חגים ומועדי השנה

האם מרדכי התחתן עם אסתר?

  • י"ז אדר התשפ"א
אא

שאלה

מה קרה לאסתר המלכה אחרי המגילה? האם אסתר נשארה המלכה של אחשוורוש? והאם היא היתה אשתו של מרדכי? תודה רבה!!

תשובה

שלום רב,

1. אסתר נשארה המלכה לפחות עד מות אחשורוש. אך הוא מת סמוך ונראה לאחר סיום המגילה (יעויין מסכת מגילה דף יא סוף עמוד ב ורש"י שם). 

2. מרדכי התחתן עם אסתר, וכדברי הגמרא (שם דף יג עמוד א) על הפסוק (אסתר ב ז) "ובמות אביה ואמה לקחה מרדכי לו לבת", תנא משום רבי מאיר אל תקרי לבת אלא לבית. 

אלא שבשלב מסוים היא נאסרה על מרדכי משום שחייתה עם אחשורוש, וכדברי הגמרא (שם דף טו עמוד א) על הפסוק (שם ד טז) "וכאשר אבדתי אבדתי" כשם שאבדתי מבית אבא כך אובד ממך. ופירש רש"י: ואסורה אני לך דאשת ישראל שנאנסה מותרת לבעלה וברצון אסורה לבעלה.

ויש לדעת מה שכתב רבנו יוסף קולון זצ"ל (חי לפני למעלה מ-500 שנה באיטליה) בשו"ת מהרי"ק (שורש קסז) שדבר פשוט הוא כי אסתר לא עשתה שום איסור ולא היה בדבר אפילו נדנוד עבירה, אלא מצווה רבה עשתה שהצילה כל ישראל. והוכיח שכן הוא מדברי הגמרא (שם דף יד עמוד ב) על הפסוק (שם ה א) "ותלבש אסתר מלכות", שלבשתה רוח הקודש. וחלילה וחס לומר שתשרה רוח הקודש מכח מעשה של גנאי, לא תהא כזאת בישראל, אלא אדרבה פשוט שעשתה מצווה רבה מאוד. ועם כל זאת נאסרה על מרדכי בעלה משום שבסופו של דבר המעשה היה ברצון. ע"ש עוד בדברי קדשו. והובא בקצרה בבית שמואל (סימן קעח סק"ד).

בברכה,

הלל מאירס

 

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אסתר המלכהמרדכי היהודי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה