הלכות ומנהגים

האם גויים חייבים במצוות כיבוד אב ואם?

  • א' אב התשפ"א
אא

שאלה

שלום כבוד הרב,
רציתי לשאול האם אנשים גויים מחויבים במצוות כיבוד אב ואם? שהרי ידוע המעשה של דמא בן נתינה, שכיוון שהפסיד למען מצוות כיבוד אב ואם, אחר כך זכה ליותר ממה שהפסיד.
תודה רבה

תשובה

שלום רב,

המעשה עם דמא בן נתינה מובא במסכת קידושין (דף לא עמוד א), ומיד לאחר כתוב שם, ואמר רבי חנינא ומה מי שאינו מצווה ועושה כך (שילם לו הקב"ה שכרו. רש"י), מצווה ועושה על אחת כמה וכמה, דאמר רבי חנינא גדול מצווה ועושה ממי שאינו מצווה ועושה. הרי מפורש שגוי לא חייב במצוות כיבוד אב ואם, אלא שאם מקיימה מקבל שכר כמי שאינו מצווה ועושה.

וכן מבואר עוד במסכת נזיר (דף סא סוף עמוד א, וברש"י שם ד"ה אלא) שגוי אינו מוזהר על כיבוד אביו. וכ"כ בפשיטות האור שמח (הלכות ממרים פרק ה הלכה יא) שבן נח ודאי אינו מוזהר על כיבוד אב ואם, וציין למסכת נזיר הנ"ל.

אמנם יש מי שכתב שגוי פטור רק מכיבוד אב ואם כגון מאכילו ומשקהו, אבל חייב לשמוע בקולם ואסור לו לבזותם (כלי חמדה פרשת יתרו אות ז).

ויש מי שכתב שגם גוי מצווה על כיבוד אב ואם מצד חובת האדם לאדם בכל מה שדעת האנושי מחייב, אלא שבני ישראל מצווים על זה גם מצד חוקי התורה לבד חובת האדם (הנצי"ב זצ"ל בהסכמתו לספר אהבת חסד ד"ה ומ"מ. וכיוצא בזה כתב בשו"ת אגרות משה חלק יורה דעה חלק ב' סימן קל שגם גוי חייב בכיבוד אב ואם כדי שלא יהיה כפוי טובה).

בברכה,

הלל מאירס

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:כיבוד הוריםכיבוד אב ואם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה