שבת

האם מותר למרוח שמן על השיער או על הגוף בשבת?

  • כ"ט אדר התשפ"א
אא

שאלה

האם מותר למרוח שמן על השיער או על הגוף בשבת? תודה!!

תשובה

שבוע טוב,

1. מותר לשים שמן בשיער בשבת. ומכל מקום יש להשתמש רק במעט שמן כדי שלא יבוא לידי סחיטת השערות. וכן צריך להיזהר לא לשפוך שמן בכמות גדולה במקום אחד בשערות ולהעביר את השמן שנבלע בשיער ממקום למקום, כי הרי יש בזה משום איסור סחיטה (שמירת שבת כהלכתה חלק א' פרק יד סעיף נד והערה קמא). 

2. תלוי באיזה מצב נמצא העור, כי אם הוא יבש אסור למרוח עליו שמן בשבת. אבל אם הוא לא יבש וזה נועד רק כדי למנוע מצב של יובש - מותר.

גם כשהעור יבש שאסור למרוח עליו שמן וכנ"ל, מכל מקום מותר לשפוך שמן על עור בריא שאינו יבש ולתת לו לזוב ולהגיע לעור היבש הסמוך אליו.

מקורות: על פי המבואר בשלחן ערוך וברמ"א (סימן שכז סעיף א) ובמשנה ברורה (סק"ד) שבמקום שאין נוהגין לסוך בשמן כי אם לרפואה אסור לסוך בכל שמן בשבת משום דמוכחא מלתא דלרפואה קא עביד. וכ"כ בספר אור לציון חלק ב' (פרק לה תשובה ז) ובספר שמירת שבת כהלכתה חלק א' (פרק לד סעיף יג) שאין לסוך ידיים או שפתיים יבשות בשמן בשבת.

וההיתר למרוח שמן כדי שלא יתייבש העור הוא על פי המבואר במשנה ברורה (סימן שכח סק"ע). וכ"כ בספר חוט שני הלכות שבת חלק ד' (עמוד ריב).

וההיתר לשפוך שמן על עור בריא ולתת לו לזוב לעור היבש הוא על פי המבואר בשלחן ערוך (סימן שכח סעיף כב) ובמשנה ברורה (ס"ק עז).

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:רפואה בשבתשיער בשבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה