חברה והשקפה

למה ה’ בחר בנו?

  • כ"א כסלו התשפ"א
אא

שאלה

למה ה' בחר דווקא בנו כעם סגולה?
מה הופך אותנו למיוחדים?
האם זה תלוי בגזע שלנו? או זה שנולדנו צאצים לאברהם?
למה זה לא תלוי בבחירה של האדם והמעשים שלו?
ואם זה תלוי בזה שאנחנו הצאצים של אבהרם איך ניתנת האפשרות לגוי להיות חלק מעם הסגולה?

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 

כמו שתשאל, למה אלוקים ברא אנשים חכמים בטבעם, ואנשים פשוטים בטבעם. אסור לחכם להתגאה על אדם פשוט, שהרי לשניהם יש תפקיד ומטרה בעולם.

 
התורה נתנה תפקיד לעם ישראל להיות "אור לגויים", "ממלכת כהנים וגוי קדוש". גם לגויים יש מטרה ותפקיד בעולם.

  

כל הגויים מצווים לעבוד את ה' באמצעות שבע מצוות בני נח שהוטלו עליהם (אלו בעיקר מצוות שבין אדם לחברו, כמו לא לרצוח, לא לגנוב וכו'), על כך הם זוכים לחלק לעולם הבא. כמו כן, כל גוי יכול להתגייר אם ירצה בכך. עוד במאמרי: "האם זו אפליה שהגויים לא זכו לקבל תורה?"
https://www.hidabroot.org/article/226414
 
אלוקים רצה לברוא עולם גדול, המבטא את גדלותו. מסיבה זו יש לנו יקום אדיר בגודלו המבטא את אינסופיותו של הבורא, ולא יקום זעיר. אלוקים נותן את טובו בדרגות של נתינה, ולכן יש גם בעולם הזה דרגות של ישויות המסוגלות לקבל את טובתו לפי יכולתם: דומם, צומח, חי, מדבר.
ה' ברא את העולם בצורה של ממלכה, שיש בה אזרחים ונתינים, איכרים וחקלאים, שרים ובני מלך. וכמו בכל ממלכה, יש יותר אזרחים מאשר שרים ובני מלך, וחובת השר גדולה משל זו של האיכר. כך אמר ה' בתורה: "ואתם תהיו ממלכת כוהנים וגוי קדוש".
כמו כן ככל שיש יותר גויים בעולם, כך חשיבותם של היהודים יותר מודגשת - דווקא בשל מיעוטם מודגשת נדירותם וחשיבותם בעולם: "לא מרבכם מכל העמים חשק ה' בכם ויבחר בכם כי אתם המעט מכל העמים" (דברים ז, ז).
 
אומות העולם נוטלות חלק בממלכה האלוקית כיציריו, וגם בהם מתבטא רצונו. להבדיל, יש לנו עולם גדול מאוד עם מגוון אדיר של בעלי חיים, המבטא את חוכמתו של בורא עולם.
 
אמרו חז"ל ש"חביב אדם שנברא בצלם" - פירוש הדבר שאלוקים אוהב את כל בני האדם בעצם, אך עם זאת כמובן שייתן מאהבתו יותר למי שנדרשו לתפקיד חשוב יותר בקיום הבריאה ומתאמצים להשיג קרבתו באמצעות קיום התורה והמצוות (התורה והמצוות מדמים את מעשי האדם אל הבורא יתברך, ומתוך דמיון זה זוכה הנשמה להתקרב ליוצרה). אין כאן אפליה, שכן גודל הקרבה לה' תלויה באופן ישיר בגודל קיום המצוות המקרבות לה' יתברך. מי שעושה יותר - זוכה ליותר קרבה.
מסיבה זו, כל גוי בעולם יכול לבחור להתגייר מרצונו (לקבל על עצמו עול תורה ומצוות בטבילה), ואז יהיה ליהודי לכל דבר ועניין.
 

המטרה האלוקית היתה להתגלות לאדם, כדי לתת לו הוראות יצרן מהו הטוב ומהו הרע, למען ישיג האדם השלם את תכלית חייו ויזכה לעולם הבא. מטרת הבריאה היתה להעמיד עם שיקיים את רצון השם ויזכה לטוב האמיתי. אך רוב הגויים בעולם לא ביקשו את אלוקים ולא רצו להקריב בעבורו. ה' בחר בעם ישראל בגלל שעם ישראל רצה בו, ובזכות אבותיו.
המטרה העיקרית של ה' היתה להעמיד את האדם השלם שמקיים את תורתו, ולכן עם ישראל הוא העם הנבחר, שכל דורש אלוקים יוכל להצטרף אליו. וכך נאמר בתורה: "ואתם תהיו לי ממלכת כוהנים וגוי קדוש" (שמות פרק יט, ו). ישראל היא הממלכה האלוקית, והנביאים ניבאו שכאשר תגיע הגאולה השלמה, כל הגויים בעולם יכירו באמת ויחיו בשלום עולמי. אהבה אלוקית ואחדות, זוהי משמעות החיים.
חפש בגוגל את החוברת "שיחה גורלית" ותהנה מתשובות נוספות בנושאי אמונה.
 
בברכה,
דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:עם סגולהעם הנבחר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה