הלכות ומנהגים

איך אפשר להתפלל על יראת שמים, הרי הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים?

  • י"ד אדר א' התשפ"ב
אא

שאלה

שלום לכבוד הרב,
כתוב שהכל בידי שמיים חוץ מיראת שמיים. וכן כותב רבנו בחיי שבעשיית רצון הבורא בין אדם למקום אסור "לבטוח" בה' שיתן בו את הרצון לעשות רצונו, שכן זוהי הבחירה החופשית שה' נתן לאדם, וציווהו לבחור בטוב. ובחרת בחיים.
שאלתי היא אם כן, כיצד מסתדר הדבר עם נוסח התפילה שבה אנו מבקשים "ודבק ליבנו בתורתך", ויחד לבבנו לאהבה שמך, וכן בברכת המזון "הרחמן הוא יטע תורתו ואהבתו בליבנו..."

תשובה

שלום רב,

שאלה נכונה, ויש בזה לפחות שני הסברים:

א. המהרש"א (ברכות דף י עמוד א ד"ה חטאים, ושבת דף קנו עמוד ב ד"ה בעי רחמי) כתב, שוודאי אדם יכול לבקש רחמים על עצמו להחזירו בתשובה. ואף על גב שאמרו חז"ל במסכת ברכות (דף לג עמוד ב) הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים, הרי אמרו עוד במסכת שבת (דף קד עמוד א) בא ליטהר מסייעים אותו. וכן אמרו במסכת מכות (דף י עמוד ב) בדרך שאדם רוצה לילך בה מוליכין אותו, וזה המבקש רחמים על עצמו שיזכה ליראת שמים הרי זה בכלל בא ליטהר וכו'.

ב. אין זה נחשב בידי שמים, אלא בידי פעולת האדם שהתפלל על זה, וכמו שכתב החזון איש (חלק אורח חיים עמוד 516) שאם יש מתפלל לפניו יתברך על הקירוב ותפילתו נשמעת, מתייחס הקירוב שעושה הקב"ה לברואיו, כיוון שנעשה על ידי תפילת נברא וכו'. ע"ש. ולפי הסבר זה אפשר להתפלל גם על מישהו אחר שתהיה לו יראת שמים.

וכן מוכח במסכת ברכות (דף י עמוד א) שרבי מאיר התפלל על בריוני (פריצים. רש"י) שהיו בשכנותו, שיחזרו בתשובה, ואכן חזרו בתשובה. וכן הוא עוד במסכת תענית (דף כג עמוד ב) לגבי אשתו של אבא חלקיה. וכן אמרו במסכת סוטה (דף יד עמוד א) שעל משה רבנו נאמר (ישעיהו נג יב) "ולפושעים יפגיע", שביקש רחמים על פושעי ישראל שיחזרו בתשובה. הרי שמועיל להתפלל על חבירו שיחזור בתשובה.

ובאמת המהרש"א (ברכות שם) הקשה על דברי הגמרא בברכות הנ"ל, איך מועיל לבקש רחמים על חבירו להחזירו בתשובה, הרי הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים, וסיים: ויש ליישב. והסביר הרב חיים קניבסקי שליט"א בספרו שיח השדה חלק ב' (קונטרס ישוב הדעת, ברכות שם) שזה מיושב לפי דברי החזון איש הנ"ל, שמה שבא על ידי תפילת אדם אין זה נקרא בידי שמים.

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:יראת שמיםתפילה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה