הלכות ומנהגים

האם על פי ההלכה צריך שטר ועדים כשמלווים סכום כסף?

  • כ"א אדר א' התשפ"ב
אא

שאלה

שלום כבוד הרב,
בעלי ואני מעוניינים להלוות סכום כסף לאחי ולפרוס את ההחזר ל20/30 שנים.
רצינו לדעת איך לעשות זאת עפ"י ההלכה? האם נדרש שטר ועדים? אם כן מה לציין בשטר וכמה עדים נדרש ומי יכולים להיות העדים?
תודה רבה

תשובה

שלום רב,

על פי ההלכה אסור להלוות כסף בלא עדים. וצריך שני עדים לכך. ואם אפשר לעשות שטר חוב עם עדים הרי זה משובח. כל מי ששומר תורה ומצוות ואינו קרוב משפחה - כשר לעדות.

מקורות: כן נפסק בשלחן ערוך חושן משפט (סימן ע סעיף א) שאסור להלוות בלא עדים ואפילו לתלמיד חכם אלא אם כן הלווהו על המשכון. והמלווה בשטר משובח יותר. וכל המלווה בלא עדים עובר משום לפני עיוור לא תתן מכשול וגורם קללה לעצמו. ויעויין בתומים (סק"א) שמפורש יוצא מדבריו שצריך שני עדים דווקא ואין די בעד אחד. וכן העלה בשו"ת בריתי שלום חלק ב' (סימן ט).

וכתב הש"ך (סק"ב) שלפי מה שכתב הסמ"ע שהטעם שהמלווה בשטר משובח יותר לפי שנזכר סכום ההלוואה, משמע שהוא הדין כתב יד, אבל בתשובת מהרשד"ם (סימן כג) כתב שדווקא שטר אבל לא כתב יד. ויעויין באהבת חסד (פרק א סעיף ח) שכתב, שיש להלוות לפני עדים או שיתן לו שטר חוב או על כל פנים כתיבת ידו. ובשו"ת אבן ישראל חלק ט' (סימן קסו אות טו) כתב בפשיטות שבוודאי גם כתיבת ידו מהני.

ואמנם בערוך השלחן (שם סעיף א) כתב, ומה שאין נזהרים עתה בזה ולווים זה מזה גמ"ח בלא עדים ובלא שטר, משום שמכירין זה את זה ונאמנין זה לזה ויודע המלווה שלא ישכח ולא יכפור לו. אולם בשו"ת שבט הלוי חלק י' (סימן רסח אות א) כתב, שדבר פשוט הוא שדברי הערוך השלחן הם נגד פשטות הש"ס והשלחן ערוך, על כן אין לסמוך על זה. וכן בשו"ת יביע אומר חלק ז' (חלק חושן משפט סימן ז סוף אות ג) כתב שאין דברי הערוך השלחן מוכרחים כלל. 

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:הלוואהעדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה