מהי נשמה? ואיך היא עולה?, ולמה לפעמים היא נשארת ולא יכולה לעלות?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

לכבוד כבוד הרב שלום!!!!! מה זה נשמה האם יש אתר שאני יכולה לראות איך עולה הנשמה למעלה. ואיך אומרים שנשמות הרשעים עפות בחלל העולם במה שנקרא כף הקלע, למה הן לא עולות למעלה?

תשובה

שלום וברכה

מכיון שהנושאים הללו הן שאלות רבים, אני רואה לנכון להעתיק בזה מאמר קדוש, מצדיק קדוש, האדמו"ר מסאסוב זכותו יגן עלינו, שהיה בעצמו עוסק בתיקוני נפשות, והיה בקי גדול בענינים אלה. וכל הקורא את דבריו יקנה בקיאות והבנה בכל העניין, העתקתי את המאמר בשינויים לעברית מדוברת.

הדברים אכן ארוכים קצת, אבל הקריאה כדאית, ומבהיר הרבה דברים לא נהירים, ממליץ בכל לב. ולפני כן אעתיק שאלה שנתקבלה באתר שלנו לפני זמן:

שמעתי לא מזמן על מחקר שוטען שנשמת האדם שוקלת כ21 גרם פלוס מינוס, החוקר יצא מתוך נקודת הנחה שהנשמה, רוחנית ככל שתהיה, חייבת להתקיים כחומר בעוה"ז ובגוף האדם. וכמוכרח הנשמה היא בעלת מסה. מבדיקות שנעשו למספר אנשים בשעת פטירתם, עולה כי האדם מאבד כ21 גרם באופן כמעט מידי ומשתנה (פרט לגאזים הנפלטים מהגוף בשעת הפטירה).ואיך אומרים שנשמות הרשעים עפות בחלל העולם במה שנקרא כף הקלע, למה הן לא עולות למעלה. 

האם שמעתם על המחקר והאם יש בו מן האמת, שהנשמה בעלת מסה הנה <>איזכור שמצאתי האכן כך, במאמר שלפניכם תמצאו תשובה.

אגרת בענין מהות הנפש, כתובה לתלמיד חביב

א. שאלת אותי על מה שראית בספר אחד קדמון בימי הרשב"א ז"ל שכתב שהמקומות במעבה האדמה אשר אש נוראית יוקדת שם, אש וגפרית ורוח זלעפות אשר לא תכבה, שמה נידונים נפשות הרשעים אחרי מותם, כמו שאמרו חז"ל (סוכה דף ל"ב ע"ב) `ציני הר הברזל שני תמרים יש שם, ועולה עשן מביניהם וזהו פתחה של גיהינום`, וכן אמרו חז"ל במסכת שבת (דף ל"ט ע"א) שהמים הנובעים בחמי טבריה עוברים בדרכם על פתח הגיהינום ושם הם מתחממים מחום הגיהינום, ואתה הקשית על המחבר הזה איך הוא מגשים את נפש האדם לומר שהיא נידונה באש גשמיי הבוער במעבה האדמה, והרי הנפש היא רוחנית ואיך יוכל אש גשמי לשלוט על נפש רוחנית.

ב. הנה אהובי תלמידי במופלא ממך אל תחקור ובמכוסה ממך אל תדרוש, כי קצר קצרה תבונת אנוש מהבין דברים שכיסה אותם עתיק יומין.

והקשית לשאול דברים הנשגבים ונעלמים מבני אדם שוכני בתי חומר, והנה האמת הוא שדברי חז"ל נאמרו לשבר את האוזן כדרך חכמינו לדבר בדרך משל ומליצה, והרמב"ן ז"ל (בשער הגמול) כתב בפירוש כי האש אשר אנחנו נאמין ששם מענישים את הנשמות, איננה כמו אש העולם הזה אלא דקה מן הדקה, עיי"ש. אמנם דע שגם הדברים כפשוטם אינם רחוקים כל כך, כאשר אבאר לך בארוכה.

ג. בזוהר פרשת וירא במדרש הנעלם (ח"א דף ק"ו ע"ב), אמר רבי יצחק כשם שברא הקב"ה גיהינום בשמים, כך ברא גיהינום בארץ, ושם (דף ק"ז ע"א) מבואר שהרשעים נידונים שם באש וגפרית ומים, עכ"ל. ואומר אני שגם פשטות הדברים קיימים, אכן כדי לקרב את העניין אל השכל האנושי, מוכרח אני להאריך, ולהקדים הקדמות הרבה, ואען ואומר:

ד. הנה נודע שגוף האדם הגשמי מושפע מחמשה כוחות רוחניים הנקראים, נפש, רוח, נשמה, חיה, יחידה, כמבואר במשנה בספר יצירה, ומוכרחים לבאר מהות הכוחות הנפשיות האלה, והבדל פעולתם בגוף הגשמי, ולא נרחיב הדיבור פה בביאור כוחות `חיה` ו`יחידה` שהם גבוהות ונעלות ורמות מאוד, אך נבאר רק השלשה כוחות התחתונים אשר הגוף החומרי מקושר עמם באופן חזק, והחיות הגשמית מחובר אליהם מאוד, והן המה, נפש, רוח ונשמה, אשר נקרא בפי הקדמונים, כוח המורגש, כוח המוטבע, כוח המושכל. ואני אסביר לך מהותם כפי אשר למדתי מדברי המקובל רבי אליעזר רוקח ז"ל (בספר הנפש) שדבריו דברי קבלה מדור דור עד הנביאים עליהם השלום, וכפי אשר למדתי בשאר קדמוני רבותינו ז"ל:

ה. הנפש - היא כוח החיוני המורכב וזורם עם הדם ככתוב בתורה (דברים י"ב כ"ג) כי הדם הוא הנפש, ועיקר משכן כוח הזה הוא בחלק התחתון של הגוף, כמו בכבד ובטחול, בכליות ובמעיים, כי שם הוא בית חרושת הדם. והנה מכוח הנפש הזה מתהווה באדם תאוות האכילה וכן תאוות המשגל ודומיהם ככתוב בתורה (שם י"ב כ`) כי תאוה `נפשך` לאכול בשר, וכתוב בספר איוב (ל"ג כ`) ונפשו מאכל תאוה, והתשוקה הזאת המתהווה ע"י כוח הנפש אינם צריכים לעזרת ה`רצון`, כי עיקרם נטוע עמוק בנפש שהוא כוח חיוני ולא כוח חיצוני.

ו. הרוח - הוא כוח המידות, כגאוה, שפלות, הטבה, קנאה, וכעס ככתוב (משלי כ"ט י"א) כל `רוחו` יוציא כסיל, ובמגילת קהלת (ז` ט`) כתוב: אל תבהל ב`רוחך` לכעוס, וכן מידת הניצחון - לנצח את חבירו, או מידת ההוד - להודות לחבירו, וכן שאר המידות. וכוחות אלה נחות ושוקטות, ואינם כמו כוח הרעבון לאכילה שהוא תובע חלקו מעצמו שאפילו אם לא ירצה ילחץ אותו, שכוחות הנפש תובעים מעצמם את חלקם, אבל כוחות הרוח מתעוררים ע"י כוח הרצון שמעלה ציורים בלב, וכוח זה שהוא `הרוח` מקום משכנו בחלק האמצעי מהגוף שהוא הלב.

ז. הנשמה - היא כוח השכל והחכמה, ומקום משכנו בחלק העליון מהגוף שהוא הראש, ומשם הוא שולח את השפעתו לכל חלקי הגוף, והנה דבר מובן מעצמו שעצם המוח המונח בגולגולת הראש, עם כל פלאיות הרכבתו ומיליוני התאים שיש בו, עם כל זה אין בבשר עצמו `מנת משכל` של שכל ודעת, כי לא לבשר חכמה, ולא לשומן תבונה. ורק הכוח האלוקי המשפיע במוח האדם נותן את החכמה שיש באדם. אמנם המוח הוא הכלי שנברא באופן מותאם ומדויק כפי הנצרך למשכן האורח הנכבד הזה – השכל והחכמה, אשר גר בתוכו זמן קצוב שנקצב לו לחיות על פני האדמה, והוא כוח העליון השכלי אשר ממנו מקור החכמה. וכוח זה שורה בבכל החללים הקטנים שיש בחלקי המוח, ומשם משפיע שפעו אל תוך פנימיות המוח, ולכן אם יסתם אחד מהחללים ע"י התמלאות אויר, דם או מים, יש בכך בכדי להפריע לפעולת המוח, וגורם למחלות והפרעות. וידוע לכל היודעים שאין העין הגשמית רואה, ולא האוזן הגשמית שומעת, רק המוח הוא הרואה והשומע, והעין והאוזן המה רק כלים וצינורות מותאמים להוביל את הנראה והנשמע אל המוח, - דהיינו אל הנשמה שבמוח -, ונשמה הזאת איננה מתה כשתמות הגוף, שזהו דבר נפרד לעצמו, וכמו שיבאר להלן בראיות ובהוכחות.

ח. וכתב האר"י ז"ל (עץ חיים שער פנימיות דרוש י"ב, וכן בשער החשמל פרק א`) שמפני שהאדם מושפע משלשה כוחות רוחניים הנקראים נפש רוח נשמה, שביארנו תכונתם, וכל אחד מהם צריך אמצעים אשר על ידיהם ישלח את השפעתו וחיותו לאיברי הגוף, לכן ברא הקב"ה בתוך הגוף שלשה מיני צינורות, שהן, גידים, עורקים, עצבים, שכל אחד מאלה מיני הצינורות משמש לאחד מהכוחות הנ"ל. השפעת הנפש שעיקרו בכבד, עוברת דרך הגידים שהם הצינורות המוליכים את הדם שבדם הוא הנפש ככתוב בתורה. השפעת הרוח שעיקרו בלב, עוברת דרך העורקים שבגוף האדם, שדרכם עוברת הרוח החיוני מהלב לכל האיברים, אחר שהדם העובר בלב מתערבת עם כוח הרוח שבו כוח התנועה, והלב שולח אותו על ידי העורקים אל כל הגוף, ולכן העורקים דופקים ומתנענעים כפי תנועת הלב. [בשונה מהגידים הפשוטים המוליכים דם, שאין בהם כוח התנועה]. להשפעת הנשמה שמשכנו במוח האדם, ברא הקב"ה את ה`עצבים`, שעל ידיהם שולחת המוח את הוראותיה החכמות הבאות מהנשמה לכל הגוף, ומבואר בזוהר פרשת לך (דף פ"ג ע"ב), ובפרשת ויגש (שם דף ר"ו ע"א) שאלו שלשת הכוחות משולבים ומקושרים זה בזה, וכל אחד משלים את חבירו, ולאחד מבלי השני לא היתה יכולת להתקיים ולתפקד כראוי.

ט. והנה כתב מרן האר"י ז"ל (שער רוח הקודש) שנפש איש רשע תופסת מקום אחר מיתתו בערך לוז קטן, והנה אם הוא תופס מקום הרי שבהכרח צריך לומר שהוא דבר גשמי וממשי, אף שאין אנו רואים אותו. ונראה שכל מה שהאיש מתגשם יותר ומוטבע בבוץ הרשע, כך נעשית נפשו יותר חומרי וגשמיי ותופס יותר מקום. [ובאמת דברים אלו מאומתים ממקור נוסף, שכן מצינו בפירוש יוצא מפי רוח אחד אשר השיב להגאון הקדוש בעל שבט מוסר, ככתוב בספרו מנחת אליהו (פרק התלבשות נשמות ורוחות), וז"ל: `שאלתי לו כמות שיעור הרוח כמה הוא, והשיב: הכל לפי רוחניותו, והרוח שלי הוא כשיעור אגוז קטן, ויש רוחות קטנים ממנו, ויש רוחות גסות יותר וכו`, עיי"ש].

וכן העיד החכם אבן יחיא בספרו שלשלת הקבלה, בעניין רוח אחד שנכנס בגוף אשה אחת ביער פרירה בשנת ה` של"ה, שראה בעיניו שכל אבר מאיברי גופה שנכנס באותה שעה שם הרוח היה מתעבה ומתנפח, וכאשר פנה מהאבר שב האבר לאיתנו. ועל אותו מקרה מהאשה ביער פרירה העיד עוד עד שני איש נאמן מאוד הגאון החוקר רבי אלעזר אשכנזי בספרו מעשה ה` (חלק מעשה בראשית פרק ב`), ועל פי שנים עדים יקום דבר.

וראיתי אני מעשה בילדה אחת שנפגעה מרוח אחד בעיר אושפיצין, שהיו לה זמנים שבהם דברה בהשכל ודעת בנימוס ודרך ארץ, אך לעתים אחזה הרוח הרעה והתחיל לצעוק מפיה שהוא מבקש תיקון, והוא פלוני ממקום פלוני, ודברתי עם אבי הילדה, ואמר לי שהוא מכיר בכל עת באיזה אבר מאיברי הנערה הרוח שוכן שם באותה שעה, כי ניכר בדרך הליכתו בתוך גופה שבמקום שהולך שמה מתעבה ומתנפח. ונראה שזה מפני שנפש הרשע תופס מקום קצת, כמו שכתב האר"י ז"ל, ולכן במקום משכן הרוח בגוף זר מתרחב ונמתח משהו המקום ונעשה עבה כמו נפוח קצת.

ותאמין לי שקשה לי לבאר ענינים אלו, בדור פרוץ ועזי פנים - דור חכם בעיניו, שידעתי שנמצאים רבים שלועגים וממאנים להאמין דברים אשר קצרה שכלם מלהשכיל. אך כבר אמר חכם אחד מקדמונינו, כמו שפתי יאמין לכל דבר, כך שוטה מכחיש כל דבר.

י. ועתה נחזור למה שהתחלנו, מבואר במדרש הנעלם בזוהר פרשת וירא (ח"א דף ק"ו ע"ב) שהרשעים אחרי מותם עד שיקבלו עונשם סובבים והולכים באוויר שנאמר (תהלים י"ב ט`) סביב רשעים יתהלכון, עכ"ל: דע כי הנה הנביא אמר (חבקוק ב` ו`) הוֹי הַמַּרְבֶּה לֹּא לוֹ עַד מָתַי וּמַכְבִּיד עָלָיו עַבְטִיט. ולמען תבין היטב את ההכבדה הזאת ומה טיבה, אקדים לך את המבואר בזוהר פרשת ויקרא (ח"ג דף יו"ד ע"א), וזה לשונו, בספרא דרב המנונא סבא שנינו שכל הישוב מתגלגל בעיגול ככדור, חלק מיושבי כדור הארץ מתגוררים למטה, בתחתית הכדור, ואלה למעלה, ואלו היושבים בצד השני של כדור הארץ מתחת רגלינו, הם כמונו עומדים על הארץ בחוזק כמונו ואינם נופלים, וכו`. וההסבר לכך שבכל צד עומדים על כדור הארץ כרגיל, הוא מפני שהקב"ה נתן בטבע האדמה כוח משיכה, להמשיך אליו כל דבר גשמי וחומרי, ואפילו גשם דק וקל כמו האוויר, כוח המשיכה מושכו כלפי מטה, בכוח שניתן לו מאת ה` היוצר כל, ולכן אין האוויר יכול לעלות מעלה מעלה חוץ מגבולו ולהתפזר באוויר האין סוף, מפני הכובד הממשיכו כלפי מטה לכדור הארץ.

יא. וכל דבר שהוא קניין עולם הגשמי הזה, וכל דבר ששייך אליו, נתן הקב"ה לכדור הארץ כוח טבעי להמשיכו אליו, למען לא יפול הנופל ממנו לעולם אחר. ובמדרש חז"ל כתוב: `בני רצונך לדעת עולמי איך הוא עומד, צא ולמד מרוחך ומגופך שכל זמן שהרוח בגוף הרוח סובלת את הגוף, יצאה הרוח אחרים סובלים את הגוף`, כלומר, שלפיכך אין הארץ נופלת למטה בחלל האין סוף, מפני שהעולם בכללו יש לו כח רוחני הסובל את עצמו, וזהו עניין כוח המשיכה שהוא מקושר עם חיות העצמי של העולם בכלל, וכמו שהוא סובל את עצמו כן הוא סובל את כל הנמצא סביבו, וכל השייך אליו. ומעתה תבין מאמר הנביא (חבקוק ב` ו`) הוֹי הַמַּרְבֶּה לֹּא לוֹ עַד מָתַי וּמַכְבִּיד עָלָיו עַבְטִיט. שידוע מה שכתב האר"י ז"ל (בשערי הקדושה), שתאוות הבשריים באים יחד עם התגברות כוח היסודות הגשמיים בנפש, ולכן מי ששטוף בתאוות הבשריים, נפשו מתערבת עם הרבה יסודות גשמיים של העולם הזה והיא מתקשרת בהם, ומכיון שכפי שכתבנו שהשי"ת נתן בטבע כדור הארץ שכל דבר שיש בו משהו חומריות וגשמיות הוא ימשיך אותו אליו ולא ירפה ממנו, ולכן תבין איך נפשות הרשעים שלא נזדככו מניצוצי יסודות החומריות, מוכרחים בטבעם לנוע ולנוד ולשוטט בכל מרחבי חלל עולם הזה, ולא יוכלו נפשות אלו להתנתק ולהגביה עוף כלפי מעלה אל גבהי העולמות הרוחניים שמעבר לעולם הזה, שמחמת הכובד שיש להם כפי שהבאנו למעלה מדברי האר"י ז"ל שנפש אדם רשע יש לה גודל כמו אגוז קטן, ואין בהם יכולת להיפרד מזה העולם ולעלות במעלה העולה בית קל אל במתי רקיע, לחזות בנועם ה` ולהתענג מזיו כבוד העליון, שכוח המושך אשר נתן ה` בחומר העולם הזה להמשיך אליו כל דבר שיש בו שייכות אל עולם הארצי יאחזנו ולא יניחהו, וכדור הארץ מושך אותה כלפי מטה. ועל כן הטיף הנביא על הרשעים "הוי המרבה לא לו, מרבה בשר ותאוות גשמיות, ומכבי"ד עלי"ו עבטי"ט, והבן.

יב. אכן איש אשר דבקה נפשו בחייו באור אין סוף חיי החיים, כאשר אך יפשיט את אדרתו הגופני לבוש העור ובשר והעצמות, ויסיר מאתו את מעטה החומרי, שוב אין לו מפריע על דרכו דרך הקודש לעוף מעלה אל רום שחקים אל עולם עליון גבוה ונישא, הממשיכו בכח טבעו של העולם ההוא, להמשיך אליו דברים רוחניים השייכים אליו, בסוד הכתוב (תהלים צ"ב י"ד): שתולים בבית ה` בחצרות אלוקינו יפריחו, מלשון פריחה באויר.

יג. ובכדי להסביר יותר עניין התגשמות הנפש, נקדים דברי מרן הבעל שם טוב זצ"ל, שאמר: `במקום שהאדם חושב - שם הוא כולו`, וביארו תלמידיו דבריו ע"פ מה שכתוב בזוהר (פרשת יתרו דף ע"ו ע"א), שהגוף אינו האדם, רק הוא נרתיק שלובש האדם האמיתי, ככתוב (איוב י` י"א) עור ובשר תלבישנו, והאדם עצמו הוא המחשבה - הנשמה, ולפיכך נקרא הגוף רק `בשר אדם`, ככתוב (שמות ל` ל"ב) על בשר אדם לא יסך, אבל לא האדם עצמו. ואם האדם עצמו הוא המחשבה הרי שבמקום שהמחשבה היא שם, שמה הוא האדם כולו. ולפי זה תבין שאפשר ותבוא לארמון מלך גדול ותראה למראה עיניך את המלך כשהוא יושב על כסאו המלכותי מרובד שש ורקמה בארמון מצוייר יפה ומהודר, ובאמת כל הנראה לעיניים אינו אלא דמיון, שאם המלך המהולל חושב באותה העת מחשבת ניאוף מאיזה זונה, ומחשבתו שקוע בטינופת, הרי שהאדם האמיתי שקוע כולו בטינופת, ולא בארמון מצוייר, שבמקום שהאדם חושב שם הוא כולו. וכאשר תבין תשכיל ותראה שזהו עומק דברי חז"ל במסכת כלה (פרק ב` הלכה א`) `כל המסתכל באשה בכוונה, כאילו בא עליה`, שבמקום שהמחשבה היא שם, שם הוא כולו.

יד. והנה כתוב (איוב כ"ט כ"ו) `מבשרי אחזה`, שמבשר האדם אפשר להביא ראיה לנשמה האלוקית, וכמו שאנחנו רואים בגוף האדם שהוא מקבל שינוי באורך זמן כפי האקלים שהוא גר שם באופן תמידי, כך הדבר גם בנפש האדם, שבמקום שישכון שם האדם האמיתי שהוא המחשבה, אם הוא גר שם זמן ארוך, תקבל הנפש שינוי בעצמותה, כפי האקלים ההוא, הן לטוב והן לרע, שאם תשכון מחשבתו באקלים רוחני ושמה היא תהיה קבועה תקבל הנפש שינוי לטובה, אבל אם תשכון מחשבתו באקלים גרוע מזוהם ומגועל תקבל הנפש השתנות גרועה, ובהמשך זמן תתפעל ואפי` תתהפך באיכותה, וכך היא תתגשם ותתעבה הרגשתה ושכלה, ותקבל טבע של חומר, עד שהדבר ישפיע גם שהיא תהיה בעלת משקל, ותגדל כגודל אגוז קטן, שבסופו של דבר זה יגרום שהנפש לא תוכל להתעלות אחרי המיתה ולהתקדם כלפי עולמות רוחניים, מבלי יכולה להתגבר ולהתנתק מכוח המשיכה שכדור הארץ מושך אותה כלפי מטה.

טו. וידוע כי גם בעולם החומרי רואים עין בעין התהפכות מרוחניות לחומריות, שגלי הרדיו הבאים מחלל החיצון מוקרנים לכדור הארץ, וברבות הימים הקרינה מתהפכת לעופרת בבטן האדמה, ולשאר מיני מתכת מוצקים כמו הזהב. ולכן לא מן הנמנע שכך יקרה לנפש הרשע, וזהו הסיבה שהם מטולטלים ברוח שכל פני כדור הארץ מבלי יכולת לעלות כלפי עולמות רוחניים עליונים.

ומה שהבאנו בהתחלת הדברים מדברי קדמונים שנפש הרשע נשאבת לתוככי מעבה כדור הארץ ונידון שם באש וגופרית, מבואר על פי הידוע שאלה המקומות שיש בעולם הרי געש והתפרצויות מממעבה כדור הארץ, שם יש כוח המשיכה היותר חזקה מכל כדור הארץ, וכל מי שנמצא באיזור סמוך להרי געש כאלו נמשך בכוח חזק לעמק הבכא, ולכן אין מן הנמנע להבין את הדברים כפשוטם שנפשות הרשעים הטסות בחלל העולם נמשכות על ידי כוח המשיכה הפועל על נפשם המוגשמת לעבר חללים אלו, עד אשר יצורפו ויתפרדו מהם החלקים החומריים, ויוכלו לעלות כלפי מעלה באין מונע אחרי שהסירו את החלק הגשמי שעצר בעדם עד עכשיו.

יז. וזהו סוד הדברים שכתב החכם אבן עזרא (ויקרא כ"ג ל) על הפסוק: והאבדתי את הנפש וגו` וזה לשונו: `יש הפרש בין כרת ובין איבוד, ולא אוכל לפרש`, עכ"ל. וכתבתי על הגליון: ואני אפרש, ענין אבדון הנפש הוא שתתעה בעולם הארצי ותלך מדחי אל דחי, כי לא תוכל לבוא אל מקום מנוחת נפשות ישראל, ויהיה מלת והאבדת"י כענין הכתוב (תהלים קי"ט קע"ו) תעיתי כשה אובד, וככתוב (יחזקאל ל"ד ט"ז) את האובדות אבקש, אבל ענין ה`כרת` הוא שנכרת מעמו לגמרי, עד כאן.

יח. ובזה מתורצת השאלה שהתחלנו בה, איך יוכל אש גשמי לפעול על דבר רוחני, שבאמת אין כאן שליטת גשמי על רוחני, רק שליטת גשמי בגשמי, וכבר עלה בידי מה שלא עלה לשום אדם עד הנה, לראות את הנפש היסודית בשעה שהיא יוצאת מהגוף, על ידי השקפה באבעבועות העולות על פני המים, באבעבועה האחרונה העולה על פני המים בשעה שחי נטבע במים ונחנק ומת. אמנם אי אפשר הכל לבאר בכתב, ואם באתי לכתוב את אשר עשו הורי גדולי עולם גדולות ונפלאות בעניני תיקוני נפשות את אשר ראו עיני ולא זר דברים מפליאים ונוראים ישתומם כל שומע, אך אין ברצוני לחקוק עלי גליון מטעם שכתבתי למעלה, ופה תהא שביתת עטי. דברי אוהבך, חנוך העניך בהרב המפורסם רבי יוסף דוד זלה"ה מסאסוב.

עד כאן דברי האגרת המועתקת לעברית מדוברת לתועלת המתעניינים.

בהצלחה - מנשה ישראל



להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה