הלכות ומנהגים

למה אומרים שלא עשני גוי, הרי גם עם ישראל נקרא גוי?

  • כ"ח חשון התשפ"ב
אא

שאלה

שאלה: הרי ידוע שגוי זה כינוי לאומה, כמו שכתוב גם על ישראל גוי..
אם כן למה תקנו חז"ל בלשון שלא עשני גוי?? הרי זה לשון על כל האומות כי גם אנחנו נקראים גוי??

תשובה

שלום רב,

יפה שאלת, וכבר עמד על כך רבי יוסף זכריה שטרן זצ"ל בשו"ת זכר יהוסף חלק א' (סימן יג), ומנה קרוב לשישים מקומות בתנ"ך שהתואר גוי נאמר על עם ישראל, "ואעשך לגוי גדול" (בראשית יב ב), "והיית לאב המון גויים" (שם יז ד) וכו'. ע"ש באריכות עצומה.

גם רבי ברוך עפשטיין זצ"ל (בעל התורה תמימה) בספרו ברוך שאמר על התפילה (עמודים כח-ל) העיר בזה, ומסקנתו שהיותר נכון לברך שלא עשני עכו"ם, והוראתו ודאית וברורה, להיותו ראשי תיבות עובדי כוכבים ומזלות, הם העמים הקדמונים. ע"ש.

וכיוצא בזה העיד רבי שלמה בלוך זצ"ל על רבו החפץ חיים זצ"ל שנהג לברך שלא עשני עובד כוכבים, ולשאלה למה לא בירך החפץ חיים שלא עשני גוי, השיב, כי גוי זה ישראל, ואמר שכתוב במדרש (א"ה, ראה מדרש במדבר רבה כא כג) אין גוי אלא ישראל (ספר הצדיק רבי שלמה עמוד מא).

אולם לכאורה גם על נוסח זה קשה, שהרי יוצא שמברך רק על שלא עשה אותו כנכרים עובדי עבודה זרה, ועל נכרים שאינם עובדי עבודה זרה אינו מברך, והרי עלינו לשבח שלא עשנו כגויי הארצות ולא שם חלקנו עמהם, לאו דווקא נכרים עובדי עבודה זרה.

ואכן המנהג פשוט לברך שלא עשני גוי וכפי הנוסח שמופיע בתוספתא מסכת ברכות (פרק ו הלכה כג) - והיישוב לשאלתך הוא כמו שכתב רבי שלמה קלוגר זצ"ל בשו"ת האלף לך שלמה (סימן לד) שאמנם כלל ישראל נקראים גוי, אבל כל אחד מישראל בפני עצמו אינו נקרא גוי, אבל בנכרים כל יחיד מהם נקרא גוי. ע"ש. וכן ראה בשו"ת תשובות והנהגות חלק א' (סימן ו). ויעויין שם שלא הסכימו לברך שלא עשני עכו"ם גם מכוח הטענה הנ"ל.

בברכה,

הלל מאירס

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:גויברכות השחר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה