לא מעוניינת בבחור מסוים מאחר ולא התחברתי למראה שלו ונפרדתי ממנו בצורה מכובדת כמובן, האם זה אומר שהוא לא בשבילי? כלומר, אני מנסה להבין האם כשהקב"ה חושב שמשהו צריך לקרות לי כי זה לטובתי וזה נכון בשבילי אז זה יקרה ללא קשר למה שאני אפעל או אעשה(הרי יכול להיות שבתור בת אדם אני טועה בשיקולים שלי. אולי טעיתי שחשבתי לסיים את הקשר בגלל המראה) . אשמח להסבר והבהרה העניין(:
2) "הכל בידי שמיים חוץ מיראת שמיים"- האם יראת שמיים זה אומר לעשות מעשים טובים או מעשים רעים? האם גם שיקול דעת שהוא ללא כוונה רעה אך הוביל בסופו של דבר להפסד כלשהו-כספי/שידוך זה גם בחירה בידי האדם או שאפשר לומר שזה בידי שמיים? וזה לטובה? נניח בחורה חשבה שבחור לא מתאים לה וסיימה איתו את הקשר בצורה יפה. זה בחירה בידי האדם או שזה משמיים כי הוא לא בשבילה?
3) מה התכלית שלנו בעולם? ומה זאת אומרת שבאנו לתקן תיקונים?
4) במקרה שפגעתי באדם מסוים שפגע בי גם כן ומפאת הניתוק שבנינו וחוסר הנעימות לא מצליחה לבקש את סליחתו. מה אפשר לעשות כדי שהקב"ה יסלח לי? הרי אני יודעת שעל עבירות שבן אדם לחברו יש לבקש סליחה מהנפגע. מתחרטת על איך שנהגתי וביקשתי סליחה מהקב"ה וכן עשיתי תשובה.

תשובה

שלום רב

1) אנו מאמינים שהכל נקבע משמים, אמנם אין לנו דרך לדעת בדיוק מה נקבע, ולכן טעות תהיה להימנע מפעילות הגיונית, למשל: אדם שלא יעבוד, ויאמר אם מגיע לי משכורת - היא תרדוף אחרי. המשמעות של האמונה הזו, היא שאנחנו לא לבד בעולם, לא הכל תלוי במה שנעשה או לא נעשה. וכן, אם נפרדת מבחור משום שנראה לך שהוא לא בשבילך, וזו תחושה מבוססת, ועשית את זה בצורה מכובדת, אז עשית את הדבר הנכון, וזה רצון ה'. השיקולים שלך צריכים להיות לפי ההלכה ולפי ההגיון, רק צריכים לזכור שאם ה' ירצה, יקרה מה שהוא רוצה, וגם אם נראה לנו שהפסדנו משהו, הוא יכול לגרום לכך שנקבל כפליים בדרך אחרת.

2) הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים, הכוונה שה' לא נותן לאדם יראת שמים, את זה הוא משאיר לבחירה שלו. זה לא קשור לעניני שידוכים והשתדלות וכו', אלא שאת החלק הזה הקב"ה משאיר לאדם לבחור, ולעשות בעצמו. ומי שלא יפתח אצלו יראת שמים, זה לא יקרה מעצמו...

3) לקב"ה יש תכנית גדולה עבור העולם, ותכנית קטנה עבור כל אדם. כל אדם שונה מחברו, כשם שאין פרצופיהם שוים כך אין דעותיהם שוות. ולכן לכל אדם יש חלק בתורה. יש איזה שהוא משפט בתורה, שרק את תביני אותו הכי טוב בעולם, כי הוא מותאם לנפש שלך ולצורת ההבנה שלך. ולכן יש משהו, לפחות אחד, שרק את, מכל ה9 מליארד אנשים בעולם, תעשי אותו הכי טוב, כי הוא שייך לך. הגאולה תבא ע"י שהעולם יתוקן, והעולם יתוקן על ידי שכל אדם יעשה את החלק שלו, את המעשה המיוחד שנובע מהיחודיות שלו. ואם אדם לא עושה את זה, מגיע מישהו אחר מאד דומה לו עם אותן תכונות, ויש לו שוב הזדמנות לעשות את זה. כשכולם יתקנו כל אחד את החלק שלו - תבא הגאולה, והעולם יחזור להיות כמו בגן עדן לפני החטא! את כל זה מסביר הרמח"ל בספריו.

4) אם אי אפשר לבקש סליחה בשום אופן, ואדם עושה כל מה שהוא יכול, העברה מתכפרת גם כך. אבל בדרך כלל תמיד יש דרך, אפילו אדם שנפטר עולים על קברו עם עשרה אנשים, קל וחומר אדם שחי, אם יש אדם חי שכועס עלייך, בודאי תוכלי למצוא דרך לפייסו. אפילו אם את לא רוצה ולא יכולה להיפגש איתו, תשלחי לו משהו קטן דרך צד שלישי, בלי להוסיף מילה, הוא בודאי ישמח ויראה בזה פיוס.

בהצלחה רבה

הרב צוריאל כהן


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:יראת שמיםמחילהתיקוניםגלגולהשגחה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה