חגים ומועדי השנה

שכח לומר ותודיענו ושכח גם יקנה"ז, האם צריך לחזור להבדיל?

  • ג' ניסן התשפ"א
אא

שאלה

שכח להגיד ותודיענו ושכח גם יקנה"ז וכך יוצא ששתה מיין הקידוש לפני הבדלה, האם יצטרך לחזור להבדיל? והאין זה הפסק בין קידוש לסעודה שיצריך קידוש נוסף? והאם לא נכנסנו למוסיף על הכוסות? תודה

תשובה

שלום רב,

במוצאי שבת רגילה מי שלא אמר הבדלה בחונן הדעת אינו חוזר מפני שיכול לתקן בהבדלה על הכוס. ולכן אם טעם קודם שהבדיל על הכוס צריך לחזור להתפלל שמונה עשרה של ערבית עם הבדלה בחונן הדעת (ראה שלחן ערוך סימן רצד סעיף א).

והוא הדין אם שכח לומר "ותודיענו" בתפילת ערבית של יום טוב שחל במוצאי שבת, שאינו חוזר, מפני שיכול לתקן על ידי קידוש על הכוס ששם נזכר הבדלה (משנה ברורה סימן תצא סק"ד).

אולם אם שכח לומר "ותודיענו" וגם טעם לפני ההבדלה שבתוך הקידוש, צריך לחזור ולהתפלל שמונה עשרה עם "ותודיענו" (ביאור הלכה סימן רצד סעיף א ד"ה ואם טעה, בשם הפרי מגדים, וחזון עובדיה ימים נוראים עמודים צ-צא). וגם אם טעם מכוס של קידוש הדין כן (כף החיים סימן רצו אות מד בשם הפתח הדביר, ושמירת שבת כהלכתה חלק ב' פרק סב הערה לז), וכן צריך להבדיל על הכוס, כדלהלן:

אם כבר התחיל ההגדה, ישלים ההגדה עד גאל ישראל ואחר כך יבדיל (שלחן ערוך סימן תעג סעיף א), והיינו שמברך בורא פרי הגפן על כוס שני וגם ברכת הנר והבדלה של יום טוב ושותהו (משנה ברורה סק"ה). ולפי דעת הרב עובדיה יוסף זצ"ל ברכת "בורא מאורי האש" יברך גדול הבית באמצע ההגדה, ויכוונו השומעים לצאת ידי חובה, כדי שלא יהנו מן האור קודם שיברכו עליו. ואם לא עשו כן, יברכו ברכת מאורי האש בסוף ברכת "אשר גאלנו", ואחר כך ברכת ההבדלה (חזון עובדיה פסח עמוד ערב).

ואם נזכר לפני שהתחיל ההגדה, לפי מנהג הספרדים שלא מברכים על כל כוס - אין צריך להמתין אלא תיכף מוזג כוס ואומר עליו ברכת הבדלה ושותהו, אולם לפי מנהג האשכנזים שמברכים על כל כוס ויצטרך לברך עליו בורא פרי הגפן, אם כן נראה כמוסיף על הכוסות שאסור, אם כן אפשר שאף אם נזכר קודם שהתחיל ההגדה גם כן אין תקנה עד שישלים ההגדה אם לא שבשעת ברכת כוס ראשון כיוון שישתה בין הכוסות (משנה ברורה סק"ד).

ואם נזכר קודם אכילת הכרפס, יש מחלוקת אם למנהג האשכנזים יאכל מהכרפס ללא הבדלה או יבדיל קודם לכן (ראה ביאור הלכה ד"ה עד), ולמעשה יש להבדיל מיד (שו"ת חזון עובדיה סימן טז ד"ה ומיהו, והרב דוד פיינשטיין זצ"ל בספר קול דודי סימן ז אות ו).

פסח כשר ושמח,

הלל מאירס

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:יום טוב שחל במוצאי שבתיקנה"זותודיענו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה