חברה והשקפה

תורה של האבות

  • כ"ג אב התש"פ
אא

שאלה

שלום!
כתוב שאברהם אבינו למד תורה אך איך זה יתכן הרי קיבלו את התורה רק במתן תורה?

תשובה

שלום וברכה

הא לך דברי רבינו בעל האור החיים פרשת ויחי 

...כי האבות קבלו התורה משם שקבל מנח שקבל מחנוך שקבל מאדם הראשון. אשר למדה מפי הגבורה דכתיב אז ראה וגו' ויאמר לאדם, (זהר ח"א קצט א) ושבאמצעותה צוהו לעבוד גן עדן וכמו שפירשתי בפסוק (לעיל ב' ט"ו) לעבדה ולשמרה. אך לא נצטוה אלא על ז' מצות שאם יעבור עליהם יהרג אבל שאר התורה קרוב לשכר אם יעשה ורחוק מן ההפסד אם לא יקיים, וכדרך שיש לנו גם אחר נתינת התורה שיש מצות שאם יעשה אותם האדם יטול שכר ואם לאו אין לו עונש עליהם כמו כן היה מיום ברא אלהים אדם בכל התורה חוץ מז' מצות, והאבות לצד חביבותם בה' וחשקם באושר עליון קיימו הכל כאומרו (כ"ו ה') עקב אשר שמע וגו', ואמרו ז"ל (יומא כח ב) קיים אברהם אבינו אפילו עירובי תבשילין ואת בניו הקים תחתיו להרויח תועלת המצוות ועסק התורה, 

ואעתיק לך את דברי הרמב"ן בהקדמה לספר בראשית וז"ל משה רבינו כתב הספר הזה עם התורה כולה מפיו של הקב"ה וברדתו מהר סיני כתב מתחילת התורה עד סוף ספור המשכן וגמר התורה כתב בסוף שנת הארבעים כאשר אמר לקוח את ספר התורה הזה ושמתם אותו מצד ארון ברית ה` אלהיכם והיה נכון שיכתוב בתחלת ספר בראשית וידבר אלהים אל משה את כל הדברים האלה לאמר.

אבל נכתב בסתם מפני שלא כתב משה רבינו התורה כמדבר בעד עצמו כנביאים שמזכירים עצמם כמו שנאמר ביחזקאל תמיד ויהי דבר ה` אלי בן אדם. וכמו שנאמר בירמיה ויהי דבר ה` אלי לאמר. אבל משה רבינו כתב תולדות כל הדורות הראשוני` ויחוס עצמו ותולדותיו ומקריו כאדם שלישי המדבר. ולכן יאמר וידבר אלהים אל משה ויאמר אליו כמדבר בעד שנים אחרים ומפני שהענין כן, לא נזכר משה בתורה עד שנולד ונזכר כאילו אחר מספר עליו והנה הוא כמספר דברים בלשון אמרם. עכ"ל.

ומבואר שללא נכתבה תורה תורה אלא לסוף ארבעים. והתורה שלמדו אותה האבות, היא היתה התורה ברובד רוחני ונעלה יותר וכמבואר ברמב"ן שם בהמשך דבריו שהתורה כולה היתה רצף אחיד של אותיות, והתורה כולה שמותיו של הקב"ה, וחלוקת האותיות למילים כדוגמא שהיא היום לפנינו ניתנה בסוף הארבעים. ספרי הנביאים נכתבו בתקופה מאוחרת יותר כל נביא כתב את ספרו ויש חלק מהנביאים שנביא אחר כתב את ספרו והכול לפי רוח הקודש ונבואת ה`.

בהצלחה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תורהמתן תורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה