הלכות ומנהגים

למה צריך להקפיד לקנות ירקות עלים מגידול מיוחד?

  • כ"ז שבט התשפ"א
אא

שאלה

שלום לכבוד הרב. לצערי בבית שלי לא מקפידים על ירקות מגידול מיוחד נקי מחרקים וכל פעם כשעולה הנושא הזה אומרים לי "ההלכה זה לגבי חרקים שרואים בעיניים אנושיות ולא זכוכית מגדלת או מיקרוסקופ ואנחנו בודקים כל עלה בנפרד טוב טוב".
כשניסיתי להסביר למה צריך גידול מיוחד אומרים לי "אבל גם גידול מיוחד זה לא 100% ועדיין יכולים להיות שם חרקים ושם לא אומרים לבדוק כל עלה בנפרד" או שאמרו לי "אז מה היו עושים פעם? נראה לך שלא היו אוכלים? לא היה אז גוש קטיף" ועל זה עניתי שהמקור של רבים מירקות העלים הוא לא בארץ ואנשים בכלל לא ידעו שזה קיים והשאלה חזרה הייתה "כן אבל עם ישראל היה בגלות ובכל מקום היו את הירקות המיוחדים שלו והם כן אכלו מזה, עובדה יש מאכלים מסורתיים שעברו מדורי דורות עם ירקות כעלה".
אח שלי אמר לי שאם אביא לו תשובה מנומקת והגיונית שתסביר לו אולי הוא יקפיד יותר בעניין הזה.

שאלה נוספת בעניין דומה
מה בנוגע לירקות עלים שמגדלים בבית? הייתי רוצה לגדל לי מעט תרד או עלי סלק שאני לא מוצאת בגידול מיוחד, אם אעשה זאת תהיה איתם בעיה? והאם זה משנה הכמות אם אגדל מעט בעצמך קטן או כמות גדולה יותר בעדנית רחבה?
תודה רבה:)

תשובה

שלום וברכה

הכלל אמת, חרקים שלא נראים בעין רגילה אינם אסורים באכילה. אולם תולעת ירוקה שמונחת על משטח ירוק כדוגמת חסה ולכן אין רואים אותה, ואילו היתה על משטח אחר היא היתה נראית לעין הרי היא אסורה באכילה. רוב ככל החרקים בירקות הנגועים אינם מיקרוסקופיים, הסיבה שלא רואים את החרקים הם מחמת תנאי הסביבה של החרק.

אמת שבעבר היו משתמשין בירקות אלו לאחר ניקוי יסודי, אולם במציאות כיום אנו יודעים שכמעט ולא שייך לנקות את רוב העלים בצורה נכונה, הסבלנות איננה אורחת קבע אצלינו ומחפפים בבדיקה, ובדרך כלל נשארים חרקים אף לאחר הניקוי. ולכן אין ברירה אלא לקנות ירקות שנקיים מתולעים ואז זה יורד בשטיפה כנדרש.

 אי אפשר לגדל לבד כי לדעת המומחים גם הגידול העצמאי מלא בחרקים.

על כן יש להקפיד ולקנות רק גידול מיוחד ללא חרקים לשטוף קלות לפי ההוראות וכך ניצלים מכישלון באכילת חרקים רח"ל.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:חרקיםתולעים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה