האם מותר לאשה לחבוש פאה?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום לך כבוד הרב! האם מותר לאישה נשואה ללכת עם פיאה במקום כיסוי ראש ובאלו מקרים מאפשרים לה אשמח לקבל את המקורות שלך,בכדי שאני גם יעיין שמה וישכיל מכך . שבוע טוב ותודה מראש נאור

תשובה

שלום וברכה

היו מגדולי הפוסקים האשכנזים שהתירו לאשה נשואה לצאת עם פאה, במקום כיסוי ראש. הראשון היה בעל שלטי הגיבורים, [דבריו נדפסו לצד ספר הרי"ף מסכת שבת פרק שישי] שהביא על כך ראיה מהתלמוד, ובעקבותיו הלכו כמה מהפוסקים. ובספר מגן אברהם (שו"ע או"ח סימן עה סעיף ב) הסכים לדבריו. והפוסק האחרון בדורינו מרן החפץ חיים כתב בספרו משנה ברורה (שם אות טו) בזה הלשון:

"שער נכרית - קרי נכרית, לשער שנחתך ואינו דבוק לבשרה, וסבירא ליה [להרמ"א] דעל זה לא אמרו חז"ל שער באשה ערוה, וגם מותר לגלותה, ואין בה משום פריעת הראש, ויש חולקים ואומרים דאף בפיאה נכרית שייך שער באשה ערוה ואיסור פריעת ראש, וכתב הפרי מגדים שבמדינות שיוצאות הנשים בפיאה נכרית מגולה יש להם לסמוך על השו"ע [הכוונה לדברי הרמ"א] ומשמע מיניה שם דאפילו שער של עצמה שנחתך ואח"כ חברה לראשה ג"כ יש להקל, ...וכתב עוד שם שאם אין מנהג המקום שילכו הנשים בפאה נכרית בודאי הדין עם המחמירים בזה משום מראית העין עיין שם". עכ"ל. ועל דברים אלו סמכו רוב קהילות האשכנזים להקל ולצאת בפאה נוכרית.

גדולי הספרדים נוטים להחמיר בזה, ודעת מרן רבי עובדיה יוסף שליט"א שיש לבנות ספרד להקפיד על כך מאוד, ולא להקל בזה, אלא לצאת אך ורק בכיסוי ראש כדין. במקרים שהאשה מבנות ספרד, והבעל מתעקש על כך לצאת עם פאה, מקילים בדבר.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה