הלכות ומנהגים

אם חטאתי במשהו וחזרתי בתשובה, ה’ יסלח לי, לא משנה כמה חמור החטא?

  • כ"ה תשרי התשפ"ב
אא

שאלה

שלום רב, רציתי לשאול שאלה ולא בטוח שתדעו לענות.. אבל עדיין אם אני חטאתי במשהו, והתחרטתי בלב שלם, ועשיתי לעצמי וידוי חרטה עזיבת החטא וקבלה לעתיד.. ה' סלח לי אפילו שלא משנה כמה חמור החטא? תודה רבה מראש, תזכו למצוות.

תשובה

שלום רב,

תלוי באיזה חטא מדובר, כי כתב הרמב"ם (הלכות תשובה פרק א הלכה ד) אף על פי שהתשובה מכפרת על הכל, ועצמו של יום הכיפורים מכפר, יש עבירות שהן מתכפרים לשעתן, ויש עבירות שאין מתכפרים אלא לאחר זמן, כיצד, עבר אדם על מצוות עשה שאין בה כרת ועשה תשובה, אינו זז משם עד שמוחלין לו. ובאלו נאמר "שובו בנים שובבים ארפא משובותיכם" (ירמיה ג כב).

עבר על מצוות לא תעשה שאין בה כרת ולא מיתת בית דין ועשה תשובה, תשובה תולה ויום הכיפורים מכפר. ובאלו נאמר "כי ביום הזה יכפר עליכם" (ויקרא טז ל).

עבר על כריתות ומיתות בית דין ועשה תשובה, תשובה ויום הכיפורים תולין, ויסורין הבאין עליו גומרין לו הכפרה. ולעולם אין מתכפר לו כפרה גמורה עד שיבואו עליו יסורין. ובאלו נאמר "ופקדתי בשבט פשעם ובנגעים עונם" (תהלים פט לג).

במה דברים אמורים, בשלא חילל את השם בשעה שעבר, אבל המחלל את השם, אף על פי שעשה תשובה, והגיע יום הכיפורים והוא עומד בתשובתו ובאו עליו יסורין, אינו מתכפר לו כפרה גמורה עד שימות, אלא תשובה, יום הכיפורים ויסורין - שלשתן תולין, ומיתה מכפרת, שנאמר "ונגלה באזני ה' צבאות אם יכופר העון הזה לכם עד תמותון" (ישעיה כב יד). ע"כ.

אמנם מבואר במסכת יומא (דף פו עמוד ב) שהחוזר בתשובה מאהבה זדונות נעשות לו כזכויות, ועל פי זה כתבו לחדש ספר החרדים (פרק סה) בשם הרמ"ה, והחיד"א בספרו מדבר קדמות (מערכת ת אות יח) שבתשובה מאהבה גם באיסורי לא תעשה מתכפר לו מיד (וע"ע מה שציין בזה בספר מאור ישראל דרושים עמודים נא-נב).

בברכה,

הלל מאירס

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תשובהחטא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה