שבת

בעלי לא מרשה לי להדליק נרות שבת, מה אני עושה?

  • ז' כסלו התשפ"א
אא

שאלה

שלום, אני פרודה מבעלי עקב אלימות במשפחה, אנחנו עדיין גרים באותו בית, הוא לא מסכים שאדליק נרות שבת בבית שלנו שלא אשרוף את הבית לטענתו, אני מתחזקת ברוך ה', הוא לא דתי, הוא רוצה להעביר את הנרות לבחוץ אם אדליק נרות, אז אני מדליקה נרות בבית של אבא שלי לצערי, הבעיה שאני עושה קידוש לי ולילדים בבית שלנו ואני יודעת שצריך להדליק נרות בבית איפה שישנים ועושים קידוש, מה אני עושה? האם זה בסדר לא להדליק בבית ורק בבית של אבא שלי שהוא צמוד לבית שלי? המון תודות

תשובה

שלום רב,

אמנם לכתחילה נכון וראוי להדליק נרות שבת עם נרות שעווה או שמן, כיוון שיש בהם היכר מיוחד שנעשו לכבוד שבת, אולם כשאין אפשרות כזאת כמו במקרה המצער שלך, אפשר לצאת ידי חובת הדלקת נרות שבת עם אור החשמל, ואת יכולה גם לברך על זה (יש להדגיש שזה דין מיוחד בנרות שבת, אך בהבדלה ונרות חנוכה אי אפשר לצאת ידי חובה עם אור החשמל), אבל את לא יכולה להדליק נרות בבית אביך שהוא לא מקום אכילה ולא מקום שינה שלך.

מקורות: ההיתרלצאתידיחובתנרותשבתבאורהחשמל במקום צורך מבואר בשו"ת יביע אומר חלק ב' (חלק אורח חיים סימן יז) ובשו"ת יחוה דעת חלק ה' (סימן כד) ובספר הליכות עולם חלק ג' (עמוד מו). וכתב הגרמ"מ קארפ שליט"א בספר הלכות שבת בשבת חלק א' (עמוד קנג) שיש לדון בנורת פלורסנט דיש טוענים שאין יוצאין בה, שמכיוון שאין שם אש כלל אלא רק גז מאיר בפנים, אפשר שאין יוצאין בזה בנר שבת, ושוב הביא ששמע מהגרי"ש אלישיב זצ"ל שאף בזה יוצאין ידי חובת נר שבת דעל כל פנים תכלית האור יש כאן. 

בשורות טובות בקרוב,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:חשמלנרות שבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה