אמונה

שאלה דחופה באמונה: איזה הוכחה יש ה’ אף פעם לא משקר?

  • ט' אדר א' התשפ"ב
אא

שאלה

שלום וברכה לכבוד הרב
איך אפשר להוכיח שה' אף פעם לא משקר בין אם בתורה שבעל פה או שבכתב או בנבואה וכו'
אין אני שואל איך יודעים שהתורה מה' וכו'
אלה איך יודעים שה' אף פעם לא יוציא דבר שקר [לגבי כל המצוות וכו']

תשובה

בס"ד   שלום וברכה,  

שאלתך דומה לשאלה, אולי רצון האלוקים שנהיה רשעים ואכזריים, שנכה ונרצח זה את זה?

 

התשובה היא אלוקים יתברך הוא שברא את שכלו של האדם, את הגיונו ואת לבו, ונתן לו את מושגי הטוב והרע. "שקר" ו"אמת", "צדק" ו"רחמים" הם מושגים שהקב"ה גילה לאדם.

אנו יודעים מהו טוב, כי אלוקים הוא שגילה לנו מהו טוב. אנו רוצים להידבק בטוב ולהימנע מהרע, כי אלוקים נתן בלבנו רצון להידבק בטוב ולהימנע מהרע.

הקב"ה הוא שנתן לאדם מצפון (מלשון "מצפן") שאומר לו לבחור בטוב, ולהעדיף את האמת והטוב, ולדבוק בקב"ה שהוא מקור האמת והטוב.

מכאן נדע שהקב"ה הוא אכן מקור האמת והטוב - כפי שגילה לנו בלבנו. כל חוכמה וידע שיש לנו על העולם - מקורו באלוקים.

 

כמו כן, העניין מובן גם בשכל והיגיון פשוט:

כל רוע בעולם נובע מחיסרון כלשהו. לדוגמה, הגנב גונב כי חסר לו ממון, הנקמן נוקם כדי לשכך את זעמו, השקרן משקר כי הוא פוחד מאנשים שיגלו את האמת עליו וכו'. כל אלה מקורם בחיסרון שהרשע מנסה למלא על ידי פגיעה בשני.

 

חשוב לזכור שהקב"ה יתברך לא משיג דבר מאיש. הוא הרי יוצר כל המציאות כולה, ולא ניתן להעניק לו דבר משל עצמנו, כי כל מה ששלנו - ניתן ממנו. אמרו חז"ל בפרקי אבות (ג, ז): "תן לו משלו, שאתה ושלך שלו. וכן בדוד הוא אומר (דברי הימים א, פרק כט, יד): כי ממך הכל ומידך נתנו לך". ה' דורש מאדם להתקין מזוזה, רק לאחר שנתן לו בית. ה' דורש מאדם לערוך ברית מילה לבנו, רק לאחר שנתן לו בן. ה' דורש מאדם להניח תפילין, רק לאחר שנתן לו יד. ה' דורש מאדם לשמור על טהרת העיניים, רק לאחר שנתן לו עיניים. וכן בכל דבר ודבר שה' דורש מאיתנו מצווה כלשהי, הוא רק לאחר שה' נתן לנו מתנה ששווה אלף אלפי מונים יותר ממעשינו.

  

האלוקים הוא מושלם, מעבר למציאות החומר, אינסופי ונצחי, ולכן לא ייתכנו אצלו חסרונות. על כן לא ייתכנו בו תאוות כמו רצון לקחת, לגנוב, לשקר, להזיק וכדו'.

בשל היותו מושלם, כל מעשיו נועדו רק להטיב, בדרך משל, כמו השמש המאירה, שמעצם היותה גוף מאיר - מאירה לכל הבריות. כך אלוקים הוא במהותו טוב (מושלם) ולכן רצונו להטיב לנבראים.

  

ההיגיון הישר אומר שעלינו לבטוח בחוכמתו וצדקתו של ה':

  שים לב כי ברגע זה ממש, פועלים בתוך גופך מיליוני מערכות גאוניות בתחכומן. גופך בנוי ממיליארדי אטומים שפועלים בתיאום, אפילו התא הקטן ביותר שיש באצבע שלך מורכב יותר מכל מערכת התחבורה בעיר ניו יורק. הידיים שלך הם מנופים מורכבים מלאים פרקים תואמים שמאפשרים לך לתפקד בחיים. בכל אחת מן העיניים שלך יש יותר מ-120 מיליון קולטני אור, המאפשרים לך לקבל תמונה חדה וצבעונית של המציאות סביבך. בכל יום הלב שלך מעביר 8000 ליטרים של דם בתוך גופך - פירוש הדבר כי בשלושה ימים משאבת הלב שלך היתה מסוגלת למלא בריכת שחייה! אך כל כך הרבה ליטרים של דם דורשים ניקוי רעלים תמידי, ולכן בכל דקה שעוברת הכבד שלך מסנן 2 ליטר של דם מרעלים. המח שיש בראשך הוא פלא הבריאה, ובכל היקום כולו לא נברא מחשב מתוחכם כל כך - מוחך מפעיל 100 מיליארד נוירונים (תאי עצב) - מספר זה גדול יותר מכל הכוכבים שיש בגלקסיה, וכולם פועלים בתיאום מושלם כדי לאפשר לך לראות לשמוע לנוע לדבר ולחשוב. ואין כאן המקום לתאר את כל התהליכים המדהימים והמורכבים שפועלים בגופך.   האם יש לך ספק בכך, שמי שברא כל זאת, יש לו מטרות גדולות בשבילך?   ויושם לב לעובדה שכל המערכות המדהימות הללו - הן רק הכלי החיצוני שניתן לך בעולם הזה, כדי שהנשמה שלך תוכל להפעיל את הגוף כמו נהג ברכב. אך מהו המסלול שכל אחד מאיתנו בוחר לעצמו בחיים? האם לא נאמין במי שברא אותנו או נדחה את הטבתו חלילה?   הרי אין ספק שמי שיצר את כל המערכת המופלאה והגאונית הזו - ללא ספק יותר חכם ממני וממך, ויודע את מה שאנחנו לא יודעים וגם לא מסוגלים להבין בעולם הזה. רק בורא אינסופי מסוגל לברוא יקום כל כך גדול, וגוף כל כך מתוחכם. הוא יודע את העבר ההווה והעתיד, וכל מה שקורה בעולם. הוא מי שברא את כל תכונות הנפש שלך, את האינטליגנציה שלך, את הכשרונות שלך, את הרצונות הפנימיים ביותר שלך, את המחשבות שלך, הרגשות שלך, וכל מה שקיים בעולמך. והוא יתברך בחר לברוא אותך ולהוריד אותך לעולם הזה, ונתן לך את הגוף הזה, ואת החיים האלה, כי הוא יודע שהמסלול הפרטי שהתווה לך יוביל לבסוף לטובתך.   הרי כל דבר שאנו מחשיבים לטובה בעולם הזה, וכל הנאה או שמחה שהרגשת אי פעם בחייך - הגיעה רק ממנו יתברך. הוא יודע בדיוק מה יעשה אותך אדם שמח ומה יעשה אותך אדם עצוב, ומה היא התועלת האמיתית שלך. עליך רק לבטוח בו. ולהאמין בו שהוא עושה הכל לטובה. ממש כמו ילד בן שנה שחייב לבטוח באביו ובאמו שיודעים מה טוב עבורו - אפילו כאשר כואב לו שהוא צריך לקבל זריקה מרופא, ולא יודע למה, או כשהוא נאלץ לוותר על חפץ שהוא רוצה להכניס לפיו, ולא מבין מדוע. הוא גם לא יכול להבין, אך הוא יודע שאביו ואמו אוהבים אותו - כי הם אלה שדואגים לו ומטיבים איתו.   בברכה, דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:בורא עולםמהות הבורא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה