הלכות ומנהגים

הוציא כסף מהכיס לתת לעני, והעני נעלם, האם חייב לתת את הכסף לצדקה?

  • י"ט חשון התשפ"ב
אא

שאלה

כשמגיע אדם לאסוף צדקה אך עד שמוציאים מהכיס הוא נעלם מן העין. האם הכסף שהוצאתי מהכיס על דעת לתת לאותו אדם נחשב כבר לכספי צדקה או שמא כיון שעדיין לא הגיע לידו זה היה כעין תנאי שלא יחול עד שיגיע לידו? ואם כן האם זה כבר נחשב מיוחד לאותו אדם או לאותה מטרה וא"א לשנות, כעת צריך לרוץ לחפש אחריו (רוב הסיכויים שלא אמצא אותו ו/או שלא אזהנו כבר) או שמא ניתן לתת לכל מטרה?

תשובה

שלום רב,

יש מי שהורה שיש לתת את הכסף לעני אחר (דרך אמונה חלק א' הלכות מתנות עניים פרק ח בציון ההלכה ס"ק פח בשם מרן החזון איש זצ"ל), ויש מי שהורה שהוא פטור, כיוון שעל דעת אותו עני נדר, שרק אם הוא נמצא ורוצה לקבל הוא חייב לתת, ולכן אם חלף הלך לו שוב אין לו חיוב (שו"ת אבני ישפה חלק ד' סימן קא סוף ענף ד בשם הרב יוסף שלום אלישיב זצ"ל). 

והעצה היעוצה בזה היא להיזהר לגמור בלבו שאינו מכוון לזכות לעני עד שיגיע לידו ממש - וכמו שכתב בספר הליכות שלמה חלק א' (פרק ז בארחות הלכה הערה 12) בשם הרב שלמה זלמן אויערבאך זצ"ל, שהיה מעורר, שיזהר כל אדם בדבר המצוי פעמים רבות, שמכין מטבע לתתו לעני או לגבאי מסוים המסבב ליטול צדקה, ולבסוף לא עבר אותו אדם על פניו, שקרוב הדבר להכשל בעוון נדרים ח"ו, ולכן יזהר לגמור בלבו שאינו מכוון לזכות לו עד שיגיע לידו ממש.

[ושם כתבו עוד, שאירע פעם שעבר עני על פניו של הרב שלמה זלמן אויערבאך זצ"ל ולא נטל מידו וחיפש אחריו ליתן לו את המטבע, וכששאלוהו הרי מעשים בכל יום הם כנ"ל ומה יום מיומיים, השיב כי בדעתו מוחלט תמיד שלא יהיה לצדקה אלא כשיגיע ליד העני כנ"ל, אולם הפעם כבר הגיש המטבע ליד העני ממש אלא שהלז (שהיה סגי נהור ל"ע) לא הרגיש בכך, ונסתפק אם גם זה נכלל בהחלטתו הנ"ל, ולכן חיפש אחריו].

וכן כתב הרב חיים מאיר וואזנר זצ"ל בתשובה שנדפסה בשו"ת שבט הלוי חלק י' (סימן קסו אות ז) והנה תמיד הצטערתי על המכשול שלוקחים כסף לתת לעני ועד דהכי והכי העני נעלם מן העין או רוצים לתת כסף גדול ולקבל עודף מהעני, והעני אומר שמיד ישוב ויביא כסף קטן והעני שוכח, ומחזיר הכסף לכיס אחר שנתייחד כבר לתתו לצדקה לעני ומתערבים כספי צדקה עם כספו והוא מעשים בכל יום, והערתי שיש להתנות כהלל (ראה מסכת פסחים דף סו תחילת עמוד ב) שלא יחול שם הצדקה על שום כסף הנלקח ליד לתת לעני עד שיגיע ליד העני ממש ויזכה בו ועד אז יישאר כסף פרטי. 

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:צדקהנדרי צדקה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה