אדם חווה והנחש, איך הנחש דיבר?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

איך זה הגיוני שהנחש פיתה את חווה בכל הסרטים על אדם וחווה מראים שהנחש דיבר..ומראים שהייתה לו חוכמה גדולה.. איך הוא דיבר ומאיפה הוא ידע מה אנשים מדברים מאיפה הוא הבין מה הקב"ה אמר.. אולי הוא לא דיבר והוא לקח את התפוח וגרם לחווה להבחין בו כל הזמן וכך הוא פיתה אותה..אבל מאיפה הוא הבין בכלל את כל הדברים האלה

תשובה

שלום וברכה

לדעת הרבה מהמפרשים הנחש הקדמוני אכן דיבר והייתה לו חכמה כבן אדם, והוא נברא לשמש את האדם, והוא פיתה את חוה לחטוא כדי שימות אדם ונענש שנלקחו ממנו רגליו, וכידוע שלנחש יש שני יציאות כאלו בסוף גופו. וכן כוח הדיבור ניטל ממנו. אך החזקוני כותב ויאמר אל האשה - פתח הקב"ה את פי הנחש כמו שפתח את פי האתון של בלעם.

ובאור החיים ויאמר אל האשה וגו` - פירוש בצפצוף אשר ידברו בו הבעלי חיים בלתי מדברים ואז היו מכירים כל צפצופי וכו` ואפילו שיחת הדומם, כי כל מה שברא ה` יש לו כפי בחינתו דיבור לטעם אשר ישבח את קונו כאומרו כל פעל ה` למענהו (משלי טז ד), וצא ולמד מפרקי שירה ומצאנו לגדולי ישראל שהיו מכירים בכל צפצוף ושיחה כאומרם ז"ל (סוכה כח) אמרו עליו על ר` יוחנן בן זכאי עליו השלום וכו`, ומכל שכן אדם הראשון יציר כפיו יתברך:

ובמדרש מה עשה סמאל [היצר הרע] לקח כת שלו וירד וראה כל הבריות ולא מצא בהם חכם להרע כנחש שנאמר והנחש היה ערום והיתה דמותו כעין גמל ועלה ורכב עליו משל למה הדבר דומה לאדם שיש בו רוח רעה כל מעשים שהוא עושה וכל מה שמדבר אינו מדעתו אלא מדעת רוח רעה שיש בו כך הנחש כל מעשים שעשה לא דבר אלא מדעתו של סמאל.

משל למה הדבר דומה למלך שנשא אשה והשליטה על כל מה שיש לו חוץ מחבית אחת שהיא מלאה עקרבים בא זקן אצלה שואל חומץ א"ל מה המלך נוהג עמך א"ל יפה נהג עמי השליטני על כל מה שיש לו חוץ מן החבית הזו שהיא מלאה עקרבים. א"ל והלא קוזמין של המלך הרי הן בחבית זו אלא הוא מבקש לישא אשה אחרת וליתנם לה מה עשתה הושיטה ידה התחילו מנשכות אותה כיון שבא בעלה שמע קולה צווחת אמר לה שמא באותו חבית נגעת.

כך המלך זה האדם והאשה זו חוה שואל חומץ זה נחש. וכן הוא בספר הזוהר [בראשית ל"ה ב`] והנחש., רבי יצחק אמר שהנחש הוא יצר הרעורבי יהודה אומר שהיה נחש ממש.באו לפני רבי שמעון אמר להם ודאי הכל אחד הוא סמאל ונראה רוכב על נחש. וצורתו ראו כל הבריות וברחו מפניו ובאו הס"מ והנחש בדברים עם האשה וגרמו מות בעולם ודאי בחכמה הביא סמאל קללות על העולם וחיבל באילן הראשון שברא הקב"ה בעולם .

בברכה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה