הלכות ומנהגים

האם מותר לגלגל סיגריה ביום טוב?

  • י"ב סיון התשפ"א
אא

שאלה

שלום רב,
האם מותר ״לגלגל״ סיגריה ביום טוב או שאפשר לעשן רק מוכנות?
תודה!!

תשובה

שלום רב,

יש מחלוקת בין גדולי האחרונים אם מותר להדביק את נייר הסיגריה ברוק ביום טוב, ודעת רוב הפוסקים להקל בזה - באופן שאי אפשר לגלגל את הסיגריה מערב יום טוב מכל סיבה שהיא (כגון שזה יפגום בטעם), אולם אם אפשר לגלגל את הסיגריה מערב יום טוב - אין היתר לגלגל ביום טוב.

כמובן שכל האמור הוא לפי מי שסובר שגם בזמנינו יש היתר לעשן ביום טוב, אולם כידוע רבים מן הפוסקים אוסרים את העישון ביום טוב.

מקורות: בשו"ת לב חיים חלק ב' (סימן ק) דעתו לאסור בזה. ע"ש. ובשו"ת שואל ומשיב קמא חלק ב' (סימן קנח) כתב, דביום טוב ראשון יש לאסור לדבק הנייר של הסיגריות בליחות הפה משום מתקן מנא. אבל ביום טוב שני צריך עיון. ע"ש.

אולם בשו"ת האלף לך שלמה (סימן שלח) דעתו להתיר לכרוך הנייר ביום טוב גם אם היה אפשר לעשותו מערב יום טוב, היות שלא נופל על זה שם מלאכה כלל. וכן נראה דעת המהרש"ם בדעת תורה (סימן תקיא סעיף ד, ד"ה ועשו"ת).

ובשו"ת רב פעלים חלק ב' (חלק אורח חיים סימן נט) דעתו להתיר להדביק הנייר ברוק משום שלא ניתן לעשות כן מערב יום טוב, מכיוון שהדבק קיים רק לפי שעה, ואם יעשו אותו מערב יום טוב חוזר ונפתח הנייר ונשפך החומר החוצה. ועיין שם עוד שכתב שכן דעת הפרי מגדים (סימן תקיד באשל אברהם אות ד). וכן נראה דעת הכף החיים (סימן תקיא ס"ק לז). וכן הסכים בשו"ת שמש ומגן חלק ב' (חלק אורח חיים סימן נו). וכן נראה דעת הגר"ע יוסף זצ"ל בספרו הליכות עולם חלק ב' (עמודים טז-יז). וע"ע בספרו חזון עובדיה יום טוב (עמודים מז-מח).

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:עישון ביום טובסיגריות ביום טוב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה