הלכות ומנהגים

מי שנפלו לו התפילין בי"ז תמוז, כיצד ינהג?

  • י"ז תמוז התש"פ 
אא

שאלה

שלום כבוד הרב,
היום לאחר כמה שעות אחרי הקימה הנחתי תפילין ובסיום התפילין של הראש נפלו על הרצפה כשהם לא היו בתוך ה"בית", מיד התחלתי לצום (בלי שום קשר לצום י"ז בתמוז) והשאלה שלי היא האם הצום נמשך מרגע ההפלה עד סוף היום, או האם הוא נמשך מרגע ההפלה עד לרגע ההפלה יום למחרת?
תודה מראש.

תשובה

שלום רב,

מבואר בפוסקים שאם עדיין לא טעם כלום, יכול להתענות באותו יום עד הערב (ראה שו"ת מהר"י מברונא סימן קכז, באר היטב סימן תקעא סק"א, וכף החיים סימן מ אות ו. אמנם לפי דעת הרב עובדיה יוסף זצ"ל עדיף שיקבל התענית באותו היום במנחה, ויתענה למחר, כמו שהובא בספר ילקוט יוסף חלק א' מהדורת תשמ"ה עמוד כט).

אולם במקרה שלך שהתפילין נפלו בי"ז תמוז, שהוא ממילא תענית ציבור, נראה שאין התענית מכפרת על נפילת התפילין, ולכן יש לך להתענות מחר (ולקבל התענית במנחה היום) או לפדות התענית בצדקה (שווי הארוחות מבוקר עד ערב), או לעשות תענית דיבור מבוקר עד ערב.

ראה https://www.hidabroot.org/question/248631

בשורות טובות,

הלל מאירס


מתחזקים ומתחזקות, רוצים להתייעץ עם רבני הידברות? שלחו מייל אל tamir@htv.co.il או מלאו פרטים כאן, ונחזור אליכם בהקדם >>
תגיות:תפיליןי"ז בתמוז

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

סט ארכיאולוגיה תנ"כית - הרב זמיר כהן

530לרכישה

מוצרים נוספים

אחת שאלתי 7 - הרב יצחק זילברשטיין

שרשרת ננו אשת חיל ואת עלית על כולנה

אמונה וביטחון - הרב יגאל כהן

ארון הפלא - מושלם לחימום האוכל בשבת

לגימות של השראה - הרב יצחק פנגר

הלכה למעשה - שו"ת בדיני אורח חיים על סדר השולחן ערוך - הרב ירון אשכנזי

לכל המוצרים