כיצד ניתן לזהות מיהו המשיח?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב, במשך חיי עברתי מלא עליות וירידות (למרות גילי הצעיר). תמיד הייתי בטוחה באמונתי לה` ולאמת הנמצאת ביהדות אך בזמן האחרון עולות לראשי שאלות רבות שאני מאמינה שרבים כמוני שואלים את עצמם את השאלות הללו. חשוב לי לציין שאין בי שום ספק באמת הנמצא במה שאני מאמינה בו (יהדות ואלוהים) ואני לא מנסה למצוא דרכים חדשות או דברים היכולים לגרום לדבר כזה לקרות. אני אתחיל בזה שלדעתי, בתור יהודי, אנו חייבים ומוכרחים לדעת על דתות אחרות ועל הדברים שגרמו להיווצרותם כי זה בונה אמונה. יש לי כמה שאלות והן: 1) מי הוא המשיח ומהם הסימנים המעידים על בואו (שמעתי שיש כ-100 סימנים) 2) מהו דת נצרות (הקשבתי להרצאתו של הרב יצחק פנגר, אך עדין אני מרגישה שאני חייבת לדעת יותר) 3) מה היו אותם הסימנים שגרמו למלא יהודים להאמין שישו אכן המשיח (שוב חשוב לי לציין שאני לא מחפשת תשובות כדי לשנות את דרכי כי אני בטוחה באמת הנמצא במה שאני מאמינה בו.) 4) למה יש כיום יהודים שמגדירים את עצמם כיהודי אך מאמינים שישו הוא המשיח ואיך זה קורה שהם מגיעים למצב הזה תודה מראש.

תשובה

שלום וברכה

האמונה הכללית הוא כי יש ייעוד להיסטוריה האנושית, העולם צועד לעבר תיקונו הרוחני והנעלה. חץ הזמן מורה לעבר המטרה, היא חברת העתיד, בה יוגשם עיקרון החיים לאור האידיאלים של הצדק והמוסר, שהם אלוקיים ביסודם, ורק בהם טמונה אפשרות חיי האושר בעולם הזה. לאור אמונה זו לא התוהו ובוהו שולט בחיי אנוש, כי אם הבחירה החופשית.

יכול אדם או האנושות כולה לבחור בדרך הטוב, הצדק והיושר, ולייסד בכך את מלכות השלום בעולם. וברשות האדם לבחור באלטרנטיבה (ובזו אומנם בחר), בחיים של משחקי כוח אפלים, מלאים שאיפות עצמה וכיבוש, כבולים לתאוות החומר, המצמיחות כל מלחמות איש ברעהו ושואה אחר שואה בתולדות העמים והמדינות. אולם גם אז, אומרת היהדות, תעלה ותופיע מלכות המשיח על במת העולם.

כאשר כל ניסיונות השווא של האנושות לבסס את חייה על עקרונות שונים מעקרונות הרוח יכשלו, כאשר כל האידיאלים האנושיים יתפוררו תוך שפך דם רב (דוגמת הקומוניזם בדור זה) תתעורר המבוכה הגדולה, שתצמיח בסופו של דבר את האמת בלבבות, שתפנה אותם מחדש אל חיי הרוח, שם עולם התיקון. כי האלוקים, בורא עולם ואדם לא הניח את האנושות לגמרי לנפשה.

במקביל לחוקי טבע יצר חוקי מוסר והיסטוריה, תוכניתו תצא לפועל בכל מקרה, יבחר האדם את דרכו ככל שיבחר, ויהיו כוונותיו במעשיו ככל אשר יהיו. כדי להמחיש את הדברים הרשי נא לצטט מדברי הרמב"ם על ישו הנוצרי. קטע מתוך ספר "היד החזקה" אשר דורות היה בגניזה, בגלל מספרי צנזור הכנסייה הקתולית. "אף ישו הנוצרי שדימה שיהיה משיח ונהרג בבית דין, כבר נתנבא בו דניאל שנאמר (שם י"ד) : "ובני פריצי עמך ינשאו להעמיד חזון ונכשלו".

וכי יש מכשול גדול מזה, שכל הנביאים נתנבאו שמשיח גואל ישראל ומושיעם ומקבץ נדחיהם ומחזק מצוותן, וזה גרם לאבד ישראל בחרב ולפזר שאריתם להשפילם ולהחליף התורה ולהתעות רוב העולם לעבוד אלוה מבלעדי ה"`. וכאן אנו מגיעים לעיקר: "אבל מחשבות בורא העולם אין כוח באדם להשיגם כי לא דרכינו דרכו ולא מחשבותינו מחשבותיו. וכל הדברים האלו של ישו הנוצרי ושל זה הישמעאלי שעמד אחריו (הכוונה למוחמד נביא האיסלאם) אינן אלא ליישר הדרך למלך המשיח ולתקן העולם כולו לעבוד את ה` ביחד, שנאמר כי אז אהפוך אל אחד עמים שפה ברורה לקרוא עולם בשם ה` ולעבדו שכם אחד.

כיצד? כבר נתמלא העולם כולו מדברי המשיח ומדברי התורה ומדברי המצוות ופשטו דברים אלו באיים רחוקים ועמים רבים ערלי לב, והם נושאים ונותנים בדברים אלו במצוות התורה. אלו אומרים: מצוות אלו אמת היו וכבר בטלו בזמן הזה, ולא היו נוהגות לדורות. ואלו אומרים: דברים נסתרים יש בהן ואינן כפשוטן וכבר בא המשיח (לדעתם!) וגילה נסתריהם. וכשיעמוד מלך המשיח באמת, ויצליח וירום וינשא, מיד הם כולם חוזרים ויודעים ששקר נתחלו אבותיהם ושנביאים ואבותיהם התעום".

(רמב"ם הלכות מלכים י"א, דפוס ווניצה, שנת של"כ). זהו נוסח חוק היסוד של ההיסטוריה האנושית: קיימת תוכנית אב אלוקית לגאולת האדם. ואף כי זירת פעולתו של האדם בעולם הינה רחבת ממדים, אין ההיסטוריה שדה הפקר, למרות החופש הבלתי מוגבל שהעניק הבורא ליציר כפיו, לעשות ככל העולה על רוחו- לעולם לא יוכל לחרוג מן התוכנית האלוקית עצמה, אף לא לשנותה. בין אם יעשה את המעשה הטוב ובין אם יבחר בדרך הרעה, התוכנית ההיא תצא לפועל. ולא עוד, אלא גם מעשי האדם הרעים משרתים אותה.

אחי יוסף ממחישים היטב חוק זה. הם מכרו את יוסף כדי למנוע את הגשמת חלום המלכות שלו, והנה דווקא במעשה המכירה קרבו אותו לכס המלוכה. זו רק דוגמא אחת מאלו הפזורות בתנ"ך ובספרי התולדה. באספקלריה זו רואה הרמב"ם את הנצרות והאיסלאם. למרות היותם האיום הגדול ביותר שקם לעם ישראל, הן מבחינה פיזית והן מבחינה רוחנית, ועל אף כוונותיהם ומעשיהם הנתעבים כלפי עמנו, שירתו גם הם את מטרת גאולת האדם והעולם.

הגאולה, כפי שהיא מובנת ביהדות, הינה ארצית, בעולם הזה דווקא. היא לא יכולה לצמוח בחלל הריק. היא לא תהיה גאולה, אם הבריות לא יחושו בחסרונה ולא ישאפו אליה. כאן, לדעת הרמב"ם, תרמו הנצרות והאיסלם בבלי דעת, תרומה חשובה. הם יצרו את הרקע הנוח לאפשרות בוא הגאולה. הם עוררו את הציפייה אליה בלב מאות מיליונים, שתלו בתודעת מאמיניהם את השאיפה לעולם מתוקן, לחיי חסד, אמת ויושר במלכותו של משיח. כאשר תבוא גאולת אמת, יהיו מוכנים לה נפשית, יקסלו בשורתה ויגאלו. >ולשאלה הראשונה, מי הוא המשיח, התשובה היהודית הוא שאף אחד לא יודע, וכפי שביאר בטוב טעם גדול הדורות האחרונים החתם סופר זי`ע בספרו שו"ת חתם סופר (חלק ו - ליקוטים סימן צח), במציאותו של מלך המשיח. "והנה בעניין ביאת בן דוד צריך אני להציע הצעה אחת, והוא, כמו שהיה משה רבינו ע"ה שהיה הגואל הראשון נזדקן שמונים שנה ולא ידע ולא הרגיש בעצמו שהוא יהיה גואל ישראל, ואפי` כשאמר לו הקב"ה לכה אשלחך אל פרעה מ"מ סירב ולא רצה לקבל על עצמו, כן יהיה אם ירצה ה` הגואל האחרון, ומיום שחרב בהמ"ק מיד נולד אחד הראוי בצדקתו להיות גואל, ולכשיגיע הזמן יגלה אליו השי"ת וישלחו ואז יערה עליו רוחו של משיח הטמון וגנוז למעלה עד בואו, וכאשר מצינו בשאול אחר שנמשח באה עליו רוח ממשלה ורוח הקודש אשר מלפנים לא הרגיש בעצמו, כן היה בגואל הראשון, וכן יהיה בגואל האחרון, והצדיק הזה בעצמו אינו יודע, ובעונותינו כי רבו כבר כמה וכמה מתו ולא זכינו שיערה עליהם רוחו של משיח גם כי הם ראויים לכך אבל הדור לא היה ראוי, אולם כשיגיע אי"ה יגלה אליו ה` כמו למשה בסנה וישלחהו או לישראל לבד או למלך אחד כמו לפרעה לומר שלח עמי".

ומה שכתבת כי היו הרבה יהודים שהאמינו בישו כשאמר שהוא משיח, נסתר מספרי האוונגליון עצמם ששם מפורש כי אך מעטים מאוד היו אלו שנדבקו בכת של ישו, ולפי מה שביארתי בלינק הנ"ל הרי ישו והכת שלו צמחו בזמן שכתות שונות ומשונות צמחו בעם ישראל כפטריות אחרי הגשם.

היהודים המשיחיים כיום המצהירים על אמונה בישו בד בבד עם הגדרה יהודית, היא מעוותת ויצור כלאיים לא יוצלח, אמונתם בישו אינו מתקרב למה שישו האמין על עצמו, והקבוצות האלו הם רק חלק מהיעוד ההסטורי שהרמב"ם מייעד לכל הכתות המשיחיות בעולם, שבכך שמגבירים את העיסוק סביב עניין המשיח, עד שכמעט כל עמי העולם מצפים לאיזה משיח שיתגלה ביום מן הימים, הרי: "כשיעמוד מלך המשיח באמת, ויצליח וירום וינשא, מיד הם כולם חוזרים ויודעים ששקר נתחלו אבותיהם ושנביאים ואבותיהם התעום". בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה