הלכות ומנהגים

מדוע כתוב שצריך שיהיה לדג גם קשקשים וגם סנפיר?

  • י"ב סיון התשפ"א 
אא

שאלה

באחד מהסרטונים באתר אמרו שכל דג בים שיש לו קשקשת יש לו גם סנפיר, אז מדוע כתוב שצריך שיהיה לדג גם קשקשים וגם סנפיר? הרי שאם יש קשקשים אז יש גם סנפירים ולכן מספיק שיהיה רק קשקשים על מנת שיהיה כשר.
תודה

תשובה

שלום רב,

אכן כתוב במשנה מסכת נדה (דף נא עמוד ב) כל שיש לו קשקשת יש לו סנפיר ויש שיש לו סנפיר ואין לו קשקשת. ועל זה שאלת לנכון, שאם כן לכאורה היה מספיק שהתורה תכתוב רק את סימן הכשרות של קשקשת מבלי צורך לכתוב את סימן הכשרות של סנפיר.

והגמרא שם עמדה בשאלה זו, ותירצה: אמר רבי  אבהו וכן תנא דבי רבי ישמעאל יגדיל תורה ויאדיר (ישעיה מב כא), והסביר הר"ן (חולין דף כג עמוד א מדפי הרי"ף) שהכוונה היא כדי שלא נוכל לבוא לכלל טעות, כי אם התורה היתה כותבת רק קשקשת, היה אפשר לטעות לחשוב שקשקשת היינו סנפיר, ולכן התורה כתבה את שניהם.

בברכה,

הלל מאירס


מתחזקים ומתחזקות, רוצים להתייעץ עם רבני הידברות? שלחו מייל אל tamir@htv.co.il או מלאו פרטים כאן, ונחזור אליכם בהקדם >>
תגיות:כשרותדגים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

סט ארכיאולוגיה תנ"כית - הרב זמיר כהן

530לרכישה

מוצרים נוספים

אחת שאלתי 7 - הרב יצחק זילברשטיין

שרשרת ננו אשת חיל ואת עלית על כולנה

אמונה וביטחון - הרב יגאל כהן

ארון הפלא - מושלם לחימום האוכל בשבת

לגימות של השראה - הרב יצחק פנגר

הלכה למעשה - שו"ת בדיני אורח חיים על סדר השולחן ערוך - הרב ירון אשכנזי

לכל המוצרים