תפילה וברכות

האם אני יכולה להוציא את סבא שלי בתפילת עמידה?

  • י"ד טבת התשפ"א
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, סבא שלי לא הולך לבית כנסת וקשה לו להתפלל ערבית אז הוא מבקש ממני שאני אתפלל בקול את תפילת העמידה וכך להוציא אותו ידי חובה. השאלה האם מותר לי להתפלל בקול בשבילו? וגם אם אני בכלל יכולה להוציא אותו ידי חובה כי אני הרי לא חייבת ב3 תפילות? תודה רבה!

תשובה

שלום רב,

את לא יכולה להוציא אותו ידי חובה אפילו אם היה מדובר בתפילה שאת חייבת בה, כי תפילה צריך כל אחד לבקש רחמים על עצמו ולא על ידי שליח, אלא אם כן יש מניין והוא יוצא ידי חובה מהשליח ציבור (שלחן ערוך סימן תקצד ומשנה ברורה שם. ואף על פי שהרמ"א שם הביא שיש חולקים ואומרים שאם לא יכול להתפלל חבירו יכול להוציאו בתפילתו, מכל מקום במשנה ברורה סימן קכד סק"א סתם כדעת השלחן ערוך).

ולכן אם יעזור שתגידי איתו תפילת עמידה, על ידי שיחזור אחרייך מילה במילה, תעשי כן, ואת שם ה' תתני לו להשלים לבד (יעויין שער הציון סימן תקצד סק"ב).

ואם הוא לא יכול להוציא את התפילה בשפתיו, אז לכל הפחות יש לו להרהר את התפילה בלבו שנאמר (תהלים ד ה) "אמרו בלבבכם על משכבכם" (רמ"א סימן צד סעיף ו), ויש שהביאו על זה את הפסוק (שם יט טו) "יהיו לרצון אמרי פי" - כשאני בריא, "והגיון לבי" - כשאני חולה (אליה רבה סק"ט בשם הצידה לדרך).

בהצלחה רבה,

הלל מאירס

 

 

 

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תפילת ערביתשומע כעונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה