נשים

האם מותר לנשים ללמוד מסילת ישרים וספר התניא?

  • ו' ניסן התש"פ
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, רציתי לדעת אם יש איסור ללמוד את ספר התניא וספר מסילת ישרים לבד? כי אולי יש שם פירושים מהקבלה והבנתי שקבלה אסור ללמוד לבד לפני גיל 40 ובכללי לא יודעת אם מותר לנשים.
התחלתי לקרוא קצת את מסילת ישרים וספר התניא והרגשתי שזה לא כל כך מובן לי וקצת חוששת שעשיתי טעות שלמדתי לבד כי אמרו לי שזה ממש מסוכן ויכול לפגוע בי.
האם זה נכון?

אשמח לתשובתך
תודה

תשובה

שלום רב,

מותר לנשים ללמוד ספרי מוסר, אלא שלגבי ספר התניא נכון לדלג על הקטעים הקבליים. ואם את מרגישה שהספרים האלה לא מובנים לך, מומלץ ללמוד ספר מוסר יותר קל להבנה, כמו פלא יועץ.

מקורות: כן מפורש יוצא ממה שכתב באגרת הגר"א, וזה לשון קדשו: וגם באתי לבקש מאתך מאד מאד בבקשה גדולה ועצומה ושטוחה, שתדריך את בנותיך מאד שלא יצא מפיהם קללה ושבועה וכזב ומחלוקת, רק הכל בשלום, באהבה ובחיבה ונחת. והנה יש לי כמה ספרי מוסר עם לשון אשכנז, יקראוהו תמיד, וכל שכן בשבת קדש קדשים לא יתעסקו אלא בספרי מוסר. והנה תדריכם תמיד בספרי מוסר. ע"כ. הרי שמותר לנשים לקרוא בספרי מוסר.

וכך מבואר בשו"ת אגרות משה חלק יורה דעה חלק ג' (סימן פז) ובשו"ת שרגא המאיר חלק ז' (סימן כו אות ג) להתיר לנשים ללמוד מסכת אבות, משום שהוא עוסק בענייני מוסר. וכן כתב בשו"ת אז נדברו חלק י"ד (סימן ג אות ח) שמאגרות הגר"י סלנטר נלמד שאין הבדל בלימוד המוסר בין אנשים לנשים. 

גם בשם הגר"י קניבסקי זצ"ל הובא בספר ארחות רבנו חלק א' (עמוד קצד) שטוב שבנות ילמדו שערי תשובה וכו', וכן טוב ללמוד אתם ספר ארחות צדיקים וכו' אבל חובת הלבבות שלא ילמדו הבנות. ע"ש.

בברכה,

הלל מאירס

 

 

 

 

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:לימוד תורה לנשיםלימוד מוסר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה