חברה והשקפה

הודאה להשם

  • ח' שבט התשפ"ב
אא

שאלה

אשמח לחיזוק לעניין הטוב המוחלט של ה'.
בראש השנה כולם מתרגשים מהפיוט "ונתנה תוקף" כשמזכירים שה' קובע מי יחיה אבל גם מי ימות וכו'. אך ברוב התפילות מדגישים רק את החמלה והפתרון ולא את הקושי.
לדוגמא אני אומרת בשמו"ע "רופא חולים", אבל לצערי קופץ לי בראש - הוא גם "מחליא אותם". או בתפילת "נשמת" - מבית עבדים פדיתנו - אך אם הכנסתנו. הכל ממנו.
מצד אחד אני חושבת שזו העצמה שלו, שהכל ממנו, אבל זה מקשה עלי להתחבר מכל הלב ולהודות באמת על החמלה והטוב.

תשובה

שלום וברכה

האדם מביא על עצמו חולאים או עניות או כל דבר אחר על ידי מעשיו. כ כותב רבינו האור החיים ויקרא פרק טז 

ונראה לומר על פי הקדמות שהודיענו רז"ל וזה יצא ראשונה תנן במשנת חסידים (אבות פ"ד) העושה מצוה אחת קונה לו סניגור אחד והעובר עבירה אחת קונה לו קטיגור אחד ע"כ. ומפורשים הדברים באר היטב על פי דברי הזוהר הקדוש (ח"ב עו, ח"ג קכב והע"ז) ובהשכלה מושכל עליון על פי האריז"ל לבאי בהיכלי מלך כי מהעבירה עצמה יולד דבר רע שהוא עצמו העון שעשה ובידו נמסר עושהו כאומרו תיסרך רעתך (ירמי' ב) ותמוגנו ביד עונינו, (ישעי' סד) ולזה כמשמחל ה' לדוד הודיעו שאבד הכח הרע שנולד מהמעשה הבלתי הגון כאומרו (שמואל ב יב) גם ה' העביר חטאתך לא תמות, הכוונה בזה כיון שהחטא שעושה האדם נברא ממנו הנפרע מעושהו ממילא באבוד המשחית אין משחית, וזה שאמר לו ה' שאחר שהעביר חטאתו לא ימות כי אין ממית, מעתה כיון שעל ידי המעשים נוצרים דברים הרעים המזיקים והמצערים את האדם כ"ל

כך שהאדם מביא על עצמו את הרע ובורא עולם מרפא את החולאים שהאדם המיט על עצמו עלי יד תשובה צדקה או מידת הרחמים וכך בכל שאר הדברים שהאדם סובל. על כך בוודאי עלינו להודות ולהלל לבורא עולם על כל הטוב שגומל איתנו למרות שאיננו ראויים מצד מעשינו.

לעניין יציאת מצרים ראי את מה שכתבתי כאן.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:חוליעניות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה