הלכות ומנהגים

ממתי התפילין

  • י' ניסן התשפ"ב
אא

שאלה

יש לי וויכוח עם חבר חילוני על כל העניין של התפילין. הוא אומר שזה התחיל בבית שני אני אמרתי לו שזה מיציאת מצרים הוא אומר שלא, שלפני בית שני לא היו תפילין וגם הם לא היו ניראות כמו שהם היום. רציתי לשמוע אתכם ובטוח שלכם יש עדויות להכול. תודה

תשובה

שלום, 

 תפילין היא "הלכה למשה מסיני", מצווה מדאורייתא, ואין בה שינוי ולא אפשרות לשינוי. זו הסיבה שאין במשנה ולא בגמרא אף מחלוקת לגבי תפילין. כל החכמים מסכימים פה אחד שקיבלנו במסורת שתפילין הן מרובעות, שחורות, אלו פרשיות כותבים בתפילין, הגידים שמחברים אותם ועוד.

  

תפילין היא מצווה מן התורה.

מבחינה טכנית הן אינן שונות ממזוזה וספרי תורה עשויים עור, וקל היה להכינם כפי שהכינו בעת העתיקה (וכך הרי התגלו במערות קומראן ובמערות בנחל צאלים שמדבר יהודה תפילין בנות אלפי שנים). 

כמו כן, יושם לב כי המצווה לקשור את דבר ה' על הזרוע ובין העיניים נאמרה סמוך לפסוק "וכתבתם על מזוזות ביתך ובשעריך". ולכן, אותן כתות זרות שפירשו את התפילין כמטפורה היו צריכים לפרש גם את המזוזה כמטפורה (לפי שיטתם, גם ברית מילה עשויה להיות מטפורה, שהרי פסוקים רבים מדברים על "עורלת הלב" ו"עורלת האוזן", אך אין אפילו פסוק אחד בתורה שמציין בבירור את עורלת האבר!).

 

אנו כמובן יודעים מהי מזוזה, ומה הן תפילין בזכות התורה שבעל פה. בלעדיה, כל המצוות היו נותרות חתומות כסוד, ולא היה ניתן לקיימן.

בספר התורה מוזכרים החוקים, אך לא נאמר כיצד מקיימים אותם. כך לדוגמה נאמר בתורה "וכתבתם על מזוזות ביתך ובשעריך" - אך בשום פסוק לא נאמר מה כותבים במזוזה! בספר התורה לא נמצא ביאור מהי בעצם מזוזה? או מהי ציצית? או מהם תפילין? או מהי כתובה? או כיצד שוחטים? או כיצד עורכים ברית מילה? או כיצד מקדשים? או אפילו מהן המלאכות האסורות בשבת?   כל תרי"ג מצוות מתועדות בספר התורה, אך לא נאמר כיצד לקיימן. זאת מאחר שההוראות נמסרו לבני ישראל בעל פה. משה רבנו קיבל מפי ה' הדרכה מעשית כיצד לקיים את מצוותיו, ומשה רבנו לימד את בני ישראל, הסביר להם מהי מזוזה ומה כותבים בה, כיצד נראות תפילין ומהן הפרשיות שבתוכן, מה עורכים קידושין ומה נוסח הכתובה, כיצד עורכים שחיטה, מהן 39 אבות המלאכה האסורות בשבת ועוד. בלעדי הדרכה זו - אין כל אפשרות לקיים את המצוות הכתובות בתורה. זו היא למעשה התורה שבעל פה: ביאור ופירוט כל תרי"ג המצוות המובאות בתורה שבכתב, כיצד מקיימים אותן הלכה למעשה.

 

מי שחושב שהמצווה להניח תפילין היא רק משל, יכול גם לומר שהפסוק "וכתבתם על מזוזות ביתך ובשעריך" הוא רק משל, שהרי היא נאמרה ממש לאחר מצוות התפילין, וגם יכול לטעון שברית מילה היא רק משל...

בקיצור, ללא תורה שבעל פה - איש הישר בעיניו יעשה, כי כל דבר אפשר לפרש איך שרוצים. אחד יאמר שלחתוך סלט בשבת זו מלאכה שחייבים עליה מיתה, והשני יאמר שלא, אחד יאמר שהדלקה מאש לאש בשבת היא עבירה, והשני יאמר שלא, אחד יאמר שלדחוף ארון בשבת זו מלאכה והשני יאמר שלא, אחד יאמר ששוחטים מהצוואר והשני יגיד שמותר לשחוט מהעורף... ואין לדבר סוף.

אך התורה אינה ספר המלצות אלא ספר חוקים - היא דורשת תרי"ג מצוות, ומחייבת בעונשים כבדים את העוברים עליהם: מיתה, כרת, מלקות ועוד. 

זהו אינו "משחק ילדים". חייבים לדעת בפירוש ובדיוק למה התורה התכוונה בכל פסוק. וללא תורה שבעל פה בלתי אפשרי לדעת זאת.

  

התורה מצווה אותנו לשמוע לחכמים, אשר מבארים את המצוות. התורה כותבת בפירוש שה' שם את רוח קודשו על חכמי ישראל: "וירדתי ודיברתי עימך שם, ואצלתי מן הרוח אשר עליך ושמתי עליהם" (במדבר יא, יז). המצווה לשמוע לפסיקת החכמים נמצאת בתורה: "עַל פִּי הַתּוֹרָה אֲשֶׁר יוֹרוּךָ וְעַל הַמִּשְׁפָּט אֲשֶׁר יֹאמְרוּ לְךָ תַּעֲשֶׂה - לֹא תָסוּר מִן הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ יָמִין וּשְׂמֹאל" (דברים יז, יא)

והנהגה זו נאמרה בכל דור ודור: "ובאת אל הכהנים הלוים ואל השֹׁפט אשר יהיה בימים ההם, ודרשת והגידו לך את דבר המשפט" (דברים יז, ח-ט). "אל השופט אשר יהיה בימים ההם - אינך חייב ללכת אלא אחר בית דין שבדורך" (משנה עדויות א, ה) "והאיש אשר יעשה בזדון לבלתי שמוע אל הכוהן העומד לשרת שם את ה' אלוקיך או אל השופט, ומת האיש ההוא, וביערת הרע מישראל. וכל העם ישמעו ויראו, ולא יזידון עוד" (דברים פרק יז, יב). עוד נאמר בפירוש בתורה לשמוע להוראתם של זקני הדור: "שְׁאַל אָבִיךָ וְיַגֵּדְךָ זְקֵנֶיךָ וְיֹאמְרוּ לָךְ" (דברים לב, ז). התורה מצווה: "וּשְׁמַרְתֶּם אֶת-מִשְׁמַרְתִּי" (ויקרא, פרק יח, ל), ולמדו מכאן חכמים: "עשו משמרת למשמרתי" (יבמות כא, א). כידוע, מרדכי ועזרא הסופר תיקנו תקנות עוד בימי התנ"ך, בימי בית המקדש. עוד על סמכות חכמים מן התורה:

https://www.hidabroot.org/article/2587 

 

ויש כאן גם עניין של הגיון ישר.

בורא עולם קורא את כל הדורות מראש. מי שאכן מאמין שספר התורה ניתן מבורא עולם - כבר יודע שהתורה לא שונתה ולא נשכחה במרוצת הדורות, כי ה' הבטיח בתורתו: "כי לא תשכח מפי זרעו" (דברים לא, כא).

וכן גם הבטיחו הנביאים: "ואני זאת בריתי אותם, אמר ה', רוחי אשר עליך ודברי אשר שמתי בפיך - לא ימושו מפיך ומפי זרעך ומפי זרע זרעך אמר ה' מעתה ועד עולם" (ישעיהו נט, כא).

  

רק הבט וראה כיצד לאחר 2000 שנות גלות חזרו יהודים מכל קצוות תבל עם אותן תפילין, אותה ציצית, אותה שבת, אותו סדר פסח וכו' וכו'. כך שלא ניתן לומר שהתורה שבכתב או שבעל פה נשכחה ח"ו. לכן לא נמצא מחלוקת בגמרא האם תפילין צריכות להיות מרובעות או שחורות וכיוצא באלו השאלות. המחלוקות בחז"ל עוסקות תמיד בפרטים הקטנים, ולא בעיקרים שמוסכמים בפי כל.  כל מה שמסרו לנו החכמים, הם מסרו על פי התורה הקדושה, ולא מדעתם חלילה. 

 

אשמח לעזור בכל שאלה.

 

בברכה,

דניאל בלס

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:משיחייםתפילין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה