מדוע חובת ההצלה גבר קודמת לאישה?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

כבוד הרב זמיר כהן שלום אני מאוד נבוכה בעומדי אל מול פסק ההלכה הקובע כי חובש דתי חייב בהצלת חיי גבר לפני חיי אישה. הבנתי כי המקור במסכת הוריות, עיינתי שם. חפשתי התייחסות לפסק באינטרנט ומצאתי כי המעט שדובר בו (הרב שלמה אבינר, הרב דב ליאור)לא הניח את דעתי (דעות של שונאי תורה מצאתי גם כן אך לא הטרחתי את עצמי למצוץ את הרעל שלהם). האם חיי האישה אינם רצויים בפני הא-ל באותה המידה במחילה על העמדה המתריסה

תשובה

שלום וברכה

אני לא מבין את ההתנכלות והרגשת הפגיעה מההלכה הזאת. פסק ההלכה שם יש לו המשך: כהן קודם ללוי להחיותו, ולוי קודם לישראל להחיותו. האם אני שאינני כהן ואינני לוי עלי להיפגע או להרגיש נחיתי יותר בכך שמקדימים עלי את הכהן ואת הלוי זה כלל לא עלה לי רעיון כזה להיפגע, ואפי` הרגשה לא נעימה לא היה לי מכך.

גבולות חלק הקב"ה בעולמו שהכהן קדוש יותר מן הלוי ותרומתו לציבור ולתיקון העולם גדולה יותר, הוא מחוייב בהרבה יותר מצוות ממני, ואני מקבל את זה כמובן מאליו להקדים את הצלת הכהן לפני הצלתי כישראל מן השורה. ומהסיבה הזאת בדיוק הקדימה התורה את הצלת הגבר, זה לא סוד שהגבר מחוייב בהרבה יותר מצוות, והוא חייב בלימוד התורה שזהו מהיסודות הגדולות ביהדות, והאיש הוא המוסר את התורה לדור הבא ומשכך מובן הקדמתו בהצלה וכדומה.

וכל זה מבלי לגרוע מערכה של האשה, בדיוק כמו שמעלות הכהן אינם גורעים מהמיוחדות של זה שהוא לוי או ישראל, עם ישראל אינו יכול להתקיים עם כהנים בלבד, מאחר שהרבה מצוות נאמרו דוקא למי שאינם כהנים, ובדיוק כך אין קיום לעם ישראל ללא הנשים, כל אחד ממלא את התפקיד המיוחד שלו. אולם, לעצם ההלכה, יש הרבה האומרים כי אין כלל הלכה כזאת שאיש ואשה הטובעים וכדומה יש להציל את הגבר לפני האשה!!!!

ישנם פוסקים הסבורים שאין כלל דין של קדימה במקרה הזה אלא אפשר להציל את מי שירצה מבין שניהם, וההלכה לא דנה כלל במקרה של פיקוח נפש, וראה מה שהאריך בזה בתשובות ציץ אליעזר חלק יח סי` א לבאר למה נשמט הדין הנ"ל מהרמב"ם ומהשולחן ערוך. אולם כתבתי, את הנ"ל, להבהיר שגם אם כך היתה ההלכה אינני רואה בזה שום הצדקה להרגשת נחיתות, או פגיעה וכדומה מההלכה הנ"ל. בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה