אמונה

אמונה

  • ג' כסלו התשפ"א
אא

שאלה

שלום רב!
תודה על האפשרות קודם כל לשאול שאלות, ותודה לך רב יקר שהקדשתה מזמנך.
לאחרונה אני מרגישה ממש כופרת, למה רק לי עולה כל כך הרבה שאלות ביהדות בעוד שאנשים חיים איתה 100 שנה בתמימות?

שאלות(אשמח אפילו אם תענו רק לחלק מהשאלות):

מי אמר שהתורה היא אמת, אולי משהו כתב לנו אותה ובלבל לנו אותה באחת הדורות, למה נראה לכם שה' כתב אותה?

מי זה ה', מה הוא? מיהו?

אם נניח שיש תורה למה היא כל כך מגבילה אותנו? למה אנחנו כל כך מוגבלים בגללה?

אומרים שה' תמיד רוצה בטובתנו, למה הוא מעניש אותנו, ובמיוחד את הטובים שבנו?

הרי כתוב שטוב לו לאדם שלא להיוולד, למה ה' יצר אותנו, מה כביכול הייתה הרשעות שלו לברוא עולם, ואח"כ אומרים שזה בשביל ישראל, אז מה, הוא בא להציק לישראל ולהביא אותם? הרי הם החביבים שלו.

ה' הוא לא אנוכי, כל היום רוצה שיזכרו אותו שיהללו אותו, שישבחהו ויפארהו, למה?

למה כמעט אף אחד בעולם לא רוצה לשמור את תורת ה' ומצוותיו אם זה כל כך עילאי?

אם אנחנו מצפצפים על השם, מה יקרה?

נהאם היהדות היא אינה כת, כל דבר מוגבל ואסור ומותר, מה ההגבלות האלה, כת?

והשאלה הכי חשובה למה אני שואלת שאלות, למה אני לא חיה באמונה תמימה?

תשובה

שלום וברכה,

 

קודם כל, טוב שאת שואלת מה שעל לבך.

התורה אומרת: "וידעת היום והשבות אל לבבך כי הוא האלוקים". צריך לדעת, ולא רק להאמין.

 

לכן מותר לשאול כל שאלה, ואין זו כפירה (רק צריך לשאול בצורה מכבדת). 

 

הרי כל הצדק והרחמים שלנו מגיעים מהבורא יתברך. הוא מקור הצדק ומקור הרחמים, ובלעדיו לא היינו יודעים להבחין בין טוב לרע. לכן תוכלי להיות בטוחה שהבורא פועל בצדק וברחמים יותר מכל אדם, ויודע את טובתנו הנצחית.

 

ה' רוצה שנכיר אותו, ולכן טוב לשאול שאלות במטרה להבין את יהדותנו.

 

* * *

  
מיהו ה'?

ה' הוא בורא העולם ונותן התורה. אנו יודעים עליו לפי מעשיו.

הוא ברא את העולם, את כל המציאות כולה, ומכאן שהוא אינסופי ונצחי, ואיננו בעל צורה וגוף.
 
איך אנחנו יודעים שיש אלוקים?
 
אנו יודעים שיש אלוקים בגלל שליקום היתה התחלה, ולכל התחלה חייב להיות מתחיל. המדע הוכיח שהיקום הופיע בנקודת זמן מסויימת ולא היה קיים תמיד, מה שמוכיח את קיומו של בורא הנמצא מחוץ לחומר וזמן, אשר ברא את היקום יש מאין. עוד על הוכחה מדעית זו:
https://www.hidabroot.org/article/1142447
 
המדע הוכיח שאפילו ברגע זה קיימת חוקיות בטבע, שבלעדיה היה היקום חוזר לתוהו ובוהו. אך אין כל סיבה רציונלית שתחייב את פעילותם התמידית של חוקי הטבע, מכאן מוכח שישנה שליטה אלוקית על היקום אפילו ברגע זה, השולט בחוקים ומחייה אותם בבחינת "המחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית". בלעדי השגחתו התמידית, לא היה דבר שיחייב את המשך הקיום והחוקיות שיש בעולם, והיקום פשוט היה חוזר לתוהו ובוהו, כפי שלהבדיל, תוכנה במחשב לא תמשיך לפעול ללא שיש אספקת חשמל קבועה.
 
הוכחה מהתכנון: אנו רואים שהטבע מתוכנן: אטומים, מולקולות, מחזור המים, האוזון, החמצן ועוד, הם כולם מערכות מורכבות ביותר מכל בחינה מתמטית. החוכמה שהתגלתה בטבע הינה עובדה מדעית שלא ניתנת להכחשה, וזוהי הוכחה לוגית לכך שקיים בורא אינטליגנטי אשר תכנן כל זאת, כי לא תיתכן חוכמה בלי חכם.
 
הוכחה רוחנית: בגלל שאנו מבינים שיש בנו מהות רוחנית המייחדת אותנו מכל בעלי החיים, ומכאן אנו מסיקים שיש בורא שברא בנו נשמות, ושילב בין הרוח לחומר.
 
אך לא צריך להיות "איינשטיין" או רואה נסתרות בשביל להבין שיש בורא לעולם. אפילו ילד מסוגל להביט ביושר בעולם שסביבנו ולהגיע למסקנה המתבקשת שיש בורא לעולם. מציאות הבורא לא נוגעת בכלל לשאלה האם הבורא יצר את העולם בתקופות של מיליוני שנים - כי בכל מקרה ברור לנו שיש בורא לעולם אשר יצר את היקום והאדם בחוכמה וכוונה מדוייקת.
 
איך אנחנו יודעים שהתורה אמת?

מובן שהבורא שברא את האדם בחוכמה כה אדירה - לא ימסור תורה בדרך אותה כל אדם יכול לזייף. הרי כל מוסד פסיכיאטרי שמכבד את עצמו מחזיק לפחות עשרה אנשים שמדווחים שהם מדברים עם א-לוהים, פיות, חייזרים ומפלצות. וידועים לנו לא מעט מקרים של אנשים חולי סכיזופרניה שמדמיינים דברים שאינם קיימים במציאות.
אנו יודעים שהבורא הוא חכם (מהכרת הפיזיקה של היקום והאנטומיה של החי) ולכן אנו יודעים בוודאות מוחלטת שהבורא לא ימסור תורה בדרך אווילית לאדם בודד שגם יכול לשקר להמונים.
כך ששתי הדתות שחיקו את היהדות - הנצרות והאיסלאם - יורדות מיד מעל הפרק, היות ושתיהן טוענות לאדם בודד הטוען שא-לוהים נגלה אליו במערה ומסר לו חוקים ומשפטים.
   
היהדות איפוא, הינה היחידה הטוענת לאירועים נסיים בקנה מידה שכל העם עד להם - כמו יציאת מצרים, מכות מצרים, קריעת ים-סוף, מעמד הר-סיני, ארבעים שנה במדבר, כיבוש הארץ בצורה ניסית ועוד. היא התורה היחידה העומדת בפני מבחן ההיסטוריה וההגיון, פשוט, כי היא היחידה הטוענת לתורה שניתנה להמונים במעמד אלוקי לאומי.
מכאן שהיהדות היא אמת בודאי, ב-100 אחוז ללא ספיקות כלל.
 
אז אנו יודעים שהתורה היא אמת בגלל שיש לנו היסטוריה נאמנה בת אלפי שנים, המתעדת ומאמתת את שליטתו של בורא עולם בעשרת מכות מצרים, בקריעת ים סוף, במשך 40 שנה במדבר, בנבואות לא הגיוניות שהתרחשו לאורך יותר מאלפיים שנה כמתואר בספר הספרים, ועיקר התגלותו של בורא עולם בפני כל עם ישראל במעמד הר-סיני. הנושא הוסבר במאמר "ההוכחה ההיסטורית":
https://www.hidabroot.org/article/219799
   
עם ישראל הוא העם היחיד בעולם שקיבל הוראות יצרן מפי אלוקים בפני עם שלם, בהתגלות אלוקית ובנסים המוכיחים את שליטתו בטבע, ואין תורה שהשפיעה יותר על העולם מתורת היהודים. גם קיומו של עם ישראל מוכיח את שליטתו הנסית של הבורא בהיסטוריה, היות ועם ישראל הוא העם היחיד בעולם שהצליח לשרוד כל כך הרבה השמדות ואנטישמיות במשך אלפי שנים, הוא פוזר בכל רחבי העולם, נותר מועט ושרד ללא שלטון וצבא בזמן שכל האימפריות והעמים הקדומים התבוללו ונעלמו - ואף לאחר כל אלה עם ישראל שב לארצו אחרי אלפיים שנות גלות, כשכל מסכת התלאות הזו כבר תוארה מראש בנבואות עתיקות יומן בתורה שמעביר העם היהודי מזה 3300 שנה. אנו יודעים מהו סוד נצחיותו!
 
* * *
 
למה היהדות מגבילה?
 
 הקב"ה רוצה שנהנה בחיים, אך הוא רוצה שנהנה בצורה הטובה ביותר.
הוא יתברך נתן לנו בחירה חופשית בין טוב לרע - עליהם נקבע מקומנו לעולם הבא. המצוות הן למעשה הוראות היצרן שמסר הבורא להדריכנו בדרך הטוב, ולהטיב לנו. העניין הוסבר בהרחבה במאמרי "למה לא מספיק להאמין בלב?":
https://www.hidabroot.org/article/237113
במאמר זה תמצאי הסבר לשאלתך.
 
את רוב החוקים אנו מבינים, כי טובתם נראית לכל. וגם התוצאות נראות היטב. לדוגמה, חוקי הצניעות נועדו להפריד בין המינים, ולמנוע תאווה מעוורת - אשר גורמת להיקשרויות רגשיות שגויות, ואחר כך למפח נפש וצלקות (לא במקרה שיעורי הגירושין בחברה הכללית הגיעו לממדים מפחידים: כל זוג שלישי בישראל מתגרש! הסיבה לכך היא חוסר צניעות והפרדה בין המינים). הוראות היצרן של הבורא נועדו לתת לנו חיים טובים יותר גם בעולם הזה - חיי משפחה, זוגיות נאמנה, חינוך ילדים טוב יותר. עוד בתשובה הבאה:
https://www.hidabroot.org/question/250494
המצוות נועדו לטובתנו, לכן מקיימי המצוות זוכים לחיים טובים יותר גם בעולם הזה, וכמובן לנצח נצחים בעולם הבא.

ממליץת מאוד על הרצאתו של הרב זמיר כהן על קיום מצוות במאה ה-21:
https://www.hidabroot.org/video/60834
והרצאתו "שבת - מקור הברכה":
https://www.hidabroot.org/video/61051
סודה של טהרת המשפחה:
https://www.hidabroot.org/video/60899
 
בהרצאות אלה תלמדי כיצד חוקי התורה נותנים לנו חיים טובים ומאושרים.
 
 * * *
  
למה יש ייסורים בעולם הזה?
 
אין "רע" אמיתי בעולם הזה. כל רוע נובע כידוע מחיסרון (ולראיה: מדוע אדם מקנא וגונב וחומד? רק משום שהוא רוצה להשיג דבר שיש אצל חבירו). לעומת זאת השלמות נובעת מטוב, משפע, מהרצון להטיב (לכן רחמים ואהבה מתבטאים בנתינה). אלוקים הוא אינסופי ומושלם, אין אצלו גבולות ולא חסרונות משום סוג, ואין דבר שיוכל להשיג מן האדם, ומכאן שכל מה שעושה ה' הוא רק לטובה. הקב"ה ודאי אינו מעניש על חטאים בתורת נקמה, שהרי כל מטרתו היא להטיב לאדם, בדומה לאב שרוצה לקדם את בניו ולהועיל להם.
 
כל אדם שעושה חטאים פוגם בנפשו, הייסורים נועדו לנקות את הכתמים והמומים המסוכנים שדבקו בנשמתו מגלגול זה וגלגולים קודמים, והמונעים ממנו להשיג את האור האלוקי בעולם הבא והנצחי. כשם שבעולם הזה כל חולה רוצה להתרפא ממחלתו, ומוכן לשלם על רפואתו ואף מודה לרופא שמנתח ומכאיב לו, כך גם כל נשמה מודה ליוצרה בעולם הבא על הייסורים שקיבלה, כי היא מבינה את תכליתם להטיב לה ולתקנה.
 
עלינו לבטוח בקב"ה בכל מצב, שהוא יתברך עושה הכל ברחמים ולטובה, ותפקידנו לקבל הכל באהבה. עלינו לשים עצמנו בידיו של בורא עולם כמו תינוק קטן בידי אמו. גם אם אמא לוקחת את התינוק לרופא כדי לקבל זריקה כואבת, התינוק לא חדל לאהוב את אמו, למרות תמימותו הוא יודע בפנים-לבו שאמו עושה הכל למענו ולטובתו, מתוך אהבה ולא מתוך שנאה. כולנו בניו ובנותיו של הקב"ה, ועלינו לבטוח בו יתברך שכל רצונו הוא להטיב לנו. ומתוך הביטחון נתגבר על כל הקשיים והפחדים.
 
עובדה שלבסוף כולנו מזדקנים ונפטרים מן העולם, ולא לוקחים איתנו דבר מלבד מצוות: "שבשעת פטירתו של אדם אין מלוין לו לאדם לא כסף ולא זהב ולא אבנים טובות ומרגליות, אלא תורה ומעשים טובים בלבד" (אבות ו, ט).

אמרו חז"ל (נידה דף טז, ב): "מלאך הממונה על ההריון - 'לילה' שמו, ונוטל טיפה ומעמידה לפני הקב"ה, ואומר לפניו: ריבונו של עולם, טיפה זו מה תהא עליה - גיבור או חלש, חכם או טיפש, עשיר או עני? ואילו רשע או צדיק - אינו אומר".
מכאן יצאנו למדים, שעוד בטרם יורד כל אדם לעולם, נקבע עבורו בשמים מה יהיו הנסיונות והקשיים הפרטיים בחייו, אם יהיה עשיר או עני, אם יהיו לו קשיים בפרנסה, אילו מחלות או כאבים יפקדו אותו בחייו וכיוצא באלה. לכל אדם חשבון פרטי משלו, אשר נוגע לעיתים רבות במעשיו ונסיונותיו מגלגולים קודמים, שקובע את מאורעותיו בחיים. אך הבחירה אם להיות צדיק או רשע נתון לגמרי בידינו למרות המצבים החיצוניים. אנו יכולים לבחור בדרך האמונה והביטחון, ולבטוח שהכל נועד לטובה, ולקבל את הייסורים באהבה, או להתכחש חלילה לבוראנו ולהגדיל את עווננו. ועניין זה תלוי לגמרי בידינו.

אפילו הייסורים הקטנים ביותר באים לאדם בחשבון מדוקדק משמים. אמרו חז"ל במסכת ערכין (דף טז, ב): "עד היכן תכלית הייסורין? ...אפילו נתכוונו למזוג לו כוס יין במים חמין ומזגו לו בטעות בצונן, או שנתכוונו למזוג לו בצונן ומזגו לו בחמין, הרי זה נקרא ייסורים... אפילו נהפך לו חלוקו כשלבשו, והוא צריך לחזור ולהופכו, הרי אלו ייסורים... עד היכן תכלית ייסורין? אפילו הושיט ידו לכיס ליטול שלוש מטבעות, ועלו בידו שתיים, הרי אלו ייסורים!"
אמר רבי עקיבא: "יסורין בשעה שמשגרין אותן על האדם, משביעין אותן: שלא תלכו אלא ביום פלוני, ולא תצאו אלא ביום פלוני ובשעה פלונית, ועל ידי [רופא] פלוני, ועל ידי סם פלוני!" (עבודה זרה דף נה, א). התורה מכנה את הייסורים "חלאים רעים ונאמנים" (דברים כח, נט), ומסבירים חז"ל שהם רעים בשליחותן, שמייסרים את הגוף, אך גם נאמנים בשבועתן, שהם ניתנים במידה מדויקת ולא יותר ממה שנגזר משמים.

אמרו חז"ל (פסחים דף נ, עמוד א): "לא כעולם הזה העולם הבא: העולם הזה - על בשורות טובות אומר ברוך הטוב והמטיב, ועל בשורות רעות אומר ברוך דיין האמת. לעולם הבא כולו (אומר): הטוב והמטיב"
 
* * *
 
למה אלוקים ברא אותנו?
 
"לחם חסד" (לחם של בושה) הוא מושג שמתאר קבלת שכר בעולם הבא בחינם, ולא מתוך מאמץ, בדומה לעני המבקש נדבה. הרעיון שמאחוריו הוא, שהנשמה מטבעה מתביישת לקבל מעמד ושכר על מה שלא השקיעה למענו, לעומת האושר הנצחי שהיא חווה כאשר עמדה בהצלחה בנסיונות.
במילים אחרות, הנשמה זקוקה לבנות את עצמה, ולהשיג את גבורתה על ידי הניסיונות והמצוות, שמתוכן היא זוכה לקרבת האלוקים. המטרה היא להידמות לאלוקים, וכדי להידמות לאלוקים על הנשמה לבחור בכוחות עצמה להתקרב לאלוקים.
יהיה מי שישאל בטעות: "אז למה אלוקים לא ברא את הנשמה ללא בושה?", אך צריך להבין כי אושרה של הנשמה אינו יכול להיות מושג על ידי שקר ודמיון, כי האושר האמתי הוא בעצם הקרבה לה', בכדי להשיג מטרה נכבדה זו צריך האדם להידמות לה' באמת, ולא באמצעות שקר ודמיון. ה' אמת, ולכן הנשמה צריכה להיות אמתית כדי להידמות לו ולהתקרב אליו באמת.

כדי להבין נקודה זו בצורה ברורה, נא לראות את התשובה הבאה:
https://www.hidabroot.org/he/article/109596
ולאחר מכן את המאמר "למה ה' ברא סבל בעולם":
https://www.hidabroot.org/he/article/88622

אב שאוהב את ילדיו, רוצה שילדיו יתבגרו ויהיו לאנשים עצמאים, ישרים וצדיקים בזכות עצמם.
כך להבדיל, הקב"ה רוצה שהנשמות שברא יזכו להגיע למידת הגבורה בכוחות עצמן, וכך יזכו לקירבתו בזכות ולא בחסד-חינם.
ה"משחק" נועד לייצר גיבורים. גיבורים לא "בכאילו", אלא גיבורים באמת.
 
* * *
 
"האם אלוקים צריך שבחים?"
נא לקרוא תשובה כאן:
https://www.hidabroot.org/article/82823
 
* * *
 
מי שזכה לחזור בתשובה ולשמור את התורה, רואה את האושר שבה ולא מתחרט על בחירתו.
כמו כל דבר שקשה בהתחלה, כך יש אנשים שבוחרים להתעלם, למרות שזו היא טובתם הגדולה ביותר.
 
טוב מאוד לשאול שאלות, כי רק כך מחכימים ולומדים. רק צריך לשאול בענווה. יש משפט יפה שאומר: "כל שאלה ביהדות היא רצויה, כאשר מופיעה בסופה סימן שאלה, ולא סימן קריאה!"
אנו נשמח לעזור לך בכל שאלה.
 
לסיכום,
אבקש ממך לקרוא חוברת דו-שיח קצרה שכתבתי בשם "שיחה גורלית", אשר מתייחסת לכל השאלות החשובות באמונה (על מציאות הבורא והדתות, אמיתות התורה, תורה שבעל-פה, בחירה חופשית, למה אלוקים ברא אותנו ועוד). מומלץ לקרוא עד הסוף המפתיע, ולא לוותר על אף נושא:
https://gorali.122.co.il/
 
בברכה,
דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:יהדותאמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה