תפילה וברכות

פת הבאה בכסנין

  • א' סיון התש"פ
אא

שאלה

שלום וברכה כמה שאלות בנושא :
- -מכיוון שישנה מחלוקת בהבנת שיטת הרמבם בין מרן הבית יוסף לדרכי מושה , למה לא פסקינן סב"ל ונברך מזונות על לחם שנילוש במי פירות אך טעמו לא נרגש ?
- אים אני מרגיש מתיקות בעיסה אך חברי לא , האים אני מברך מזונות וחברי מוציא ?
- אים ברכתי המוציא על לחמניה מתוקה האים לחזור ולברך ? ומה הדין לברכה האחרונה ?
- המשנה ברורה סימן קסח ס"ק כח פוסק שטעם שהמילוי יהיה ניכר בעיסה, האים הוא הדין לדידן הספרדים ? ואים כן מה החידוש לגבי שיטת הרמבם ?
אשמך מאד לקרוא תשובתכם. אנא הביאו מקורות לתשובכם.
בברכת שלום
נעם.

תשובה

שלום וברכה

א. אין זה כלל שבכל מחלוקת אומרים סב"ל לפעמים יש הכרעה כדעה אחת.

ב. בדרך כלל מתיקות אמיתית מורגשת לכולם. שינוי טעם בעלמא ולא הרגשת מתיקות של ממש אינה משנה את הברכה.

ג. יוצא ידי חובתו.

ד. ילקוט יוסף קצוש"ע אורח חיים סימן קסח - על איזה פת מברכין 

ז. פת הבאה בכיסנין מברך עליו בורא מיני מזונות, ולאחריו ברכה אחת מעין שלש. (על המחיה). ופת הבאה בכיסנין הוא, פת העשוי כמין כיסים שממלאים אותם דבש או סוכר ואגוזים ושקדים ותבלין. וכן עיסה שעירב בה דבש או שמן או חלב או מיני תבלין ואפאה, וטעם תערובת מי הפירות או התבלין או החלב ניכר בעיסה, שמברכים עליהם בורא מיני מזונות. ואפילו אם הקמח עיקר, מברך עליה בורא מיני מזונות. ואם אין טעמם ניכר בעיסה, מברך עליה המוציא לחם מן הארץ. ופת שעושים אותה כעכין יבשים וכוססין אותם, מברך בורא מיני מזונות ולאחריהם על המחיה. 

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מי חלבפת הבאה בכיסנין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה